calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 30.357 andre videbegærlige!

5 ting gode ledere aldrig glemmer

Det ambitiøse valg for nuværende og kommende ledere er en Aros Mini MBA - Lederuddannelse.

Er du en god leder? Det er du sandsynligvis, eftersom du læser den her tekst og derfor går op i at gøre dit arbejde godt. Men tjek alligevel listen og se, om du altid husker de her fem dyder, som jeg mener, at du som leder aldrig må glemme.

1 – Dine medarbejdere gør, som du gør

“Børn gør ikke, som vi SIGER; de gør, som vi GØR” – sådan lyder en gammel talemåde om børneopdragelse. Og de fleste forældre ved, at der er noget om snakken.

Dine medarbejdere gør (forhåbentlig), som du siger. Men du må ikke glemme, at de i høj grad også gør, som du gør, fordi de følger dit eksempel. Den gode leder glemmer derfor aldrig at “lede med eksempel” – ikke kun at lede i tale, men også i handling.

Er det fx vigtigt for dig, at dine medarbejdere kommer præcist om morgenen og til møder, så sig det ikke kun til dem. Kom selv præcist – hver gang!

2 – En leder skal lytte for at forstå

Forfatteren Steven Covey er kendt for sin one-liner: “Most people do not listen with the intent to understand; they listen with the intent to reply.” Mange folk lytter altså ikke for egentlig at forstå, hvad den anden mener. De lytter, mens de venter på selv at komme til orde. En god leder skal være bedre end det.

Når gode ledere lytter til deres medarbejdere, så venter de ikke på selv at få lov til at sige noget klogt. De lytter for at forstå, hvad medarbejderen mener. Så er der nemlig langt bedre chance for, at de bagefter faktisk kan svare med noget brugbart.

3 – Fortæl om dine behov – ikke dine krav

Hvad er forskellen på at sige de her to ting til sine ansatte?

  1. “Jeg skal bruge en visuel fremstilling, der overskueligt viser vores månedlige omsætning og overskud siden januar.”
  2. “Jeg vil bede jer om at lave to søjlediagrammer, én der viser omsætning og én der viser overskud, og der skal være en søjle for hver måned siden januar. Søjlerne skal være forskellig farve, så de ikke forveksles. Jeg vil helst have dem gule og blå. Jeg synes i øvrigt også at … osv. osv.”

Nr. 2 giver medarbejderne alle detaljerne, og gør dem til idioter. Lederen giver helt konkrete instrukser, og medarbejderne kan højst gøre det lige så godt, som chefen har bedt om. Lederen giver dem ingen mulighed for at være kreative og overgå forventningerne.

Nr. 1 fortæller kun hvilket BEHOV, lederen har, og medarbejdernes opgave bliver derfor at producere noget, der tilfredsstiller dette behov – de skal selv finde ud af hvordan. Det tager langt kortere tid for lederen at forklare, og det efterlader medarbejderne med en interessant opgave, som de måske kan løse endnu bedre, end lederen selv havde tænkt.

Husk derfor, at du sagtens kan give klare instrukser uden at beskrive, præcist hvordan din forestilling om det færdige produkt ser ud. Beskriv i stedet, præcis i hvilken situation produktet skal bruges og præcis hvilket behov, det skal tilfredsstille.

 

Lederkursus

Har du lyst til at få styr på de basale teknikker for god ledelse? Eller har du bare brug for nye input? Klik her og se datoer for vores populære kursus Introduktion til ledelse

4 – Anerkendelse er en overskudsforreting

Din arbejdsdag består af 480 minutter, hvis du arbejder 8 timer. Kan du bruge ét af de minutter på at gøre en medarbejder bedre og mere effektiv? Det kan en god leder!

Brug hver dag ét minut på at rose en af dine medarbejdere (ikke den samme hver dag). Brug et halvt minut på at tænke over, hvordan medarbejderen har løst en opgave godt, og brug den anden halvdel af minuttet på at fortælle ham/hende det.

Den tid, du bruger på at fortælle dine medarbejdere, hvad de gør godt, kommer tifoldigt tilbage i form af energi og effektivt. Det glemmer den gode leder aldrig!

5 – Er det længe siden sidst?

Er det længe siden, at du sidst har fået inspiration udefra? Så er det måske ved at være på tide. En god leder arbejder altid på at gøre sine medarbejdere bedre, men den gode leder glemmer aldrig, at han/hun også selv kan blive bedre og søger derfor jævnligt at udvikle sine egne evner.

På Aros Business Academy har vi udviklet en række forskellige lederkurser bl.a. Introduktion til ledelse, som er et af vores mest populære lederkurser. Her får du tre intense kursusdage, der giver dig grundpakken til at blive en god og solid leder.

Se datoer og tilmeld dig her!

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.