calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Kursus i nudging og adfærdsdesign

Tag på kursus med adfærdsekspert Thor Ridderhaugen, og bliv klog på menneskers ofte helt uforklarlige opførsel – og lær, hvordan du bruger det til at ændre adfærd hos medarbejdere og brugere, får flere kunder eller øger tilslutningen fra borgere og stakeholders.

På kurset lærer du:

 

  • Hvorfor mennesker træffer irrationelle beslutninger, og hvordan du bruger det i din kommunikation
  • Hvordan du kan designe omgivelserne, så folk opfører sig på en særlig måde
  • At bruge kognitiv forskning til at skabe resultater for din forretning
  • At kommunikere subtilt men effektivt og skabe målbare resultater med adfærdsdesign
  • Hvad forskellige adfærdsdesigns kan gøre for din kommunikation
  • Hvordan du får dit adfærdsprojekt hele vejen fra A til Z
  • Principperne i adfærdsøkonomi: hvad former menneskelige valg og opførsel?
  • … og du kommer til at arbejde med din egen konkrete adfærdscase!
97,9 %

af vores kursister mener, at underviseren var meget god/god til at tilpasse indhold og undervisning til dem.

Næste kursus

23. - 24. oktober kl. 9.00-16.00 Tilmeld
Aros Konference, København
20. - 21. januar kl. 9.00-16.00 Tilmeld
Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus
Se flere datoer

Kursets målgruppe

Kurset i adfærdsdesign og nudging er for dig, der arbejder med kommunikation i form af fx kampagner og markedsføring, med intern kommunikation på arbejdspladser eller med initiativer, der fremmer arbejdsmiljø eller borgeradfærd. Lige meget om du arbejder med markedsføring, HR eller ledelse, og uanset om du arbejder i det offentlige, det private eller i en NGO giver kurset dig konkrete værktøjer til at udvikle effektive adfærdsforandrende tiltag og indsatser – uanset målgruppen!

Take a hint!

Hvordan ville du gøre Danmark fri for cigaretskodder? Eller nedsætte smittefare på hospitalerne? Dit svar er nok, at få folk til at smide deres skodder i skraldespanden og patienter til at vaske hænder oftere. Det er imidlertid lettere sagt end gjort. Rygere ved godt, hvad de skal gøre af skodderne, og de fleste patienter er klar over, at de skal vaske hænder. Alligevel er der stadig skodder og bakterier i omløb. I stedet for at fortælle folk, hvad de skal gøre, tilbyder nudging en tilgang, hvor du gennem subtile hentydninger, får folk til at ændre adfærd helt uden at tænke over det – og det virker!

Glem alt om logik

Bare rolig, nudging kan bruges til meget mere end rene gader og bedre hygiejne. Med det rette design kan du fx øge beløbet på donationer til din NGO, fremme et salg på din webshop eller få borgerne i din kommune til at spise flere grøntsager. Nogle gange kan du få folk til at træffe helt ulogiske beslutninger, bare ved at kende til denne simple (men overraskende) sandhed: Mennesker træffer beslutninger på et ulogisk og komplekst fundament af genkendelighed, lethed og intuitioner. Og så kan det faktisk være ligemeget, hvad der på papiret er den “rigtige” beslutning. Kurset i nudging og adfærdsdesign giver dig konkrete metoder til at se verden fra din målgruppes perspektiv og forstå deres beslutningsgrundlag.

Det handler om at give “et kærligt puf”

Nudging og adfærdsdesign handler om, hvordan mennesker træffer beslutninger, og hvordan du gennem forskellige kommunikative designs påvirker dem til at handle anderledes, end de plejer. Hvis du nogensinde har været på Strøget i København, har du nok bemærket nogle grønne fodspor på asfalten hen mod skraldespandene. Eller måske har du engang undret dig over en skydeskive i kummen på et herretoilet? Fodspor og skydeskiver er klassiske eksempler på nudging. Med antydningens kunst fortæller de din hjerne, at det er en god idé at smide skrald i skraldespanden og at gøre dig umage med at ramme kummen. Et kærligt (men effektivt!) puf i en bestemt retning.

Underviseren er en virkelig god formidler. Vi valgte den bedste, og underviseren får mine varmeste anbefalinger!

Britta Quitzau - Sønderborg Kommune

Jeg har fået konkret feedback til præcis de udfordringer, jeg har i mit daglige arbejde. Teori var koblet rigtig fint sammen med praksis, og jeg er sikker på, at de konkrete idéer, kurset gav mig, kan skabe ændret adfærd i den retning, jeg ønsker.

Pernille Dam - Arkitema Architects

Underviseren er sindssyg dygtig og formår at holde et højt fagligt niveau samtidigt med, at han er i stand til at få eksemplificeret teorien og holde det hele i et sprog, hvor alle kan være med.

Louise Søndergaard Sørensen - Sønderborg Kommune

Kompetent underviser med faglig evidens og en videnskabeligt baseret tilgang, der bliver koblet fint med praktisk erfaring. Kurset har givet mig en masse værktøjer og metoder, jeg kan bruge i praksis.

Thomas Toftgaard - Riis Retail

Jeg synes der var en høj faglighed, men samtidig let forståeligt og nemt at bruge i praksis. Underviseren er en meget dygtig formidler!

Anne Abild Poulsen - Sønderborg Kommune

Dit udbytte

  • Du bliver en langt bedre kommunikatør, fordi du er i stand til at designe kampagner og kommunikation, som rent faktisk har indvirkning på og skaber forandring i målgruppen.

  • Du får en grundig indsigt i, hvordan menneskehjernen fungerer - og hvordan du måske selv bliver påvirket i dine tanker og beslutninger.

  • Du kommer godt fra start med din egen adfærdscase, så du kan implementere og arbejde videre med din nye viden allerede dagen efter kurset.

Din arbejdsgivers udbytte

  • Med dig ved roret vil din arbejdsplads producere mere effektive kampagner og kommunikationsindsatser, der skaber målbart bedre resultater.

  • Din arbejdsplads får en kompetent medarbejder, der kan iværksætte og lede et adfærdsprojekt helt fra research til implementering.

  • Virksomheden får en uvurderlig indsigt i jeres forskellige målgrupper, fordi du er i stand til at lave metodiske brugerundersøgelser og omsætte dem til brugbar data.

Program for dag 1 på kurset i nudging og adfærdsdesign

Vores adfærd og det, der påvirker den

  • Det teoretiske udgangspunkt for adfærdsdesign og nudging
    • De menneskelige heuristikker
    • Kognitiv bias
    • The Dual Process Theory
  • Det, der påvirker os del 1
    • Casestudier i bias
    • Reciprocitetsprincippet
    • Social norm bias og default bias
  • Det, der påvirker os del 2
    • Salience, priming og hyperbolic discounting
  • Dit adfærdsprojekt: øvelse med adfærdsdriverne
  • Fælles diskussion og afrunding

mini mba, Steen hildebrandt

Program for dag 2 på kurset i nudging og adfærdsdesign

Adfærdsværktøjer og dit eget adfærdsprojekt

  • Præsentation af værktøjer
    • Adfærd, valgsituation og målgruppe
  • Dit adfærdsprojekt
    • Definition af valgsituationen
  • Dit adfærdsprojekt
    • Definition af målgruppe og barrierer
  • Projektmodeller til adfærdsdesignprojekter
  • Metodisk research og analyse
  • Dit adfærdsprojekt
    • Outline af dit adfærdsprojektdesign
  • Sparring og idéudveklsing
  • Refleksion og afrunding

mini mba, Steen hildebrandt

Underviseren tager hånd om din læring!

For os handler alting om, at du får en positiv forandring ud af kurset! Derfor spørger vi ind til dine forudsætninger og behov før kursusstart. Efter kurset sørger underviserne for, at du let kan bruge dine nye redskaber og din nye viden der, hvor du er.

Tilmeld dig, og få et gratis e-kursus!

Når du tilmelder dig dette kursus, sender vi dig vores lille e-kursus ”Få større udbytte af dine kurser”. Med kurset får du enkle tips til, hvordan du får størst muligt udbytte af dette kursus – og af alle dine fremtidige kurser.

Skal vi skræddersy et kursus til jer?

Vi afholder hver dag skræddersyede kurser og uddannelser ude hos kunderne. Og vi vil også rigtig gerne hjælpe jer! Tag en snak med os på tlf. 70 278 279 eller skriv til uddannelseschef Anders Rosenlund på anders@arosbusinessacademy.dk. Så får I et uforpligtende kursusoplæg inkl. priser og praktisk info.

Thor Ridderhaugen -

Thor Ridderhaugen

Når det kommer til adfærd og de sommetider mærkværdige beslutninger, vi mennesker tager, er Thor manden, der skaber mening med galskaben. Han har nemlig mange års erfaring som adfærdsrådgiver og ekspert i adfærdsdesign for større danske virksomheder.

Thor har desuden fungeret som ekspert på programmet Detektor på DR2, samt som kreativ direktør for nudgingbureauet Decision Design. Her har han med stor succes været med til at udvikle en lang række initiativer om nudging og adfærdsdesign for både private og offentlige virksomheder.

Thor er uddannet inden for psykologi og tværkulturelle studier ved København Universitet, Roskilde Universitetscenter og Universidad Nacional de Colombia.

Fuld profil

Pris

8.700 kr.
/ 7.395 kr. med 15 % vennerabat - klik her for betingelser

Priserne er eksklusive moms. Med i prisen får du bl.a. et e-kursus om god læring, undervisningsmateriale og fuld forplejning under kurset.
Betaling en uge før kursusstart.

Varighed: 2 dage (kl. 9-16)

Næste kursus

23. - 24. oktober kl. 9.00-16.00 Tilmeld
Aros Konference, København
20. - 21. januar kl. 9.00-16.00 Tilmeld
Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus
27. - 28. januar kl. 9.00-16.00 Tilmeld
Aros Konference, København
27. - 28. maj kl. 9.00-16.00 Tilmeld
Aros Konference, København
9. - 10. juni kl. 9.00-16.00 Tilmeld
Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Kursuskategorier

Loading