calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 30.357 andre videbegærlige!

Lær de 3 psykologiske tricks, der gjorde Donald Trump til præsident

Når nu der er så mange, der ikke kan fordrage Donald Trump – hvordan i alverden blev han så præsident? Det gjorde han blandt andet, fordi han gør tre geniale ting, som du også kan lære. Måske bliver du ikke præsident, men du kan bruge dem til at få mere skub i karrieren og til at få din vilje i din næste (løn)forhandling.

 

#1 – Hold det simpelt

Der er ingen, der bliver sure over, at noget er for nemt at forstå. Så hvorfor gøre det mere kompliceret, end det behøver at være?

En stor del af Donald Trumps succes skyldes, at han taler på en måde, som den almene amerikaner kan forstå. Han har formået at gøre tunge og meget komplekse emner som protektionistisk finanspolitik, international frihandel og sikkerhedspolitik til noget, den enkelte amerikaner forstår og interesserer sig for.

Man kan (med rette) anklage ham for at oversimplificere de meget komplekse emner i en sådan grad, at væsentlige nuancer går tabt. Og derfor er det også ganske uredeligt og angribeligt i hans tilfælde. Men det virker! Og at kommunikere simpelt behøver ikke at være en lyssky aktivitet.

I den forbindelse er der især to ting, som du kan lære af Trump:

1: Brug simple formuleringer

Jeg underviser i skriftlig kommunikation. Og her anbefaler jeg altid mine kursister at tage hovedpointen fra deres tekst og forklare den til en kollega mundtligt (eller til dem selv og optage det på telefonen). Herefter er processen ganske enkelt at skrive det, de har sagt (minus “øh” og andre fyldeord). For vi formulerer os langt mere forståeligt og simpelt, når vi taler, end når vi skriver. Skriv som du taler, og så forsvinder mange af klicheerne og de tunge ord helt af sig selv.

2: Gentag dine vigtigste pointer

Trump har været en mester til at fjerne al fyldet og fokusere benhårdt på sine mærkesager. Hvor mange gange har han ikke nævnt sin pointe om, at han vil ”make America great again”? Det husker vi, fordi alle hans pointer, alle hans taler, alle hans interviews drejer sig om det samme centrale mantra: Han vil gøre Amerika godt igen. Kan du overhovedet huske Clintons valgslogan?* Måske ikke, for hun var markant mere nuanceret og kom omkring langt flere emner.

Så overvej at gøre som Trump, hvis du og dine pointer skal blive husket: “Kill your darlings”, skær ind til benet, og vær ikke bange for at gentage din hovedpointe mange gange. Og ja, jeg ved godt, at det strengt taget ikke er det, der sker i denne artikel. Der må du stole på, at du skal gøre, som jeg siger. Ikke som jeg gør 😉

 

* Clintons primære valgslogan var “Stronger Together”. Herudover benyttede hendes kampagne ofte “I’m with her” m.fl.

 

Vil du gerne blive endnu bedre til at skrive simpelt og interessant? Så tag med på vores kursus skriv til nettet eller vores kursus skriv bedre tekster

 

#2 – Vær kontroversiel

Der er ikke noget galt i at være polariserende. Tværtimod.

De fleste er med på Simon Spies’ kendte citat om, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Men det er langt de færreste, der tør udleve det. De få, der gør, kender vi alle sammen. Spies selv, Thomas Blachman og Christian Stadil er – på hver sin måde – nogle af de mest interessante karakterer, vi har herhjemme.

Blachman kommer i medierne, fordi han tør snakke, som mennesker gør normalt – med bandeord og med klare holdninger. Det har han bygget en karriere på.

Stadil fik kæmpe omtale til sit dengang ikke nær så berømte tøjmærke, da han og Hummel valgte at sponsorere det tibetanske landshold. I sig selv ikke noget vildt kontroversielt, da det danske marked alle var venligt indstillede over for det. Men det udfordrede status quo, og det pissede nogle af markedets store spillere af (navnlig Kina). Det skabte derfor en masse PR, som var mere værd end nogen reklame, han kunne have købt sig til.

Men det skabte også udfordringer, da han ville forsøge at gøre dem, han havde gjort sure, til kunder. For i 2012 måtte han vende ryggen til tibetanerne i et forsøg på at rette op på sit image og erobre det kinesiske marked. Og heri ligger en del af grunden til, at så få tør at være kontroversielle: Frygten for, at den kortsigtede gevinst giver langsigtede problemer.

Omvendt kan kontroverser også på kort sigt give problemer, men lønne sig på lang sigt. Et eksempel på det er Apple. De har med den nyeste iPhone valgt at fjerne høretelefonstikket. Det har skabt stor harme i kundebasen. Men Apple husker måske det kendte citat af Henry Ford: ”Hvis jeg havde spurgt folk, hvad de ville have, havde de sagt en hurtigere hest”.

Apple tør disrupte markedet. De tør tage det innovative skridt, som markedet måske ikke er klar til, men som Apple ved, er den bedste løsning. Den slags kontroversiel innovation kommer til at gøre en stor del af markedet sure. Men det kommer også til at skabe mange fans, fordi en iPhone nu igen er noget særligt.

At være kontroversiel – hvad end det er ved at udfordre status quo, skrive og tale groft og uforbeholdent eller på anden måde føre sig frem i medierne – kan være et kæmpe boost for både dit personlige brand og for din virksomheds PR og branding. Selvfølgelig skal du ikke ud og defamere dig selv og din arbejdsplads. Men der er mange, der ville nå meget længere, hvis de var lidt mere modige.

 

Vil du gerne mestre ledelseskommunikation og strategisk organisationsledelse? Så skal du med på landets mest ambitiøse Mini MBA.

 

#3 – Bed om mere, end du vil have

Det er en udbredt misforståelse, at Trump gerne vil have Mexico til at betale for en mur. Ligesom det er en udbredt misforståelse, at han gerne vil smide alle illegale immigranter ud.

Trump tænker som en forretningsmand i stedet for som en politiker. Så han bruger det ældgamle forhandlingstrick, som alle har lært, men som alt for mange glemmer at bruge: Bed om mere, end du vil have.

Hvis du vil have 40.000 kr. i løn, så bed om 50.000. Hvis du vil overtage fjernsynet for at se Den Store Bagedyst, så foreslå først at se Lawrence af Arabien. Og hvis du vil have en lidt strammere immigrationspolitik, så start med nogle vanvittige krav om total isolation.

En forhandling er et spil skak. Det første træk styrer spillets gang.

 

Vil du lære at forhandle med lige så stor finesse som Præsident Trump? Så kast et blik på vores topfede kursus i forhandlingsteknik

 

PS: Har du bemærket andre tricks, Donald Trump bruger? Gør os klogere ved at skrive dem i kommentarfeltet nederst på siden.

Kommentarer (3)Tilføj kommentar

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.