Undskylder du for meget? (de 5 alternativer til auto-undskyldninger)
Selvfølgelig skal du sige undskyld, hvis du har fornærmet eller såret nogen. Men har du en tendes til at undskylde per refleks? Så kan du skifte auto-undskyldningerne ud med disse 5 alternativer.
Ifølge erhvervsmagasinet Forbes er der opstået et fænomen på arbejdspladser, hvor dygtige medarbejdere undskylder for ting, der egentlig ikke kræver en undskyldning. Og det kan få dem til at fremstå mindre sikre på egne evner. Hvis du mistænker, at du selv undskylder for meget, opstiller Forbes en række alternativer til de uhensigtmæssige auto-undskyldninger. Vi har samlet de vigtigste her:
1. Sig “tak” i stedet for “undskyld”
En rigtig god mĂĄde at vænne sig af med autoundskyldninger er ved at vende dem pĂĄ hovedet med taknemmelighed. “Undskyld, jeg ikke har rapporten klar endnu” kan blive til “Tak, for din tĂĄlmodighed. Rapporten er klar pĂĄ onsdag.” PĂĄ den mĂĄde udtrykker du forstĂĄelse for den irriterende situation uden samtidig at lægge dig fladt ned pĂĄ ryggen.Â
Tag pĂĄ kursus i assertiv kommunikation, og fĂĄ redskaberne til at kommunikere endnu mere effektivt og anerkendende.
2. Foreslå en løsning
Hvis et projekt er gĂĄet i vasken, eller en opgave er løst forkert, er det naturligt at ville bede om tilgivelse. Men hvad kan din leder egentlig bruge en undskyldning til? I stedet for ord sĂĄ skrid til handling. Forklar, hvad der skal ske fremadrettet for at rette op pĂĄ fejlene, eller hvordan I kan undgĂĄ at lignende sker igen. Det viser vedholdenhed og handlekraft – begge egenskaber, der trumfer auto-undskyldninger til enhver tid.
3. Vis forstĂĄelse, ikke beklagelse
Hvis en kollega eller leder beklager sig over noget, sĂĄ lad være med at sige: “Det er jeg ked af.” Det kan nemlig underforstĂĄet signalere, at du føler dig skyldig. Prøv i stedet at spejle personens følelser med: “Det kan jeg godt forstĂĄ, kan være svært.” eller “Det mĂĄ virkelig være irriterende for dig.” PĂĄ den mĂĄde imødekommer du den andens følelser uden at hive det negative fokus hen pĂĄ dig selv.
4. Bed i stedet om feedback
Bliver der rettet kritik mod dig (uanset om den er berettiget eller ej), skal du ikke være bange for at bede om uddybning. FĂĄr du at vide, at din seneste rapport ikke er god nok, kan du med fordel svare: “MĂĄske var den ikke den bedste, men hvad er det, du mener, kan blive bedre bedre?” PĂĄ den mĂĄde retter du fokus mod, hvad du kan gøre bedre, i stedet for hvad du har gjort forkert.
5. Spørg løs!
“Undskyld, men hvordan …” Af en eller anden ĂĄrsag starter vi ofte med at undskylde, inden vi stiller et spørgsmĂĄl eller kommer med en indskydelse. Der er absolut ingen grund til, at du skal undskylde for at have hverken et spørgsmĂĄl eller en mening. “Jeg har lige et spørgsmĂĄl” kommunikerer fint, at du har noget pĂĄ hjertet, men at du samtidig har respekt for den andens tid og fokus – helt uden at undskylde!
Du kan læse hele Forbes liste over alternativer til auto-undskyldninger lige her.
PS: Hvis du har en mistanke om, at dine auto-undskyldninger har taget overhånd, er det en god idé at arbejde lidt med din assertion. Det kan du gøre på kurser som Assertiv kommunikation, Positiv psykologi og Mundtlig kommunikation.
PPS: Du kan også kaste et blik på kurset Konstruktiv feedback, hvis du mener, I har behov for en stærkere feedback-kultur på din arbejdsplads.
Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.)Â kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA)Â (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)