calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Sådan nudger du dig til et bedre arbejdsmiljø

Kursus i nudging og adfærdsdesign

Du kender nok eksemplet med de grønne fodspor på fortorvet eller fluen i pissoiret. Men hvordan omsætter man dem lige til en dansk arbejdskontekst? Her er 5 eksempler på, hvad nudging også er – og hvordan du kan bruge det på din arbejdsplads.

Nogen forbinder nudging med fx rygestopkampagner, andre ser det som en måde at manipulere folk til at købe deres produkter på. Men kernen i nudging er ikke nødvendigvis manipulation. Tværtimod handler det om at gøre det nemmere for folk at tage en beslutning eller ændre adfærd uden at føle, at de er tvunget til det. Nudging handler nemlig om at ændre adfærd gennem overtalelse – ikke regler.

1. Effektivisér jeres møder med 25 %

Hvis lange og kedelige møder er blevet hverdag på din arbejdsplads, kan du nudge dine kolleger til at holde kortere møder. Bare foreslå, at I står op og holder mødet. Det er nemlig bevist, at stå op-møder kan reducere et mødes varighed med op til 25 % uden at det går ud over indholdet eller de beslutninger, der skal tages på mødet.

2. Halvér jeres papirforbrug

Vi mennesker er underlagt vores flokmentalitet. Det betyder, at vi godt kan lide at gøre det, som flertallet gør. Får du fx at vide, at “9 ud af 10 af dine kolleger printer dobbeltsiddet”, er sandsynligheden for, at du gør det samme, over dobbelt så stor. Princippet hedder social proof, og du kan bruge det til at nudge din kolleger eller medarbejdere til at halvere deres papirforbrug. Psst! Du kan også bruge det til at få folk til at sætte deres kopper i opvaskemaskinen.

3. Øg samarbejdet mellem afdelinger

Hvis det kniber med at få to afdelinger til at arbejde sammen, kan du designe dig ud af samarbejdsvanskelighederne. Sørg for, at begge afdelinger printer fra samme kopirum eller henter kaffe fra samme automat. Jo flere gange mennesker bliver eksponeret for hinanden i dagligdagen, jo mere sympatiske bliver de over for hinandens holdninger og udfordringer.

4. Sænk sygefraværet i din afdeling

Det er bevist, at hvis folk bliver gjort opmærksom på, at deres nabo bruger mindre strøm end dem selv, sænker de selv deres strømforbrug mærkbart. Hvorfor ikke overføre det princip til afdelingen? Fortæl dine kolleger, at dem ovre i regnskab altså har halvt så mange årlige sygedage som jer. Det aktiverer underbevidst det menneskelige konkurrencegen, og det sætter sit præg på afdelingens sygefravær.

5. Spild mindre tid på Facebook

Måske har I allerede en Facebook-politik på jeres arbejdsplads, men hvis ikke, kan I nudge jer ud af problemet. Hæng et skilt op i kantinen eller over kaffemaskinen med ordene: “Dette er en Facebook zone”. Det kommunikerer, at her er du velkommen til at være på Facebook. Implicit kommunikerer det også, at resten af kontoret ikke er der, hvor man er på Facebook.

 

PS: Det er ingen hemmelighed, at vi længe har været ret fascinerede af menneskers adfærd og psyke. Udover vores kursus i nudging og adfærdsdesign har vi fx også Aros Psykologiuddannelse og kurset i Positiv psykologi.

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.