calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Undskylder du for meget? (de 5 alternativer til auto-undskyldninger)

Selvfølgelig skal du sige undskyld, hvis du har fornærmet eller såret nogen. Men har du en tendes til at undskylde per refleks? Så kan du skifte auto-undskyldningerne ud med disse 5 alternativer.

Ifølge erhvervsmagasinet Forbes er der opstået et fænomen på arbejdspladser, hvor dygtige medarbejdere undskylder for ting, der egentlig ikke kræver en undskyldning. Og det kan få dem til at fremstå mindre sikre på egne evner. Hvis du mistænker, at du selv undskylder for meget, opstiller Forbes en række alternativer til de uhensigtmæssige auto-undskyldninger. Vi har samlet de vigtigste her:

1. Sig “tak” i stedet for “undskyld”

En rigtig god måde at vænne sig af med autoundskyldninger er ved at vende dem på hovedet med taknemmelighed. “Undskyld, jeg ikke har rapporten klar endnu” kan blive til “Tak, for din tålmodighed. Rapporten er klar på onsdag.” På den måde udtrykker du forståelse for den irriterende situation uden samtidig at lægge dig fladt ned på ryggen. 

Tag på kursus i assertiv kommunikation, og få redskaberne til at kommunikere endnu mere effektivt og anerkendende.

2. Foreslå en løsning

Hvis et projekt er gået i vasken, eller en opgave er løst forkert, er det naturligt at ville bede om tilgivelse. Men hvad kan din leder egentlig bruge en undskyldning til? I stedet for ord så skrid til handling. Forklar, hvad der skal ske fremadrettet for at rette op på fejlene, eller hvordan I kan undgå at lignende sker igen. Det viser vedholdenhed og handlekraft – begge egenskaber, der trumfer auto-undskyldninger til enhver tid.

3. Vis forståelse, ikke beklagelse

Hvis en kollega eller leder beklager sig over noget, så lad være med at sige: “Det er jeg ked af.” Det kan nemlig underforstået signalere, at du føler dig skyldig. Prøv i stedet at spejle personens følelser med: “Det kan jeg godt forstå, kan være svært.” eller “Det må virkelig være irriterende for dig.” På den måde imødekommer du den andens følelser uden at hive det negative fokus hen på dig selv.

4. Bed i stedet om feedback

Bliver der rettet kritik mod dig (uanset om den er berettiget eller ej), skal du ikke være bange for at bede om uddybning. Får du at vide, at din seneste rapport ikke er god nok, kan du med fordel svare: “Måske var den ikke den bedste, men hvad er det, du mener, kan blive bedre bedre?” På den måde retter du fokus mod, hvad du kan gøre bedre, i stedet for hvad du har gjort forkert.

5. Spørg løs!

“Undskyld, men hvordan …” Af en eller anden årsag starter vi ofte med at undskylde, inden vi stiller et spørgsmål eller kommer med en indskydelse. Der er absolut ingen grund til, at du skal undskylde for at have hverken et spørgsmål eller en mening. “Jeg har lige et spørgsmål” kommunikerer fint, at du har noget på hjertet, men at du samtidig har respekt for den andens tid og fokus – helt uden at undskylde!

Du kan læse hele Forbes liste over alternativer til auto-undskyldninger lige her.

 

PS: Hvis du har en mistanke om,  at dine auto-undskyldninger har taget overhånd, er det en god idé at arbejde lidt med din assertion. Det kan du gøre på kurser som Assertiv kommunikation, Positiv psykologi og Mundtlig kommunikation.

PPS: Du kan også kaste et blik på kurset Konstruktiv feedback, hvis du mener, I har behov for en stærkere feedback-kultur på din arbejdsplads.

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.