Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/vhosts/arosbusinessacademy.dk/httpdocs/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 440
calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegĂŠrlige!

Undskylder du for meget? (de 5 alternativer til auto-undskyldninger)

  • 9587

SelvfÞlgelig skal du sige undskyld, hvis du har fornÊrmet eller sÄret nogen. Men har du en tendes til at undskylde per refleks? SÄ kan du skifte auto-undskyldningerne ud med disse 5 alternativer.

IfÞlge erhvervsmagasinet Forbes er der opstÄet et fÊnomen pÄ arbejdspladser, hvor dygtige medarbejdere undskylder for ting, der egentlig ikke krÊver en undskyldning. Og det kan fÄ dem til at fremstÄ mindre sikre pÄ egne evner. Hvis du mistÊnker, at du selv undskylder for meget, opstiller Forbes en rÊkke alternativer til de uhensigtmÊssige auto-undskyldninger. Vi har samlet de vigtigste her:

1. Sig “tak” i stedet for “undskyld”

En rigtig god mĂ„de at vĂŠnne sig af med autoundskyldninger er ved at vende dem pĂ„ hovedet med taknemmelighed. “Undskyld, jeg ikke har rapporten klar endnu” kan blive til “Tak, for din tĂ„lmodighed. Rapporten er klar pĂ„ onsdag.” PĂ„ den mĂ„de udtrykker du forstĂ„else for den irriterende situation uden samtidig at lĂŠgge dig fladt ned pĂ„ ryggen. 

Tag pÄ kursus i assertiv kommunikation, og fÄ redskaberne til at kommunikere endnu mere effektivt og anerkendende.

2. ForeslÄ en lÞsning

Hvis et projekt er gĂ„et i vasken, eller en opgave er lĂžst forkert, er det naturligt at ville bede om tilgivelse. Men hvad kan din leder egentlig bruge en undskyldning til? I stedet for ord sĂ„ skrid til handling. Forklar, hvad der skal ske fremadrettet for at rette op pĂ„ fejlene, eller hvordan I kan undgĂ„ at lignende sker igen. Det viser vedholdenhed og handlekraft – begge egenskaber, der trumfer auto-undskyldninger til enhver tid.

3. Vis forstÄelse, ikke beklagelse

Hvis en kollega eller leder beklager sig over noget, sĂ„ lad vĂŠre med at sige: “Det er jeg ked af.” Det kan nemlig underforstĂ„et signalere, at du fĂžler dig skyldig. PrĂžv i stedet at spejle personens fĂžlelser med: “Det kan jeg godt forstĂ„, kan vĂŠre svĂŠrt.” eller “Det mĂ„ virkelig vĂŠre irriterende for dig.” PĂ„ den mĂ„de imĂždekommer du den andens fĂžlelser uden at hive det negative fokus hen pĂ„ dig selv.

4. Bed i stedet om feedback

Bliver der rettet kritik mod dig (uanset om den er berettiget eller ej), skal du ikke vĂŠre bange for at bede om uddybning. FĂ„r du at vide, at din seneste rapport ikke er god nok, kan du med fordel svare: “MĂ„ske var den ikke den bedste, men hvad er det, du mener, kan blive bedre bedre?” PĂ„ den mĂ„de retter du fokus mod, hvad du kan gĂžre bedre, i stedet for hvad du har gjort forkert.

5. SpĂžrg lĂžs!

“Undskyld, men hvordan …” Af en eller anden Ă„rsag starter vi ofte med at undskylde, inden vi stiller et spĂžrgsmĂ„l eller kommer med en indskydelse. Der er absolut ingen grund til, at du skal undskylde for at have hverken et spĂžrgsmĂ„l eller en mening. “Jeg har lige et spĂžrgsmĂ„l” kommunikerer fint, at du har noget pĂ„ hjertet, men at du samtidig har respekt for den andens tid og fokus – helt uden at undskylde!

Du kan lĂŠse hele Forbes liste over alternativer til auto-undskyldninger lige her.

 

PS: Hvis du har en mistanke om,  at dine auto-undskyldninger har taget overhÄnd, er det en god idé at arbejde lidt med din assertion. Det kan du gÞre pÄ kurser som Assertiv kommunikation, Positiv psykologi og Mundtlig kommunikation.

PPS: Du kan ogsÄ kaste et blik pÄ kurset Konstruktiv feedback, hvis du mener, I har behov for en stÊrkere feedback-kultur pÄ din arbejdsplads.

Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!

Her er et lille udsnit af de allermest populÊre af dem:

 

Tag del i diskussionen


Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/vhosts/arosbusinessacademy.dk/httpdocs/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 215

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/vhosts/arosbusinessacademy.dk/httpdocs/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 215

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/vhosts/arosbusinessacademy.dk/httpdocs/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 215
Loading

Notice: Function WP_Scripts::localize was called incorrectly. The $l10n parameter must be an array. To pass arbitrary data to scripts, use the wp_add_inline_script() function instead. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 5.7.0.) in /var/www/vhosts/arosbusinessacademy.dk/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6121
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

GÞr som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og fÄ gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for fÄ minutter.