calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Sådan giver du Jordens værste feedback

En sund feedbackkultur styrker samarbejde og kvalitetssikring i organisationen. En usund gør det komplet modsatte. Så her får du 6 eksempler på, hvordan du IKKE skal give feedback. 

Du kender det sikkert alt for godt. En kollega efterspørger dit input på en opgave, han kæmper med. Du har egentlig ikke tid og er helst fri for at blive viklet ind i hans håbløse projekt. Men det kollegiale samarbejde kræver, at du går til opgaven med et vist engagement. Her er 6 måder, du kan sikre dig, at han aldrig beder om din hjælp (eller noget som helst andet) nogensinde igen.

Psst! Dette blogindlæg skal tages med et gran salt. God professionel feedback kan nemlig revolutionere både arbejdsmiljø, slutprodukt og din personlige udvikling. Så hvis du gerne vil opnå gode og innovative resultater, skal du nok lige læse disse tips med omvendt fortegn.

Tag på kursus i konstruktiv feedback, og lær, hvordan du gør feedback til en værdifuld dialog og en forretningsmæssig fordel.

1. Brug angribende sprog

‘Du-sprog’ er et glimrende værktøj, hvis du vil give din kollega en ubehagelig følelse af, at du peger fingre ad ham. Tøv endelig ikke med at skifte sætninger som: “Jeg oplevede, at du indimellem blev lidt monoton i tonefaldet” ud med det væsentligt mere nedladende: “Du var altså virkelig kedelig at høre på det meste af tiden”. Det føles hurtigt som et angreb og giver god anledning til, at din kollega går i forsvarsposition.

2. Gem komplimenterne langt væk

Alt, der kommer før et ‘men’ i en sætning, bliver som regel glemt af lytteren. Skulle det ske, at du har et par rosende ord til din kollega, så sørg endelig for at sige dem som det første. Husk så at følge op med et stort, fedt ‘men’, der indleder alle de negative ting, du vil fortælle ham bagefter. Så er du nemlig helt sikker på, at han glemmer alt det gode, du sagde i starten.

3. Vær generaliserende og ukonkret

Forsøg så vidt muligt at fjerne fokus fra den konkrete feedbacksituation, og giv i stedet feedback på din kollegas adfærd generelt. Her bliver absolutte ord som ‘altid’, ‘aldrig’, ‘alle’ og ‘ingen’ dine mest effektive værktøjer. Prøv fx med en af disse: “Du afbryder mig altid til møder”, “Du har aldrig været særlig god til at høre efter” eller “Der er ingen, der synes, det er en god idé”. Effektivt, ikke?

4. Bliv personlig og ubehagelig

Gandhi mente, at man skulle skelne mellem ‘wrong doer’ og ‘wrong doing’. Men glem alt om Gandhi. For jo mere du kan sætte lighedstegn mellem din kollega som person og din kollegas professionelle handlinger, når du formulerer feedback, jo mere ubehageligt bliver det – og jo mindre har han lyst til at høre din feedback en anden gang.

5. Fortæl en masse upassende jokes

I de fleste feedbacksituationer har giveren af feedback langt mere magt end modtageren. Det er vigtigt, at du udnytter den sårbare situation, modtageren befinder sig i. Kender du en god joke om fyringsrunder? Eller om folk, der er elendige til deres arbejde? Så er det nu, du skal fyre den af!

6. Udnyt din magtposition til det yderste

Du kan heldigvis bruge meget andet end ord til at skabe dårlig stemning. Faktisk udgør din krop et helt arsenal af konfliktoptrappende våben. Prøv at se dig selv udefra, mens du giver feedback. Får du rystet nok på hovedet? Er dine bryn rynkede nok? Har du husket at lægge armene over kors? Glem ikke at øve dig foran spejlet, så du ved, hvordan du fremstår endnu mere offensiv i næste feedbacksituation.

Er du heller ikke fan? Tag på kursus i konstruktiv feedback!

Du har nok allerede gennemskuet, at ovenstående ‘tips’ kan være direkte katastrofale for både det sociale og faglige miljø på din arbejdsplads. Ikke desto mindre beskriver de nogle af de typiske faldgruber, vi mennesker falder i, når vi giver feedback. Og det spænder desværre ben for alle de skjulte skatte, en god feedbackkultur har at byde på. På kurset i konstruktiv feedback lærer du, hvordan du giver anerkende feedback og skaber grobund for en sund feedbackkultur op din arbejdsplads. Læs mere, og tilmeld dig her.

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.