Tips fra “Faglig formidling”: Fagsprog for ikke-nørder
Omdan dine faglige pointer til letforstårlige artikler, fremlæggelser, foredrag eller pressemeddelelser på vores Kursus: Faglig formidling - lær at kommunikere jordnært
Fagsprog er suverænt, når du kommunikerer til fagpersoner. Men kommunikerer du til andre, spænder det ben og slår knuder. Rens derfor ud i fagsproget, så alle forstår dig.
- Træd ned fra elfenbenstårnet → Slug din faglige stolthed, når du kommunikerer. Den er kun i vejen. Din kommunikation skal ikke handle om, hvor klog du er, men om hvad modtageren har brug for at vide.
- Fokusér på den pointe, du gerne vil formidle → Din læser eller lytter har ikke brug for alverdens detaljer, forbehold og nuancer. Fokusér, og skær alt andet væk.
- Tilpas din pointe til modtageren → Find ud af, hvem din modtager er, og relatér din hovedpointe til dennes hverdag, videnshorisont og interesser.
- Tell AND show → Fortæl din pointe og vis den efterfølgende, så modtageren kan se den for sig. Skriv fx: ”Vi er nok den førende leverandør på markedet” (tell). ”Vi leverer til Grundfos, Lego og Maersk” (show).