calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Tips fra “Faglig formidling”: Fagsprog for ikke-nørder

  • 2256

Omdan dine faglige pointer til letforstårlige artikler, fremlæggelser, foredrag eller pressemeddelelser på vores Kursus: Faglig formidling - lær at kommunikere jordnært

Fagsprog er suverænt, når du kommunikerer til fagpersoner. Men kommunikerer du til andre, spænder det ben og slår knuder. Rens derfor ud i fagsproget, så alle forstår dig.

  1. Træd ned fra elfenbenstårnet Slug din faglige stolthed, når du kommunikerer. Den er kun i vejen. Din kommunikation skal ikke handle om, hvor klog du er, men om hvad modtageren har brug for at vide.
  2. Fokusér på den pointe, du gerne vil formidle Din læser eller lytter har ikke brug for alverdens detaljer, forbehold og nuancer. Fokusér, og skær alt andet væk.
  3. Tilpas din pointe til modtageren Find ud af, hvem din modtager er, og relatér din hovedpointe til dennes hverdag, videnshorisont og interesser.
  4. Tell AND show Fortæl din pointe og vis den efterfølgende, så modtageren kan se den for sig. Skriv fx: ”Vi er nok den førende leverandør på markedet” (tell). ”Vi leverer til Grundfos, Lego og Maersk” (show).

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.