calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 30.357 andre videbegærlige!

Tal som Ole Henriksen – og få din vilje!

Skrevet af Rikke, underviser på vores Kursus: Assertiv kommunikation.

Du kan altid formulere den samme fakta på flere forskellige måder. Du har derfor en stor magt, fordi du kan påvirke dine modtagerne vidt forskelligt, alt efter om du formulerer dig positivt – ligesom Ole Henriksen – eller negativt. Lær her, hvordan du udnytter denne magt konstruktivt.

Man lavede et forsøg, hvor patienter skulle vælge, om de ville have en operation eller ej. Operationen kunne helbrede dem, men den var risikabel.

En gruppe patienter fik at vide: “Der er 10 % risiko for, at du dør”.
En anden gruppe patienter fik at vide: “Der er 90 % chance for, at du overlever”.

De to formuleringer udtrykte nøjagtigt samme fakta – men hvad var resultatet? Dem, der fik at vide, at de havde 10 % risiko for at dø, sagde nej tak til operationen og dem, der fik at vide, at de havde 90 % chance for at overleve, sagde ja tak – overvejende.

Vil du tale som Ole?

Du kan lære alle tricks og principper, der gør dig knivskarp i positiv og effektiv kommunikation på vores kursus Assertiv kommunikation.

Hvordan bruger du denne viden?

Den videnskabelige forklaring på resultatet er, at den første formulering vækker den negative ide om “at dø” i hjernen på patienten – også selvom, der kun er en lille risiko. Den glade Ole Henriksen-formulering vækker derimod den positive ide om “at overleve”.

Selvom begge formuleringer er udtryk for samme fakta, så gør de noget forskelligt ved deres modtager, fordi den ene fokuserer på noget positivt og den anden noget negativt. Dette princip kan man bruge i sin egen mundtlige kommunikation. Hvis du taler med dine kollegaer, dine ansatte eller måske din chef på en positiv måde, så har du nemmere ved at få dine forslag igennem og opnå resultater.

Vælg den positive formulering

Forestil dig, at du skal give en kollega feedback på en tekst. Der er noget i teksten, der er godt og noget, der er skidt. Så kan du vælge at sige, at der er et par ting i teksten, der er problematiske. Du kan også vælge at sige, at teksten er rigtig god, og at den nogle steder måske kan blive endnu bedre. Jeg lover dig, at den sidste formulering virker bedst!

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.