calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Sådan sætter du meningsfulde mål for dit arbejdsliv – og når dem!

Her i sommerferiens allersidste krampetrækninger (hvor den sidste piña colada er drukket, og kufferten er smidt tilbage på loftet) er der særligt ét spørgsmål, der toner sig frem hos mange danskere (måske også hos dig?) …

“Hvorfor går jeg egentlig på arbejde?”

Faktisk burde vi sige pænt farvel til nytårsforsættet og i stedet indføre augustforsættet. For det er i sommerferien, at vi får tingene på afstand, kommer ned i gear og mærker efter, hvad der virkelig betyder noget for os. Og det er samtidig her, at vi for alvor begynder at overveje, hvad vi vil med vores arbejdsliv (og måske livet i det hele taget).

Sætter du arbejdsmål, der stemmer overens med dine kerneværdier?

Det er overraskende nemt at blive fanget af omgivelsernes definition af succes, og vi lader os lige så nemt forstyrre af skinnende ting på vores vej (muligheder for forfremmelser, bonusser, jobskifte med højere løn). Det betyder desværre, at vi alt for ofte sætter mål for vores arbejdsliv, som egentlig ikke er vores egne mål – og som måske slet ikke er meningsfulde for os.

Et meningsfuldt mål med arbejdslivet (eller livet i det hele taget) er i fuld overensstemmelse med vores kerneværdier!

Spørgsmålet er så, hvad éns kerneværdier består af? Og hvad er i øvrigt en ‘kerneværdi’?

Kerneværdier er værdier, du lever dit liv ud fra. De kan være svære at få øje på, fordi de netop er så grundlæggende og selvindlysende for dig – men ikke desto mindre er vores kerneværdier typisk forskellige. Kerneværdier kan for eksempel være integritet, venlighed, selvtillid, taknemmelighed, mod, tolerance og beslutsomhed. Det er de værdier, der ligger så dybt i dig, at det gør fysisk ondt på dig, når du oplever andre tilsidesætte dem.

En kerneværdi kan samtidig (i mere overført betydning) være en vifte af de ting, aktiviteter eller personer, der betyder allermest for dig. Måske din familie. Måske dine venner. Måske dine kolleger (måske ligefrem din chef). Måske dine morgenløbeture. Måske dine rejser ud i verden. Måske din labrador. Måske din køkkenhave. Måske din funklende nye Tesla.

9 eksempler på meningsfulde mål for arbejdslivet

Her har du 9 konkrete eksempler på mål, man kan sætte for sit arbejdsliv. Nogle af dem er helt oppe på de store nagler, mens andre er mere lavpraktiske. Det vigtige er, at du finder dine egne – der selvfølgelig er i tråd med dine kerneværdier. Og det vigtige er, at du definerer mål, der vil gøre dig helt oprigtigt glad i låget at opnå.

I øvrigt: Som du vil se af mine velplacerede links herunder, er kompetenceudvikling (heldigvis) ofte et vigtigt skridt i retning af at nå sine mål.

  1. At blive leder (se vores 28 lederkurser og lederuddannelser her)
  2. At arbejde mindre / at arbejde mere
  3. At tage en efteruddannelse (som din arbejdsgiver betaler – se 14 oplagte muligheder her)
  4. At få en markant højere løn
  5. At blive langt mere positiv og konstruktiv, når du er på arbejde (se vores kursus om det her)
  6. At blive den fagligt dygtigste medarbejder på kontoret
  7. At blive god til at styre din tid, så du har større overblik (se vores kursus her)
  8. At blive valgt som tillidsrepræsentant på kontoret
  9. At blive skarp til at kommunikere med power og overbevisning (se 25 kurser om det her).

Det er lige nu (eller først om et år): Løs denne opgave i aften!

Om en uge er det for sent. Der har hverdagens godstog nemlig allerede ramt dig. Det er nu, du har klarsynet. Så grib muligheden, og lav denne simple øvelse i aften, allerhelst sammen med din livspartner eller en ven – og rødvin skader bestemt ikke her (du kender måske det latinske udtryk ‘in vino veritas’, der oversættes til ‘sandheden er i vinen’):

  1. Find ind til dine 5 vigtigste kerneværdier (se 100 kerneværdier til inspiration her)
  2. Lav en liste over de ting, aktiviteter eller personer, der betyder allermest for dig
  3. Sæt et (eller flere) mål for dit arbejdsliv, der er i overensstemmelse med ovenstående
  4. Formulér, hvad det vil give dig personligt at nå dette (eller disse) mål
  5. Definér en konkret deadline for at nå målet eller målene – for eksempel 1 år, 3 år eller 10 år
  6. Lav en grovskitse for, hvordan du vil føre det ud i livet
  7. Definér de forhindringer, du skal overkomme (fx efteruddannelse eller hjælp fra en kollega).

God fornøjelse med det!

 

Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!

Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.