calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Sådan undgår du stress efter ferien

Skrevet i samarbejde med Vibeke, underviser på vores Kursus: Personlig planlægning og effektivitet.

Er du på vej på ferie? Så er du heldig, for efter-ferie-stress forebygger du faktisk bedst inden ferien.
Eller er du lige kommet hjem fra ferie? Så bare rolig, der er håb endnu. Også selvom du nok er lidt tung i hovedet allerede.

Du har med statsgaranti hørt alle de sædvanlige råd 1000 gange før. Du ved, sov ordentligt (MINDST 7 timer, meget gerne 8-9 timer). Få noget regelmæssig motion. Spis sundt. Alt det der. Og det passer også, så husk det nu.

Men skulle vi ikke i stedet snakke lidt om det, du måske ikke lige tænker over – men som også er uhyre vigtigt? Netop det, har jeg gjort med Vibeke: underviser på vores kursus i personlig planlægning. Og det kom der noget rigtig interessant ud af.

Så her får du hendes 4 trin, som du skal igennem, for at blive gladere, friskere og mere effektiv inden, under og især efter ferien.

#1: Få overblik og lav en plan

Du vil altid have nogle ting, der ikke er færdiggjort, når du går på ferie. Og de ligger og forstyrrer dig, når du kommer tilbage. Men det er helt i orden.

Spørgsmålet er, om du har overblik over dem eller ej. Hvis du har en masse opgaver liggende hist og her i din indbakke, i et word-dokument, et par post-it noter på din skærm, måske i en bunke på dit skrivebord og en masse opgaver du husker i hovedet … så skal du ændre det med det samme! For rod i dit rod er farligt. Både for din effektivitet. Og for dit stressniveau. Jeg ved jo godt, at du ikke kan få ordnet det hele med det samme. Og det er helt i orden. Hvis bare du har orden i dit rod, så er du allerede kommet meget langt. 

Derfor: Opret ét – og kun ét – sted, hvor du samler alle dine opgaver. Hvis du er rigtig god, så laver du også en plan for, hvordan (og i hvilken rækkefølge) du vil klare dem. Det skaber overblik, du undgår at skulle jonglere alle opgaverne oppe i hovedet, og du risikerer ikke at glemme vigtige opgaver. 

#2: Reserver din tid i blokke

Det er en rigtig god ide at få alle de ting, du skal huske at gøre, ud af hovedet og ned på noget papir. Men hvis det kommer direkte i kalenderen som konkrete opgaver på bestemte tidspunkter, så kommer du sandsynligvis til at skuffe dig selv (og din chef). For der kommer altid noget i vejen. Og så står du jo pludselig med en opgave, der ikke er blevet lavet til tiden. Du kender sikkert godt det der med ikke at nå noget, som du skulle. Det er noget af det mest stressfremkaldende, du kan udsætte dig selv for. 

I stedet for at lægge dine konkrete opgaver ind i kalenderen – og i stedet for helt at lade opgaverne svæve uden for kalenderen – anbefaler Vibeke dig først at lave en liste over, hvad du skal have lavet (jf. tip #1). Når du har den, så sæt tid af i nogle blokke. Jeg plejer selv at have en blok på 2-3 timer hver dag, hvor jeg har tid til at lave de vigtigste opgaver, der kræver fordybelse.

Du kan jo passende sætte nogle blokke ind allerede nu, så du har tid til at få lavet de vigtigste ting efter (og måske før) ferien. Det giver både ro til at koncentrere sig, og sikrer dig en jævn fremgang gennem din to-do liste.

Undgå stress og bliv mere effektiv

Du kan få alle de tricks om planlægning, som du skal bruge for at blive stressfri og blive virksomhedens mest effektive medarbejder (og hjemmets mest effektive beboer). Det får du på vores kursus Personlig planlægning, hvor du på en enkelt dag får de mest effektive teknikker af vores ekspert.

Du kan se datoer og tilmelde dig her.

 

#3: Varier din arbejdsbyrde

Det virker som en selvfølge, at du skal tage dig af de mest presserende opgaver først. Men det kan være hårdt og stressende, hvis de mest presserende opgaver alle er omfattende. Det er derfor smart også at få ordnet en lille nem opgave en gang i mellem som variation, selvom den måske ikke haster.

Det gælder især, hvis du føler dig uoplagt eller er gået i stå. Der kan en mindre krævende opgave gøre underværker. At fuldføre den giver dig desuden en vigtig følelse af fremdrift. Og så får du jo ordnet noget. Om det så er vigtigt eller ej er i og for sig underordnet. For det er immervæk stadig bedre end at være nødt til helt at stoppe arbejdet – eller sovse rundt i noget uoverskueligt, uden at komme nogen vegne.

Hvis du strukturerer dit arbejde med variation i sværhedsgrad og påkrævet koncentrationsniveau, vil du nå mere inden og efter ferien. Det er især godt i de første dage efter ferien. Der oplever du den der frustrerende og stressende kombination: Du har rigtig mange opgaver – og rigtig lidt overskud. Det kan en variation af opgavernes tyngde hjælpe meget på.

#4: Prioritér dine pauser

Arbejde efterfulgt af mere arbejde giver ikke nødvendigvis de bedste resultater. Undersøgelser har vist, at produktiviteten falder, jo længere der går mellem arbejdspauserne. Det er derfor en god idé at skemalægge faste tidspunkter i løbet af din arbejdsdag. Hjernen er simpelthen bare ikke bygget til at være fokuseret 8 timer i træk.

Faktisk kan den kun yde sit optimale i ca. 45-50 minutter ad gangen. Du kan derfor med fordel holde fem minutters pause en gang i timen, hvor du tvinger dig selv til et break fra skærmen. Du skal behandle pausen som en hver anden opgave på din to-do-liste. Skemalagte pauser, der prioriteres lige så højt som arbejde, er sværere at springe over eller glemme, når man har travlt.

Forsøg gerne at være en smule aktiv i dine pauser. I stedet for at læse netavis eller spille spil på din iPhone, så stræk benene. Tag en tur rundt i kontoret, eller gå ud og hent kaffe. Det vil overraske dig, hvor meget fysisk aktivitet kan gøre – både for dit fokus, men også for dit mentale helbred generelt.

Tag det næste skridt

Jeg vil anbefale dig at se på vores kursus i personlig planlægning og effektivitet. Det er selvfølgelig altid godt at få en dag med ny viden, brugbare principper og lækker forplejning. Men det er især godt, fordi du bliver så meget mere effektiv, at tiden du bruger på kurset tjener sig meget hurtigt ind. Og det er ikke kun rigtig godt for dig selv (for du kan bruge det både på arbejdet og i livet generelt). Det plejer også at være et godt argument over for chefen 😉 

Rigtigt god ferie – eller velkommen hjem!

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.