calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

16 (ofte oversete) ting dine kolleger vil ELSKE dig for at gøre!

Vi siger ikke, at dine kolleger ikke kan lide dig. Men har du overvejet, hvad der ville gøre dem endnu mere begejstrede for dig? Og hvad det endnu bedre samarbejde ville gøre for jeres arbejde (og måske endda for hele arbejdspladsen)?

Det har vi. Og vi har oven i købet samlet dem på en lang liste, der gør det nemt for dig at skride til handling. Så her kommer den. Listen over alle de ting, du bør gøre, hvis du gerne vil være en (endnu mere) vellidt kollega: 

1. Sæt spotlight på din kollegas særlige talenter

Vi danskere er generelt alt for dårlige til at rose hinanden, og det gælder også på de danske arbejdspladser. En meget direkte vej til at få din kollega til at føle sig set og forstået, er ved at anerkende kollegaen, for de ting der gør ham eller hende helt særlig i dine øjne. Drop den dovne, generiske ros, der ikke siger noget konkret om modtageren og sats i stedet på ros, der handler om personens adfærd eller faglighed. Læs mere om ros her. 

2. Vær en god wingman

Sørg for også at bakke din kollega op i andres påhør. Ikke nødvendigvis eksplicit, men fx ved at rose deres pointer til et møde eller fremhæve deres indsats, når I evaluerer et projekt. Det vil ikke alene gøre din kollega gladere for dig, det vil også stille dig i et godt lys over for andre tilhørere, der ville ønske, at det var dem, du talte om. Hvis du vælger at rose eksplicit, er det dog en god idé, at du først sikrer dig, at din kollega er typen, der bryder sig om det. Nogle har det bare bedst under radaren.

3. Få styr på mail-etikette 

Er du hundrede år om at svare på mails? Cc’er du dine kollegaer uden åbenlys grund? Eller endnu værre, skriver du “HASTER!” i emnefeltet på mails som egentligt ikke rigtig haster? Så er der en god chance for, at dine kollegaer bliver pænt trætte af dig. Tag evt. med på vores kursus i personlig effektivitet eller bestil kurset til kontoret, så alle får glæde af det. 

4. Gå hjem i ordentlig tid 

Ok, der er naturligvis undtagelser til det her punkt. Hvis du bliver på arbejdet for at hjælpe din kollega med at nå en deadline, bliver han eller hun nok ikke sur. Ej heller, hvis du selv skal nå en deadline. Hvis du derimod er medskaber af en kultur, hvor det er sejt at sidde længe ved bordet og signalere, at du er stræbsom, så er din kollega nok knapt så begejstret. Hvis I endelig skal konkurrere om noget, så konkurér dog om, hvem der kan nå mest, snarere end hvem der kan bruge længst tid på det. Ingen gider at skulle sammenlignes med en kollega, der aldrig går hjem til tiden. 

5. Sig “nej” med det samme

Hvis der er noget, du ikke kan nå, så sig nej med det samme eller vær ærlig om tidsrammen. Ingen vinder på, at du siger ja for derefter at skubbe opgaven foran dig i ugevis, inden du til sidst kryber til korset og indrømmer, at du ikke kan finde tiden. Alt for mange projekter kuldsejler pga. alt for ambitiøse deadlines (som vi måske godt vidste, at vi ikke ville nå). Det er gift for effektiviteten på arbejdspladsen.

6. Giv og modtag (fagligt velbegrundet, konstruktiv) feedback 

Det her er en af de lidt sværere. At give god feedback kræver træning og viden. Heldigvis kan alle lære det. Du kan jo fx starte med at tage vores fede kursus i konstruktiv feedback, som du kan tilmelde dig selv eller med en kollega (eller I kan bestille kurset til jeres arbejdsplads). 

7. Stop med at brokke dig over din bedre halvdel, nabo eller hundepasser

Andre menneskers brok er virkelig ikke en særlig spændende ting at lægge øre til. Slet ikke for din kollega, der nok hellere vil bruge tiden på at arbejde end på at være lynafleder for dine følelser. 

8. Tag godt imod nye kolleger 

Hvis du tager godt imod din nye kollega, vil du altid være en stjerne i hans eller hendes øjne. At starte på en ny arbejdsplads kan være både hårdt og krævende. Man skal lære en helt masse mennesker at kende, forstå en ny kultur og finde ud af hvordan alt lige fra kaffemaskinen til printeren foretrækker at bliver opmuntret.  Sørg for at hjælpe din nye kollega så godt i gang som muligt, og han eller hun vil for evigt huske din indsats. 

9. Drop enetaler til møder

Hånden på hjertet: Har du svært ved at fatte dig i korthed? Så er dine kollegaer nok desværre lidt trætte af dig. Hvis folk bliver tomme i blikket når taleturen er din, har du også et tydeligt clue dér. Ingen kan lide møder, der trækker i langdrag. Kig desuden forbi vores kursus i facilitering og mødeledelse.

10. Nævn din kollegas navn, når du gentager hans eller hendes pointer

Det siger sig selv, at du selvfølgelig altid skal give dine kollegaer credit for deres gode ideer og pointer. Selv hvis du sidder til et møde og åbenlyst forholder dig til deres pointer, så sørg helst for at sige “som Karen nævnte”, så alle i rummet er klar over, at du bygger videre på det, Karen lige har sagt. Karen bliver glad og andre får tillid til, at du aldrig ville stjæle deres ideer … ren win-win. 

11. Bed om deres mening 

Det smarte ved at bede om folks mening er, at det er et skjult kompliment, som oven i købet er nemt at benytte sig af. Når du spørger om folks mening til noget, siger du nemlig, at de er værd at lytte til. Medmindre du selvfølgelig gør præcis det modsatte af, hvad de mente du skulle gøre. Spørg oprigtigt, og undlad at spørge, hvis du allerede har besluttet dig for et udfald. Igen, tjek vores kursus i konstruktiv feedback. Det er guld værd for enhver relation og for enhver arbejdsplads!

12. Indrøm dine fejl 

Hvis du indrømmer dine fejl, vil dine kollegaer også have nemmere ved at indrømme deres. Vær med til at skabe en sund kultur, hvor det er OK at fejle, og der ikke er grund til at skjule det. Dine kollegaer vil elske dig for det. 

13. Bliv hjemme når du hoster, snotter og det, der er værre

Det er sådan set lige meget, om du har corona eller noget andet. Syge og snottede kolleger bør blive hjemme. Hvis du møder syg op, smitter du dine kollegaer. Men arbejd gerne hjemmefra, hvis det vitterlig bare drejer sig om en snottet næse. 

Hvis du hoster, så gør det for guds skyld i din albue, nu vi er i gang. Også hvis det ikke er corona. 

14. Drop private telefonopkald

Der er selvfølgelig undtagelser, men hvis du skal snakke privat, så undlad at belemre dine kollegaer med det. Gå et andet sted hen. Eller endnu bedre, vent til du har fri. 

15. Sig tak

Tak altid dine kolleger, når du har lejlighed til det. Vær tydelig om, hvad det er, du takker for og snig gerne et kompliment ind i samme omgang. 

16. Grin af deres jokes

Denne er måske lidt udspekuleret. I stedet for at sige “du er sjov”, så viser du dem det ved at grine af deres jokes. Tit, når vi går på arbejde, er vi så alvorlige. Men hold ikke latteren tilbage (forsøg dog heller ikke at stjæle rampelyset ved at grine så højt, at man kan høre det helt ude på parkringspladsen). Bare grin og gentag eventuelt, hvorfor det var en genial joke. Der er i øvrigt bonuspoint, hvis du formår at referere tilbage til joken efterfølgende eller gøre den til en intern joke – din kollega vil elske dig for det. 

 

Rigtig god fornøjelse med at blive en endnu bedre kollega!

 

Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!

Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.