calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 30.357 andre videbegærlige!

De 7 gyldne tricks, der gør dig værd at lytte til

  • 3417

Artiklen er baseret på de ting, du lærer på på vores Kursus: Præsentationsteknik med gennemslagskraft og Kursus: Præsentationsteknik - for særligt nervøse.

Forestil dig, at du sidder på din arbejdsplads og lytter til en ganske almindelig præsentation fra en kollega. Den er kedelig, ikke? Sandsynligvis, for den gennemsnitlige præsentation ER kedelig. Men det behøver din ikke at være.

Vi giver flere og flere præsentationer, og derfor er det ærgerligt, at mange mennesker egentlig ikke ved noget særligt om, hvordan man faktisk får folk til at lytte til det, man siger. Resultatet bliver, at publikum mister fokus, så holder de op med at lytte efter, og alle spilder deres tid.

Her er 7 essentielle tricks, der med garanti gør dig interessant at lytte til – du kan både bruge dem til at give bedre præsentationer og til generelt at fremføre dine holdninger med større gennemslagskraft.

1 – Er du min ven, fjende eller potentielle sexpartner?

Når et menneske møder dig første gang, vil han eller hun placere dig i én af 3 kategorier: ven, fjende eller potentiel sexpartner. Og gennem titusindvis af år har vi udviklet evnen til at kategorisere andre mennesker på mindre end et sekund.

Spørgsmålet er: Hvilken kategori vil du helst blive placeret i, når du holder en præsentation? Lige netop, dit publikum skal fra start placere dig i kategorien “ven.” Hvis du kan få dem til intuitivt at opfatte dig som deres ven, er du kommet foran 1-0 bare i løbet af det første sekund.

Det kan du opnå ved at gøre én ting, der virker på et hvert publikum – uanset om det består af topledere i Canada eller tankpassere i Cambodia:

Smil venligt og roligt, mens du breder dine arme ud og viser dine tomme håndflader. Dette er det internationale symbol for “jeg kommer ubevæbnet.” Gør dette, og folk vil ubevidst placere dig i kategorien “ven,” inden du har sagt dit første ord.

2 – Tag rummet og etablér dig selv som taler

Er du urolig i starten, får du ikke fanget folk ind. Find derfor roligt et godt sted at stå i starten af din præsentation. Bliv stående der, og tal langsomt og roligt til at begynde. Sådan starter du på en behagelige måde, hvor alle kan være med.

Så kan du accelerere. Du kan tale en anelse hurtigere, når publikum har vænnet sig til din stemme, og du kan gå lidt rundt, hvis du er tryg ved det.

Tag dine arme i brug til at lægge tryk på vigtige ord eller sætninger. Når du er kommet i gang, kan du sagtens lave store håndbevægelser. På den måde kan du både fastholde publikums opmærksomhed, og du kan klart vise dem, når der kommer et nøgleord eller en vigtigt pointe.

3. Gør dig selv troværdig

Du tror måske, at du virker mest troværdig, når du viser, at du ved meget om dit emne. Men faktisk skaber du den allerstørste troværdighed blot ved, at publikum ser dig som en moralsk person, der vil dem det bedste – simpelthen, når de godt kan lide dig!

Dette er nemt at opnå. Det kræver ikke avancerede psykologiske tricks og strategier. Du kan eksempelvis starte din præsentation med at smile venligt til dit publikum og sige:

“Hvor er jeg glad for, I kunne komme. Jeg har glædet mig meget til vise jer det her.” – Mere skal der ofte ikke til! 

Tjek vores populære kursus i Præsentationsteknik med gennemslagskraft. I løbet af to intense kursusdage får du alle teknikkerne til at blive en overbevisende formidler.

Hvis du ikke føler dig 100 % tryg ved dine præsentationer kan du også komme på vores kursus i præsentationsteknik – for særligt nervøse.

4. Hav én pointe

Du skal selvfølgelig have en pointe, men du skal også kun have én pointe. Mange tror, at man højst må have 3-4 pointer i sin præsentation. Glem det! Publikum er dårligere til at koncentrere sig, end du tror, og 3-4 pointer er alt for ambitiøst – folk mister fokus, så bliver de uinteresserede, og så holder de op med at lytte.

Hav altid kun én pointe, men giv gerne 3 argumenter for denne pointe. Dette er altid godt. Selv hvis publikum kun husker 1 eller 2 af dine argumenter, husker de stadig din pointe.

5. Fortæl dem, hvad du har fortalt dem

Gentag altid din pointe. Alle – lige fra undervisere til retorikere til hjerneforskere – er enige om én ting: Folk skal have tingene at vide flere gange. Derfor hører man igen og igen kommunikationsrådgivere bruge den samme struktur for deres præsentationer:

  1. Tell them what you are going to tell them
  2. Tell them
  3. Tell them what you told them

Dette princip giver fra start et godt overblik, der gør det nemt at følge med og en god opsummering til sidst, der slår hovedpointen fast.

6. Gør folk nysgerrige

Der er intet, der får folk til at lytte efter, som hvis de bliver gjort nysgerrige fra start. Man kan gøre folk nysgerrige ved at love dem, at der senere kommer noget, der har en værdi for dem.

Et enkelt eksempel kan være en salgstræner, der giver en præsentation til en gruppe sælgere i en tøjbutik:

“Jeg vil gerne forklare jer lidt om min egen yndlingsteknik. Den tager få minutter at lære, og hvis I bruger den selv, kan det øge jeres salg med 15-20 %” – hvilken sælger ville ikke spidse ører efter sådan en indledning!?

7. Træn og få feedback

Det mest effektive du kan gøre for at forbedre dine præsentationer er – som med alt andet – at træne dig selv. Hvis du træner derhjemme og prøver forskellige tricks er det okay – men hvis du får feedback fra en instruktør på et kursus, er det endnu bedre. En instruktør kan med det samme fortælle dig præcist, hvordan netop du kan blive endnu bedre.

Du kan få præsentationstræning med både undervisning og øvelse hos Aros Business Academy, som tilbyder det populære kursus Præsentationsteknik med gennemslagskraft. Her lærer du endnu flere teknikker til at gøre dine præsentationer overbevisende, og du bliver trænet i at få dem til at virke. Se datoer og tilmeld dig kurset her!

Kommentarer (3)Tilføj kommentar

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.