5 ting du bør vide, før dit firma går på Facebook
Lær alle de nødvendige teknikker til at skabe værdi på Facebook på vores Kursus: Succes med salg på Facebook.
Hvis du vil tjene penge på Facebook, så skal du finde ud af, hvad din målgruppe klikker på, og hvad, der interesserer dem. Her lærer du, hvordan du aflurer dine potentielle kunder og lokker dem ind i din forretning.
Prøv at kigge på det her opslag fra Dumle:
Opslaget har fået 12 likes på ca. 14 dage. Hvis jeg nu siger, at Dumle har over 270.000 følgere på Facebook, så virker 12 likes nok ikke som en decideret tsunami af viral buzz. Det lokker nok ikke mange kunder i butikken. Mit spørgsmål til dig er: Hvad er der galt med Dumles opslag?
Det forklarer vi i dette indlæg, og vi giver dig tips til, hvordan du bruger Facebook som en nem, sjov og billig måde at skabe omtale og troværdighed for din virksomhed.
1 – Facebook bestemmer, om du bliver set
Har du også hørt folk tale om Facebooks algoritmer? Facebooks algoritmer er deres formler for, hvor højt i folks news feed dit opslag bliver placeret. Jeg hører ofte folk sige, at “facebooks algoritmer gør dit og dat.” Faktum er dog, at facebooks algoritmer er hemmelige, men overordnet ved vi godt, hvordan de fungerer.
Jo flere klik, likes, kommentarer og delinger dit opslag får, desto mere bliver dit opslag vist i folks news feed. Når folk interagerer med dit opslag på denne måde, så fortæller de Facebook, at det er et spændende opslag, og så vil Facebook vise det til nogle flere.
Hvis dine opslag ikke er interessante/sjove/opsigtsvækkende nok til, at folk vælger at klikke på dem, like dem, dele dem eller kommentere dem, så kommer du ikke ret langt, for så er der ganske enkelt meget få mennesker, der overhovedet ser dem.
2 – Du bør være tålmodig med dit Facebook-salg
Hvis folk generelt interagerer med dine opslag, så fortæller det Facebook, at du er interessant, og dermed vil Facebook automatisk lægge dine opslag højt i folk news feed. Det handler altså i høj grad om at opbygge sig selv som virksomhed over tid.
Dumles opslag kommer som endnu et i en række af kedelige opslag, som ikke har fået mange likes eller kommentarer, og det medvirker kun til at dette og deres næste opslag får endnu færre. Facebook lærer simpelthen, at Dumle er kedeligt og viser ikke deres opslag til ret mange mennesker.
Det er næsten umuligt at erobre Facebook fra den ene dag til den anden – også selvom dine opslag er gode! Derfor: Vær tålmodig og tænk langsigtet. Sæt nogle realistiske målbare succeskriterier for din Facebook-profil, og hold så øje med, om du støt og roligt kommer tættere og tættere på dem.
Hvis du vil sætte mere fart på processen, kan du blive virksomhedens facebook-ekspert på bare en enkelt kursusdag – en investering, der hurtigt tjener sig hjem. Se mere om kurset her!
Spil dine Facebook-kort rigtigt
På vores kursus i succes med salg på Facebook lærer du at blive set på Facebook så du når ud til dine modtagere.
3 – Du kan aktivere følelser for at blive set
Du kan tænke på at aktivere en følelse, der engagerer folk i dit opslag og dermed i din virksomhed. Det kan fx være glæde i form af humor eller en solskinshistorie, eller det kan måske være nysgerrighed i form af en gådefuld overskrift.
Det er noget af det, der mangler i Dumles opslag. Når kun 12 personer (0,004 % af deres følgere) har liket det, så er det ganske enkelt fordi, det ikke giver noget værdi. Der er intet i det, der vækker følelser i os, får os til at grine eller fortæller os noget, som er interessant, og som vi ikke vidste i forvejen.
Vores ekspert ved lige præcis, hvordan man laver det fede opslag, som giver dig opmærksomhed. Han kan lære dig, hvad alle de andre gør forkert, og hvad du skal gøre i stedet! Det sker på vores populære kursus Facebook – og de andre sociale medier.
4 – Du kan skabe ambassadører (ikke bare kunder)
Du skal ikke kun jagte potentielle kunder på Facebook. Du skal også skabe ambassadører for din virksomhed – altså folk, der ser dig, anerkender dig og anbefaler dig til andre. Det er netop her, meget af Facebook-guldet ligger begravet.
Mange af de mennesker, der ser dine opslag, er slet ikke potentielle kunder. Men de kan gøre noget for dig alligevel. De kan anbefale dig til andre, og det vil de gøre, hvis du dukker op i deres news feed med jævne mellemrum. Så bliver folk mindet om, at du eksisterer, og de får et indtryk af, at du har styr på butikken.
Du behøver ikke at kæmpe for at få gang i en Facebook-dialog med alle mulige mennesker, der måske egentlig ikke gider at tale med dig. Du behøver ikke at invitere til spørgsmål og svar med alle dine opslag. Du kan sagtens skabe ambassadører for din virksomhed ved ganske enkelt at fortælle folk en spændende historie eller et sjovt/interessant fact.
Få udarbejdet en strategi, der både skaber både kunder OG ambassadører. Det kan vores ekspert hjælpe dig med! Du kan læse om hans kursus her, og se, om det er noget for dig.
5 – Du kan lure på dine Facebook-venner
Facebook er i sig selv et værktøj til at blive meget klogere på din målgruppe og finde ud af, hvordan du skal ramme den. Tænk over, hvem af dine Facebookvenner, der ligner din målgruppe mest. Lad os sige, at du kan tænke på 4-5 stykker. Hold så øje med dem på Facebook, og noter dig, hvem de følger, og hvad de liker, deler og kommenterer.
Er du fx rimelig gode venner med en enkelt af dem, så ring til ham og spørg ham, hvad han ofte klikker på, og hvad han bedst kan lide at finde på Facebook. På den måde kan du få et tæt kendskab til din målgruppe og deres adfærd på Facebook. Nu skal du så tilpasse dit eget indhold til denne adfærd!
Få al den hjælp og inspiration, du har brug for til at lave det skarpe indhold, som lokker kunderne ind i butikken. På vores kursus får du alle de basale kompetencer, du skal bruge for at gøre facebook til en succes for din virksomhed.
Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA) (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)