Når din kollega lugter – og andre svære samtaler
Lær, hvordan du tackler alle fremtidens svære samtaler
Du ville kunne identificere hans kropslugt på 20 meters afstand. Og alle kollegerne taler om det, når han ikke hører det. Men du vil gerne hjælpe ham, selvom det er svært. Hvordan taler du med ham uden at såre hans følelser? Her får du mine råd til svære samtaler.
At din kollega lugter er en klassiker. Den – ligesom så mange andre følsomme emner – bliver desværre ofte håndteret helt forkert. Jeg ser ofte én af disse to ting:
- Folk undgår at tage samtalen, fordi de ikke ved hvordan.
- Folk tager samtalen og gør mere skade end gavn, fordi de gør det helt forkert.
Begge dele er trist, men det skal ikke ske for dig. Her stiller jeg dig 4 spørgsmål, som du skal kunne svare på, inden du tager en vanskelig samtale.
1. Kan du leve med det?
Så snart du føler, at der er noget galt, så spørg dig selv: “Kan jeg leve med det?” Hvis du kan svare klart ja, så spar dig selv for konflikt, og lad det ligge. Bliver du fx sur, fordi din kollega smasker under frokosten, ja, så kan du måske leve med det, når den værste frustration har lagt sig.
Husk: Selvom du håndterer en svær samtale tæt på perfekt, så er det stadig noget, der går ind på livet af folk. Du skal derfor altid overveje, om det er værd at tage snakken – også selvom du er god til det.
2. Har du en plan?
Når du har konkluderet, at du fx ikke kan leve med, at din kollega lugter, så er det tid til handling – næsten tid til handling. For inden du åbner munden, skal du nemlig lægge en plan.
Din planlægning starter med, at du kommer frem til en realistisk løsning på problemet – altså en løsning, som kan opnås ved, at din kollega laver en realistisk ændring af sin egen adfærd. Hvis han lugter, kunne ændringen for eksempel være, at han går i bad om morgenen i stedet for om aftenen, vasker tøj oftere, cykler langsommere til arbejde, så han ikke sveder osv.
KUN HVIS du kan finde sådan en løsning, kan du begynde at overveje hvilke ord, du skal bruge for at skabe den forandring, du ønsker.
3. Taler du ud fra din egen oplevelse?
Hvilken formulering ville du selv bruge?:
- “Når du siger sådan, så er du ubehagelig” eller
- “Når du siger sådan, så føler jeg, at det er ubehageligt”.
Forskellen kan virke lille, men er kæmpestor. Man kan jo være uenig om, hvorvidt en person er ubehagelig eller ej, og ingen kan objektivt sige, om det er rigtigt eller forkert. Derfor kan man nemt provokere folk ved at formulere sig som i nr. 1. Men, at DU FØLTE, at noget var ubehageligt, er derimod en ting, som kun du kan afgøre, og det kan man ikke diskutere.
Hvis du hele tiden taler ud fra, hvad du selv oplever, og hvad du selv føler, så undgår du at dømme andre som værende det ene eller det andet. Prøv derfor så vidt muligt at formulere dig sådan, når du skal levere det kritiske budskab.
Vil du tage din konflikthåndtering til næste niveau?
Tag på et af vores kurser, og få den nødvendige dybdegående viden og praktiske erfaring:
4. Giver du en hård lussing?
Hvis du lægger ud med en hård bemærkning om, at din kollegas skrivebord altid roder, og at det er pisseirriterende at se på, er der stor risiko for, at kollegaen går i forsvar og helt undlader at tage kritikken til sig.
Men hvis du i stedet begynder et positivt og venskabeligt sted og fortæller kollegaen, at du elsker vedkommendes kreativitet og beundrer, hvor mange bolde vedkommende kan have i luften på samme tid, afliver du helt fjendtligheden. Derefter kan du snige et lille ‘men’ ind.
Det fikse ved netop dette eksempel er samtidig, at du tager vedkommendes perspektiv. Du viser, at du forstår, hvad der ligger til grund for rodet på skrivebordet. Så spørg altid dig selv: Hvad ligger egentlig til grund for den handling eller opførsel, som du vil kritisere? Og se, om du kan finde en positiv vinkel på det.
Få hjælp fra ligesindede
Har du en gennemgående udfordring med konflikter? Har du et godt råd, du vil dele? Eller har du brug for en gang “Mads og Monopolet” på din udfordring? Så skriv i kommentarfeltet længere nede på siden.
Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA) (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)
Kommentarer (1)Tilføj kommentar
pkj
Tjah, dér var jo ikke megen konkret hjælp at hente….