calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Spænder dine tanker ben for, at du når dine mål?

  • 559

 

“Whether you think you can, or you think you can’t, you’re right.”

Henry Ford forstod, at vores tankemønstre kan sætte os op for succes, men også op for fiasko. Og det er faktisk en af hovedpointerne på vores fremragende (ofte livsforandrende) kursus i positiv psykologi.

Med assistance fra vores eksperter på området, har vi sammensat nogle gode råd til dig ift. at påvirke dit mindset.

Dine tanker påvirker dine følelser, din krop og dine handlinger

Forestil dig, at du modtager en mail fra din chef, hvor vedkommende kort beder dig komme ind på kontoret. Hvad går gennem dit hoved? Tænker du, at du får sparket? Eller er du helt sikker på, at du skal have ros for en opgave, du har løst eksemplarisk?

Positive tanker stimulerer udskillelsen af signalstoffet serotonin i hjernen, der gør os opløftede og giver os lyst til at tage handling, se muligheder. Serotonin er det vigtigste stof i antidepressiv medicin, og det hjælper os desuden til at komme i flow.

Negative tanker stimulerer stresshormoner (kortisol) i kroppen og sætter os i en tilstand af kæmp/flygt. Det får os til at handle i affekt eller give os handlingslammelse, vi har svært ved at se os ud af problemerne.

 

Good news: Det er muligt at omstrukturere dine tanker og dit fokus til noget positivt

Inden for den positive psykologi taler man om ‘tankeledelse’ og ‘reframing’. Du kan med andre ord ændre dine tankemønstre. Her er fire veje til det:

    1. Allerførst: Bliv mere bevidst om dine tanker! Forsøg at se dine tanker udefra, og læg mærke til, om de er styrkende eller hæmmende for din vej mod målet.
    2. Øv dig i at finde de positive vinkler på problemstillinger og udfordringer
    3. Skriv tre positive ting fra dagen ned hver aften. Det må gerne være små ting, som at solen har skinnet eller, at der blev en p-plads ledig, lige som du kom kørende.
    4. Svirp dig selv med en elastik, når du kommer til at tænke negativt. Ja, den er god nok 🙂

Tag evt. vores optimismetest

Vi har faktisk også lavet en optimismetest, du kan tage, hvis du gerne vil tage pulsen på din optimisme/pessimisme.

Tag også et kig på vores kursus i positiv psykologi

Det finder du lige her: Kursus i positiv psykologi.

 

 

 

 

 

 

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.