Kan du skrive tekster med menneskelig interesse?
Skrevet af Emil Ulrik Friis, vores in-house retoriker.
(Få endnu flere tips og tricks til dine tekster på vores Kursus: Skriv bedre tekster).
Undersøgelser har vist, at der er findes 5 stilistiske træk, der gør, at folk opfatter en tekst som havende ”menneskelig interesse.” Jo flere af disse virkemidler du kan fylde i din tekst, jo mere relevant fremstår den for læseren.
Du kan skrive to tekster om samme emne, med det samme budskab og de samme argumenter, men den ene virker mere interessant end den anden. Det er et spørgsmål om formuleringer. Et spørgsmål om stil.
Vil du lære mere end fem stiltræk?
Så anbefaler vi dig kurset skriv bedre tekster, hvor du får hele pakken til at skrive tekster, der rammer plet.
Bliv kongen af menneskelig interesse
De fem virkemidler er:
- Personlige stedord, fx han, hun, du, jeg, mig, jer
- Kønsbestemte navneord, fx kvinden, brandmanden, servitricen, lærerinden
- Bydende sætninger, fx ”Læs denne tekst!”
- Ufuldstændige sætninger, fx ”Skatten ned nu!”, som ikke er en sætning, men stadig er et forståeligt budskab
- Spørgende sætninger, fx ”Kører du tit for stærkt?”
Som du kan se, har jeg brugt nr. 1 og nr. 5 i titlen på dette indlæg, fordi jeg skriver “du” samtidig med, at jeg stiller dig et spørgsmål. Formålet er selvfølgelig at signalere fra start, at min tekst er interessant for dig. Nr. 4 kommer i slutningen af første afsnit med ordene: ”Et spørgsmål om stil,” som jo ikke er en fuldstændig sætning. Nr. 2 og 3 finder du i overskriften på afsnittet “Bliv kongen af menneske interesse,” som er i bydeform og indeholder det kønsbestemte navneord “kongen”.
Virker de på dig?
Så hvad synes du? Virker denne tekst til at have interesse for dig som menneske? Hvis den gør, så husk disse fem små stiltræk, som du altid kan flette ind, hvis du synes, din tekst er blevet lidt kedeligt formuleret, eller du måske har skabt for stor afstand til din læser.
Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA) (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)