calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Træd uden om feedbackfælderne, og skab mere værdi!

  • 5522

Bag alle store succeser står et stærkt team og en endnu stærkere feedbackkultur. Inspireret af kurset i konstruktiv feedback er her de 6 feedbackfælder, du skal undgå for at tage jeres samarbejde (og resultater) til det næste niveau.

Tillykke! Ved at klikke ind på dette blogindlæg, har du lige taget det første (og måske vigtigste) skridt mod stærkere samarbejde, bedre resultater og ikke mindst øget trivsel på din arbejdsplads. Det er nemlig nogle af de ting, en sund feedbackkultur kan bidrage med i organisationer, der tør prioritere det. Men det er lettere sagt end gjort! For selv velmenende feedback kan ende med at skabe store konflikter, hvis den gives forkert. Vi har samlet de 6 typiske faldgruber, mange af os falder i, når vi giver feedback. Måske er du selv (eller en kollega) faldet i én af dem?

1. Undgå verbale fingerpeg

At bruge “du” er den verbale variant af at pege fingre ad folk. Og i en feedbacksituation kommer det lynhurtigt til at føles som et angreb. Tag i stedet udgangpunkt i din egen oplevelse ved at bruge “jeg”-sprog, når du giver feedback.

Du blev indimellem en smule monoton at høre på” skal derfor skiftes ud med “Jeg oplevede, at der var passager, der var meget ensformede.”

2. Sørg for, at det hele bliver hørt

De fleste hjerner glemmer alt, der kommer før et “men”. Så hvis du gerne vil have, at din kollega hører og forstår alle elementer i din feedback, skal du undgå sætningskonstruktioner med ordet “men” i. Prøv fx med det noget blidere “samtidig”.

Hør bare forskellen på: “Du kom med nogle virkelig gode idéer til brainstormen, men du afviste alle mine virkelig hurtigt” og: “Du kom med nogle virkelig gode idéer til brainstormen. Samtidig synes jeg, at du var lidt for hurtig til at afvise mine.”

3. Du må aldrig sige “aldrig”

“Du hører aldrig efter, hvad jeg siger” er generaliserende og flytter fokus fra feedbacksituationen over til din kollegas adfærd generelt. Og det er selvsagt rimelig destruktivt. Så selvom din kollega rent faktisk A-L-D-R-I-G hører efter, skal du for alt i verden holde fast i den konkrete situation, og gå udenom absolutte ord som ‘aldrig’,’alle’, ‘altid’ eller ‘ingen’.

“Det er pisseirriterende, at du altid afbryder mig til møder!” kan med fordel blive til: “Når du flere gange afbryder mig under et møde, blive jeg provokeret.” Det er en lille, men helt essentiel forskel!

4. Gør som Gandhi, når situationen spidser til

Gandhi mente, at man skal skelne mellem “wrong doer” og “wrong doing”. Det gælder også i feedbacksituationer. Mange af os glemmer nemlig, at det er kollegaens handlinger, der skal gives feedback på og ikke kollegaen som person. Det kan være svært at huske på, især hvis bølgerne går højt. Men det gør det kun endnu vigtigere at huske!

Du er alt for detaljeorienteret!” kan fx blive til: “Den her opgave kan løses på en mere effektiv måde”. På den måde laver man nemlig et vigtigt skel mellem “den, du er” og “det, du gør”.

5. Hold igen med humoren

Det kan være fristende at bryde isen med en joke. Men de fleste feedbacksituationer har et forskudt magtforhold, hvor giveren af feedback har mere magt end modtageren. Som modtager af feedback står din kollega derfor i en ret sårbar situation. Så gem lige alle vittighederne om fyringsrunder til efter feedbacksituationen. Det, der for dig virker som en harmløs joke, kan nemlig være meget angstprovokerende og upassende for din kollega.

6. Det handler om mere end ord

Det er ikke kun de ting, du siger under feedbacken, der kan være konfliktoptrappende. Faktisk udgør hele din krop et arsenal af nonverbale landminer. Prøv at se dig selv udefra, mens du giver feedback. Ryster du meget på hovedet? Er dine bryn rynkede? Har du lagt armene over kors? Så er der en risiko for, at du fremstår unødvendigt fjendtlig i feedbacksituationen.

Tag på kursus i konstruktiv feedback!

Kan du genkende dig selv eller en kollega lidt for godt i de her feedback-faldgruber? På kurset i konstruktiv feedback lærer du, hvordan du giver anerkende feedback og skaber grobund for en sund feedbackkultur op din arbejdsplads. Og ikke mindst fundamentet til endnu bedre professionelle resultater. Læs mere, og tilmeld dig her.

Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!

Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:

 

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.