calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Hvad er egentlig greenwashing? I Definition af begrebet

  • 1275

Mange virksomheder har de seneste år brændt nallerne på at brande sig som bæredygtige. Det kræver nemlig mere end løfter og tomme ord, før man for alvor kan (og må) male sine budskaber grønne.

Handling taler højere end ord

Greenwashing er, når en organisation markedsfører sig selv eller et produkt som bæredygtigt, uden at deres påstande reelt holder stik. Tomme ord er ikke nok. Det kræver handling, der er til at føle på, før man kan drage nytte af den bæredygtige bevægelse.

Mange kender ikke til reglerne på området, men faktisk kontrollerer markedsføringsloven greenwashing-sager med hård hånd. Kaster man et blik på de kolde fakta, er det ikke tilladt at markedsføre en organisation eller et produkt som bæredygtigt, hvis det ikke er mindre miljøbelastende end andre på området, eller hvis det blot er et alment gældende krav.

Vil I også omsætte ord til handling? Tag på Mini MBA i Sustainability Management og lær hvordan I kan implementere FN’s verdensmål i jeres organisation.

“When the shit hits the fan”

Mange virksomheder er de seneste år kommet i vælten efter beskyldning for greenwashing. H&M er gentagende gange kommet i mediernes søgelys, da deres Conscious Collection er blevet beskyldt for manglende information. Godt nok bruger H&M mere bæredygtige materialer som økologisk bomuld og genanvendt polyester. Problemet er dog, at H&M ikke beskriver, hvordan de er bedre for miljøet end alternative materialer.

Det handler om at kunne dokumentere, at ens produkt reelt gør en forskel for miljøet. Man skal have sine fakta i orden og kunne forklare, hvorfor ens produkt er bæredygtigt. Og det var netop det krav, H&M har været beskyldt for ikke at kunne leve op til.

Ryan Air har også været en tur i vælten. Lavprisflyselskabet påstod i en reklame, at de var det flyselskab med det mindste CO2-aftryk målt pr. passager, fordi de blandt andet har den største andel pladser og de mest fyldte fly. Anklagerne gik her på, at Ryan Air misledte forbrugerne, da de manglede beviser for de påstande, de smed omkring sig. Sagen blev for alvor afgjort i 2020, hvor reklamen blev bandlyst af myndighederne i Storbritannien.

Kommunikation har mange facetter

Det kan som marketing-, PR- eller kommunikationsansat være fristende fluks at gå i gang med den helt store grønne markedsføringskampagne. Der er nemlig værdifuld signalværdi gemt i at udvise ansvarlighed. Men tænk jer om en ekstra gang, før I giver jer i kast med målgruppeanalyse, budskabsplanlægning og målsætning. Det, man kommunikerer, skal nemlig stemme overens med ens adfærd.

Kommunikation er mange ting. Og det gælder også i sager om greenwashing. Det handler ikke kun om løfter og påstande. Billeder og farver gemmer på værdifuld information, der kan brande virksomheden i en bestemt retning. Tænk engang på farven grøn. Hvad er det første du tænker på, når du hører ordet og ser farven?

Hav jeres fakta i orden!

Skal man skære greenwashing ind til benet, kan det kort og kontant opsummeres til at handle om at have sine fakta i orden og ikke love mere, end man kan holde. Som eksemplerne viser, kan det have fatale konsekvenser for både ens omdømme og pengepung, hvis man ikke lever op til reglerne for greenwashing. Så et godt råd herfra: Få fingeren ud, og tag aktiv del i den grønne udvikling, så har I ikke noget at bekymre jer om.

På vores Mini MBA i Sustainability Management giver Steen Hildebrandt og 4 førende eksperter inden for FN’s verdensmål og bæredygtighed dig kompetencerne og redskaberne, så I kan tilpasse jeres organisation til den grønne udvikling. Læs mere om uddannelsen her.

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.