calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Den vigtigste ting, du skal vide om din påklædning på jobbet

Skrevet af Anders Rosenlund, uddannelseschef og underviser for Aros Business Academy.

Du kan sikkert godt finde ud af at klæde dig pænt. Men hvis du ikke gør denne ene ting, så går du glip af din mulighed for at score vigtige (og nemme) point på din arbejdsplads. Og de point kan omsættes til større anseelse, større respekt eller endda en forfremmelse.

Beklædning er en yderst undervurderet form for kommunikation. Der findes ikke nogen facitliste for, hvordan du skal klæde dig. Det er helt afhængigt af situationen.

Men der findes én ting, du altid skal huske.

 

Påfuglisering (hvad fanden betyder det?)

Du har måske hørt om bogen ”The Game” af Neil Strauss.

Den handler bl.a. om det koncept, som du bør tage til dig: Peacocking.
Ja undskyld, jeg benytter mig af det amerikanske begreb, men påfuglisering lyder altså bare klodset.

Det går ud på, at du skal have noget på, som tiltrækker opmærksomhed. Noget som er ud over det forventelige. Noget som bliver husket.

I forførelsesmiljøet bliver det ofte taget til ekstremer. Og det er næppe særligt smart i din professionelle kontekst. Forføreren ”Mystery” er eksempelvis kendt for at gå i byen i spraglede silkeskjorter, kulørte hatte eller fjerboaer. Ikke fordi han synes, det ser smart ud. Kun fordi det gør, at folk lægger mærke til ham.

Og din chef skal da nok lægge mærke til dig, hvis du møder op med en ræv på hovedet og en lyserød fjerboa om halsen. Men det er næppe noget, der siger ”forfremmelse”.

Hvad skal du så gøre i stedet?
Du skal have en “ting”. En unik detalje. Dét der gør, at du skiller dig ud fra mængden. Dét der gør, at man husker dig.

Beklædning er kommunikation.

Hvis du vil styrke din kommunikation, så tag på kursus i præsentationsteknik eller kursus i skriftlig kommunikation

 

Gør som vores Facebook-underviser

Forestil dig den her udfordring:

Underviseren på vores kursus i Facebook er med på noderne. Ikke sådan en ”smart-i-en-fart” sælger-type. Men han ved, hvad der rører sig.

Samtidig vil han gerne vise, at han er ung nok af sind til at forstå de sociale medier – men gammel nok til at have den nødvendige erfaring. Den udfordring kender alle os over 30 vist.

Så hvad gør vores skarpe underviser, Anders?

Skjorte og slips er for konsulentagtigt og kedeligt. Det gør alle de andre. Og hvis du vil have succes på Facebook, skal du ikke være som alle de andre. Så den går ikke.

Hvad med den afslappede, hippe stil? T-shirt og jeans, eksempelvis. Nej, den går heller ikke. Det ser for useriøst ud. Og så tror alle kommunikationscheferne på forreste række, at han er kommet ind med firetoget.

Hvad vælger Anders så at tage på?

… Seler.

Simpelthen.

Hvid skjorte. Pæne mørke bukser. Og seler. Elegante sorte seler vel at mærke. Klassisk nok til at blive taget seriøst. Hipt nok til at se moderne ud.

Det er en mand, der ved, hvad han taler om, når han taler om det nye og smarte – eller sådan ser det i hvert fald ud (og nu ved jeg så også fra erfaring, at hans udseende ikke lyver her).

Det er en mand, der får en masse opmærksomhed og kommentarer for sin bemærkelsesværdige påklædning – uden at det ser useriøst ud.
Og det er en mand, der bliver husket.

Uden at behøve hverken silkeskjorter, ræve på hovedet eller selvlysende fjerboaer.

 

PS: Har du et eksempel på bemærkelsesværdig beklædning? Del den i kommentarsporet nederst på siden.
Mine kolleger har allerede delt nogle rigtig gode eksempler.

Tag del i diskussionen

Kommentarer (23)Tilføj kommentar

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.