calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

5 tegn på, at du er en halvdårlig leder

God ledelse er en svær kunstform at mestre – og det bliver ikke nemmere af, at dine medarbejdere formentlig ikke ligefrem står i kø for at kritisere din ledelsesstil.

Dårlig ledelse er imidlertid den hyppigste grund til at medarbejdere siger op, viser en dansk undersøgelse fra konsulenthuset Ballisager. Naturligvis er ingen leder er dårlig med vilje, og det er du helt sikkert heller ikke. Det kan bare være rigtig svært at vide, om man egentlig er god til sit arbejde, når man er leder. Her hos Aros Business Academy har vi derfor lavet en liste med 5 mere og mindre subtile tegn på, at du nok bør gå din ledelsespraksis efter i sømmene. 

1. Alle griner altid af dine jokes

Humor er for det meste en god ting på arbejdspladsen. Men ingen mennesker lykkes lige godt, hver gang de forsøger sig med humoristiske indslag. Heller ikke dig. Bare tænk på, hvordan professionelle komikere ofte finpudser deres jokes foran et mindre publikum i månedsvis, før de beslutter, hvad der skal med i manuskriptet til deres shows. 

Hvis dine medarbejdere altid griner lige meget af alle dine jokes, er der en stor chance for, at de gør det af høflighed. Måske føler dine medarbejdere, at det er deres ansvar at opretholde den gode stemning. 

Desuden kan de lidt for trofaste grin være et tegn på, at dine medarbejdere ikke tør sige deres egentlige meninger. Måske fordi du ikke altid tager dem alvorligt? 

Ballisagers kandidatundersøgelse viser, at det er vigtigt, at medarbejdere føler, at deres chef tager deres synspunkt alvorligt. De har spurgt personer, som har sagt deres job op pga. chefen om, hvad det var, der gjorde chefen dårlig. 30% af besvarelserne peger på “Jeg følte ikke, at chefen tog mine synspunkter seriøst” som en af årsagerne til, at de forlod arbejdspladsen. Blandt 18 til 34 årige er det hele 38% af af besvarelserne, der angiver “jeg følte ikke, at chefen tog mine synspunkter seriøst” som en af årsagerne til deres opsigelse.  

2. Du får aldrig negativ feedback

Giver alle dig altid ret i alting? Bliver du beundret dag ud og dag ind? Siger ingen dig nogensinde imod? 

Så er det sandsynligvis ikke fordi, du er en perfekt gurutype, som alle ser op til. 

Tværtimod kan det skyldes, at du ikke har skabt en god feedbackkultur, hvor dine medarbejdere er trygge ved at give negativ feedback. Igen kan den manglende negative feedback skyldes, at dine medarbejdere ikke føler, at du tager dem alvorligt og lytter på deres holdninger. Hvorfor risikere den gode stemning med negativ feedback, hvis man alligevel ikke regner med at blive hørt?  

Hvis du vil forbedre feedbackkulturen i din organisation eller på dit team, er der hjælp at hente på vores kursus i konstruktiv feedback – og vi kommer endda gerne til jer og afholder kurset.

3. Du gør forskel på dine medarbejdere

Forhåbentlig er du ikke en af dem, der har favorit-medarbejdere, som sjovt nok altid får de bedste opgaver? Og du giver vel heller ikke informationer om kommende organisationsændringer til nogle, mens andre intet hører fra dig? Eller slækker du (måske ubevidst) på dokumentationskravene fra de medarbejdere du bedst kan lide?  

Ballisagers undersøgelse fra 2021 taler sit tydlige sprog om chefer, der gør forskel på deres medarbejdere. Faktisk er forskelsbehandling den hyppigst angivne årsag til, at medarbejdere sagde op på grund af chefen.

4. Du siger en ting og gør noget andet

Hvis du konstant prædiker, at det er vigtigt, at man respekterer hinandens tid og ikke afbryder folk i deres arbejde, men alligevel selv gør det, både er og har du et problem. Manglende sammenhæng mellem ord og handling hos chefer noget af det, der har fået allerflest til at sige op. 

33% af de adspurgte i Ballisagers kandidatundersøgelse angiver et mismatch mellem chefens ord og handlinger som en af årsagerne til deres opsigelse. (Spørgsmålet blev kun stillet til personer, som havde svaret, at de havde sagt op pga. deres chef) 

5. Du ville ønske, at dine medarbejdere var kopier af dig

I den populære scifi-dystopiserie Black Mirror er der et afsnit, hvor en ny teknologi har gjort det muligt at lave små levende kopier af en selv. På den måde kan karaktererne i serien sætte deres små kopiassistenter til at gøre alt det arbejde, de ikke selv gider at lave, eller som de ikke har tid til. Samtidig kan de være helt sikre på, at det arbejde, der bliver udført, ser ud præcis, som hvis de selv havde lavet det. 

Det store spørgsmål er så, om det er det, du går og drømmer om fra dine medarbejdere. 

I så fald sætter du dem i en ret dårlig situation. Ingen kan løse opgaver præcis som dig, og slet ikke, hvis de selv skal gætte sig til, hvad det er, du gerne vil have. Selv hvis du sørger for at fortælle dem, alt hvad de skal gøre i detaljer, vil det formentlig stadig sætte dine medarbejdere i en kedelig situation – og uden nogen frihed til selv at tænke. 

Ballisagers kandidatanalyse fra 2019 viser at 32% af dem, der var utilfredse med deres chef, oplevede, at chefen indskrænkede deres frihed. 

Få Professor Steen Hildebrandts e-bogføljeton om ledelse helt gratis

Eller:

Klik her, og se alle vores kurser og korte uddannelser om ledelse!

Nysgerrig på vores andre kurser og uddannelser? Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:

Læs andre artikler.

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.