calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Dine 11 vigtigste buzzwords om projektledelse

  • 4697

Hvis du ikke har taget en projektlederuddannelse endnu, kan du nemt blive hægtet af, når de kloge herrer og damer taler om projektets scope, resiliens, output og frontloading. Ikke sandt?

Vores to undervisere på Danmarks Korteste og mest Intensive Projektlederuddannelse har derfor lavet en lille ordbog til dig over de allervigtigste buzzwords inden for projektledelse. Den får du lige her …

1. Vandfaldsmodellen

Vandfaldsmodellen ser projektets udvikling som en lineær proces: Analyse > design > implementering > test. Og processen kan i princippet planlægges ned i mindste detalje. Vandfaldsmodellen betragter processen som konstant flydende nedad gennem disse faser (netop som et vandfald). Den står i stærk kontrast til SCRUM-metoden (se næste punkt).

2. SCRUM-metoden

SCRUM er på mange måder modsætningen til vandfaldsmodellen. Her ser man ikke projektets udvikling som en lineær proces, men som en mere uforudsigelig, dynamisk proces, man netop ikke kan planlægge ned i mindste detalje. SCRUM er på den måde kendetegnet ved fleksible tidsplaner, fleksible deadlines, typisk små udviklingshold, hyppig gennemgang og samarbejde mellem udviklingshold. Ordet ‘Scrum’ er i øvrigt lånt fra rugby og er en forkortelse for ‘scrummage’, der meget passende betyder skærmydsler.

3. Frontloading

Frontloading sikrer momemtum fra start i projektet ved at rykke mange af projektets aktiviteter så langt frem I tidsplanen som muligt. På den måde undgår man de værste ubehagelige overraskelser senere i projektet – og projektet får nemmere ved at holde tidsplanen.

4. Gevinstrealisering

Gevinstrealisering er det helt store tema inden for projektledelse lige nu. Hvordan opnår vi faktisk at få den ønskede effekt af projektet? Ordet ‘gevinstrealisering’ italesætter dette behov for at fokusere på effekten.

5. Work Breakdown Structure

At skabe en Work Breakdown Structure handler om at bryde projektet ned I mindre dele (gerne helt små dele). Det hjælper os til at danne et mere præcist overblik over projektets mange elementer. Og det hjælper os til bedre at forstå, hvor mange ressourcer, projektet faktisk kræver.

6. Business Case

En Business Case er et dokument, der undersøger de forretningsmæssige behov og sammenholder udgifterne for et projekt med de mulige indtægter (eller besparelser) for projektet. Dokumentet udarbejdes for at få godkendt et nyt projekt – og for samtidig at sætte dets grænser.

7. Scope

Projektets scope er projektets samlede mål og formål. Altså hvad vil vi med projektet, og hvad skal det opnå? Det indeholder samtidig en vigtig afgrænsning af projektet, så det også bliver klart, hvad vi ikke skal lave i projektet.

8. PRINCE2

Modsat manges opfattelse er et PRINCE2-kursus ikke en generel indføring i projektledelse og kan derfor ikke stå alene. PRINCE2 er en særlig projektstyringsmetode, der baserer sig på ‘best proven practice’ inden for en række brancher. Bliv klogere på PRINCE2 på vores kursus PRINCE2 Foundation.

9. Resiliens

Resiliens er blevet et meget brugt begreb i Danmark de seneste år og refererer generelt til medarbejdernes modstandskraft over for hektiske arbejdsforhold. I projektledelse handler det om projektets eller tidsplanens modstandsdygtighed over for udefra kommende hændelser og risici. Med andre ord: Projektets resiliens handler om, hvor robust projektet er.

10. Output vs. outcome

Et projekts output og outcome lyder måske som to ord for det samme. Men det er vigtigt at skelne mellem de to begereber. Projektets output er kort fortalt udtryk for det konkrete produkt, projektet leverer. Det er altså målet eller målene for projektet. Projektets outcome derimod er et udtryk for effekten af det leverede produkt. Altså hvad betyder det, at vi nu kan levere dette produkt – på kort og på lang sigt.

11. Strategisk, taktisk og operationelt niveau

Man kan tale om et projekt ud fra tre niveauer: De strategiske niveau, det taktiske niveau og det operationelle niveau. De beskriver niveauer af ledelsesfokus og arbejdsfokus, eller organisationshierakiet for projektet i sin enkelthed: Projektejer, projektleder og projektdeltager.

 

Er du interesseret i mere viden? Så tjek Danmarks Korteste og mest Intensive Projektlederuddannelse. Den tager blot 3 x 2 dage og giver dig masser af værktøjer til at være en effektiv projektleder.

Og synes du også, at 6 kursusdage er meget? Så tag et kig på vores kursus Projektledelse på en dag.

 

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.