calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Undgå de 13 banale fejl, der gør din præsentation til en katastrofe!

  • 3168

Kursus: Præsentationsteknik med gennemslagskraft!

Levering er alfa og omega, når du skal have en vigtig pointe igennem. Desværre kommer mange af os til at sabotere vores præsentationer med helt banale fejl.

Ifølge Dya, vores in house præsentationsekspert og underviser på kurset Præsentationsteknik med gennemslagskraft, går 13 fejl igen hos kursisterne på tværs af hendes kurser. De har alle det til fælles, at de får ellers glimrende præsentationer til at føles som langsom og smertefuld tortur. Du kan jo lige løbe listen igennem – får du en home run på alle 13? Så kan jeg afsløre, at det er på tide, du får pimpet din præsentationsteknik gevaldigt op!

 

Rod i kropssproget

1. Du bryder dig ikke om at se folk i øjnene

Øjnene er sjælens spejl. Men det kræver lige, at man kan se ind i dem. Flakkende øjne signalerer upålidelighed, og sådan tvivler jeg på, at du har lyst til at fremstå. Du kan også godt glemme ALT om at stå og kigge ned i dit talepapir. Kig dit publikum i øjnene – det gør dig meget mere spændende!

2. Din præsentation bliver til håndgemæng eller ugidelighed

Vrider du hænderne af led i nervøsitet? Eller bliver du så ivrig, at du kommer til at slå ud efter folk på forreste række? Du står vel ikke bare med hænderne i lommen, vel? Få nu styr på gestikken! Når du præsenterer skal du hverken ligne en voldsmand eller en, der er ved at kede sig ihjel.

3. Du glemmer at smile (keder du dig?)

Den gode præsentation starter med den gode stemning. Men hvis du har mere travlt med at stå og memorere noter end at byde dit publikum velkommen, så er stien allerede lagt til et møgkedeligt oplæg. Husk smilet! Det skaber ro og positivitet – både for publikum og dig selv.

4. Du forvandles til en romersk statue

Det kan være fristende at holde sig inden for den samme lille og sikre kvadratmeter under hele din præsentation. Men vent! Forskellen på dig og en statue er, at du rent faktisk kan bevæge dig. Udnyt det og brug pladsen omkring dig. Men som med alt andet: gør det med måde. Det er heller ikke god præsentationsteknik at fare rundt med ild i rumpetten.

 

Formidlingen fejler

5. Du kommer (røv)kedeligt fra start

”I dag vil jeg gennemgå årsrapporten for varemodtagelse og lagerstatus” Er du hooked? Nej, vel? Når du skal holde en præsentation, skal du være interessant fra første sætning, ellers mister du dit publikum. Prøv i stedet med en lille gåde: ”Ved I hvad, der er værre end en varemodtagelse, hvor alt sejler, og hvor folk konstant klager over, at de ikke kan finde noget som helst?” Så vækker du allerede folks interesse.

6. Du undervurderer gentagelsens kunst

Man skulle tro, at det at høre noget én gang var nok, men de fleste mennesker husker desværre som en si. Her er gentagelser din bedste ven. Gentag altid din pointe. Alle – lige fra undervisere til retorikere til hjerneforskere – er enige om én ting: Folk skal have tingene at vide flere gange. Så for at være helt sikker: Gentag altid din pointe!

7. Der går turboflue (eller skildpadde) i dit tempo

Deterikkesjovtathørepåendertalersådanhervel? Nerver får os til at tale hurtigere, end vi plejer, og så taber du publikum lige med det samme. Men.. det.. kan.. også… gå… for… langsomt… suk. Pas på ikke at overkompensere ved at sætte tempoet så langt ned, at folk falder i søvn. Læg dit tempo et sted mellem turboflue og skildpadde.

8. Du overvurderer publikums koncentration

Koncentration er en pænt knap ressource hos de fleste mennesker. Gør det nemt for dit publikum:  Pak ikke pointerne ind i lange sætninger og svære fagtermer. Skær så meget ind til benet som muligt. Vær kort og præcis og opsummer din hovedpointe på 2-5 ord, som du lader hænge i luften som det sidste.

9. Du giver ikke nok af dig selv

Vi lever i det post-faktuelle samfund, og det betyder, at du ikke længere kan gemme dig bag fakta og gode argumenter. Din egen troværdighed og image i publikums bevidsthed har en kæmpe indflydelse på, om du har gennemslagskraft. Du skaber den største troværdighed, ved at publikum ser dig som en moralsk person, der vil dem det bedste – simpelthen, når de godt kan lide dig!

10. Du bliver FOR nervøs

Den her kommer nok ikke som et chok. Nervøsitet kan ødelægge en ellers fremragende og gennemtænkt præsentation. Det er som en god og mør bøf, man har købt hos en rigtig slagter, som man så ødelægger ved at stege den helt forkert. Alle mennesker har forskellige måder at tackle deres nervøsitet på, men er det ekstra grelt, kan du få nogle redskaber på vores kursus i præsentationsteknik for særligt nervøse.

 

Teknikken kikser

11. Dit slideshow er simpelthen bare ikke sexet nok

Medmindre du er trukket i klovnetøjet, eller har haft gang i den helt store omgang bodypaint (kan ikke anbefales), er chancen for, at dit publikum finder dig visuelt interessant ret lille. Forkæl deres øjne med nogle billeder, citater og grafikker – gerne i form at et slideshow. Det giver variation til præsentationen og kan bruges til at understøtte dine pointer.

12. Du lader dig friste af 80’er-effekterne

Men lad dig nu ikke rive med. Alt for mange PowerPoint-slideshows er druknet i fancy effekter og overgange, og det bliver ærlig talt hurtigt mere plat end spændende. Effekter var skide smarte i 80’erne, men vi er videre! Så modstå 80’er-fristelsen og husk, at det er dig, der er selve præsentationen. Slideshowet er en visuel hjælp.

13. Du forveksler dit slideshow med Word

Der er også den omvendte, hvor din slideshow-præsentation mest af alt kommer til at ligne et Word-dokument. Det er fristende bare at copy/paste sætninger ind på et slide, men stop! Kunsten ved en god præsentation er, at du lader dine slides og dine ord komplementere hinanden – ikke slås om opmærksomheden. Hvis du har brug for et lille skub i retning af, hvad er lækkert slideshow er, skulle du tage at kigge på vores kursus Udryd kedelige PowerPoint-slideshows! 

Tag del i diskussionen

Kommentarer (2)Tilføj kommentar

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.