calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Derfor er grafisk facilitering en essentiel del af mødeledelse

Grafisk facilitering er ikke bare en fed gimmick for at få jeres mødereferater til at ligne små søde tegneserier. Bag tuscherne ligger nemlig en kæmpe magt og et endnu større ansvar for mødets fremdrift. 

Grafisk facilitering er for længst hevet op af bunken med overhypede buzzwords. Men der er desværre stadig enkelte, der ikke helt forstår, hvad alt det tegneri handler om. Hvis du kender en af dem, kan du jo bruge dette blogindlæg til at forklare, hvor stor indflydelse grafisk facilitering har på jeres arbejdsgang. Og hvorfor en dygtig grafisk facilitator er alfa og omega for ethvert ambitiøst foretagende!

På vores kursus i grafisk facilitering bliver du en toptunet facilitator, og du får dit helt eget professionelle tegnesæt med hjem! Læs mere her.

1. Den, der har tuschen, har magten

Din kollega Jens kommer med en idé, mens I sidder i møde. Du lytter nikkende, men gør ingenting. Kort efter nævner Karin en lignende løsning. Du skriver Karins idé op på tavlen med det samme. Hvilket signal sender det til Jens? Det er lige meget, hvilken idé der egentlig er bedst. Dit valg har allerede subtilt kommunikeret til alle, hvad (eller hvem), du synes, er vigtigst. Med tuschen følger en uudtalt men stor faglig og social magt. Det handler om at sørge for, at magten går til en, der er kvalificeret.

2. Der er en opskrift på fremdrift

Ved du, hvad forskellen på at skrive op og skrive ned er? At skrive ned er noget, en referent gør på et stykke papir. At skrive op er det, en grafisk facilitator gør på en tavle. Forskellen er til at tage og føle på. Når du skriver op i stedet for ned, viser du mødedeltagerne, at I producerer noget sammen. Når de føler, at der rent faktisk sker en fremdrift i mødet, bliver de motiveret til at deltage mere aktivt. En grafisk facilitator er altså primus motor for mødets fremdrift og kan få deltagerne til at yde mere og bedre i et projekt.

3. Tell me – I forget, Show me – I remember

Vi kan alle sammen godt lide at tro, at vi har hukommelse som en elefant. I realiteten husker de fleste af os nærmere som en guldfisk. Det resulterer i, at vi ofte glemmer over halvdelen af de pointer, vi tog med ud fra et møde. Også her bliver den grafiske facilitator et vigtigt aktiv i at optimere mødedeltagernes indsats. Vores visuelle hukommelse er nemlig meget stærkere end vores auditive. Hvis mødet har en flot visuel og grafisk dimension, husker deltagerne altså meget mere af det.

Tag på kursus i grafisk facilitering!

Større danske institutioner  og organisationer som fx CBS, Skat og Finansrådet har for længst opdaget, hvad grafisk facilitering kan gøre for deres projekter og møder – og i sidste ende deres effektivitet. Og det er heldigvis ikke for sent at springe med på vognen. På vores kursus i grafisk facilitering bliver du en toptunet facilitator, og du får dit helt eget professionelle tegnesæt med hjem! Læs mere her.

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.