calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

5 nemme veje til mere ros og anerkendelse for dit arbejde

  • 847

Får du nok anerkendelse og ros for alt dit gode arbejde?

Du udfører med garanti rigtig mange vigtige opgaver på din arbejdsplads! Ikke sandt? Måske er det også tit dig, der knuser problemer, finder nye veje og samtidig står for den gode stemning på kontoret. Men er der egentlig andre end dig selv, der ser det?

Hvis ikke, har du her fem knaldgode tips til at høste større anerkendelse. Her kan du også læse om en tysk filosof, der mener, at anerkendelse er selve grundvilkåret for et godt liv.

Tip 1: Hold styr på dine sejre og bedrifter

Sørg for, at holde godt styr på dine bedrifter på arbejdet! Lav en liste, som du løbende skriver små og store bedrifter på. Din chef husker nok enkelte af dine bedrifter, men næppe dem alle. Mind ham eller hende om de vigtigste af dem, når I mødes om dit arbejde. Men husk at gøre det subtilt, så det ikke opfattes som pral.

Tip 2: Dit gode arbejde skal også give gode resultater

Du kan sikkert med ærlighed i stemmen sige, at du udfører dit arbejde rigtig godt, at du overholder deadlines og er en god kollega. Men bidrager dit gode arbejde samtidig til at skabe gode resultater for organisationen? Hvis ikke, kan du med fordel dykke ned i organisationens mål og værdier – og synkronisere dit arbejde med det (i samråd med chefen). Din chef vil elske at vide, at du er en teamplayer, der arbejder for at sikre, at arbejdspladsen eller afdelingen når de fastlagte mål.

Tips 3: Vælg dine opgaver med omhu

Der er altid mange opgaver og projekter i spil på en arbejdsplads. Hvis du selv kan vælge mellem dem, så sørg for at byde ind på dem, du vil kunne løse med bravour – og som dermed får dig til at stråle. Spoiler: Det er ikke altid de nemmeste opgaver.

Tip 4: Hav viljen til at blive dygtigere

En medarbejder, der har viljen til at blive dygtigere og klogere (med henblik på at skabe resultater for organisationen), har enhver leders opmærksomhed. Overvej, hvad arbejdspladsen har brug for, at du bliver bedre til, og find nogle spændende kurser, der kan hjælpe dig videre (fx her hos os, se kursusoversigten her). Og bemærk, at det ikke nytter noget, at du finder kurser, som du blot selv synes er spændende. De skal kunne bidrage til arbejdspladsens ve og vel.

Tip 5: Anerkend selv andres arbejde

Hvis du anerkender dine kollegers arbejde, når chefen er forbi i frokostpausen, vil kollegerne også være mere tilbøjelige til at anerkende dit arbejde i andre situationer. Det kan måske virke lidt udspekuleret. Så sørg selvfølgelig for, at du mener det, når du anerkender deres arbejde. De kolleger trænger sikkert også til lidt anerkendelse. Så det er da en win-win.

Bonus tip: Husk også at tage imod anerkendelsen!

Når anerkendelsen for ens arbejde faktisk er til stede, skal du selvfølgelig også huske at tage imod den. Vi danskere kan nogle gange være lidt selvudslettende, når vi modtager anerkendelse: “Jamen, det kunne alle da have gjort”, “det var ikke noget særligt”, “andre kunne nok have gjort det bedre”. Og det er faktisk lidt dræbende at anerkende en person, der ikke vil tage imod anerkendelsen.

Filosof Axel Honneth: “Livet er en kamp om anerkendelse”

Den tyske filosof Axel Honneth beskriver livet som én lang kamp om anerkendelse. Han siger ligefrem, at et menneske, der ikke ses, bliver usynligt. Honneth analyserer forudsætningerne for vores selvrealisering som mennesker, dvs. det gode liv, og viser hvordan menneskets selvtillid, selvagtelse og selvværd er dybt afhængig af anerkendelse. Anerkendelsen kan finde sted inden for tre sfærer: Privatsfæren (kærlighed fra familie og venner). Den retslige sfære (anerkendelse af én som et menneske med rettigheder). Og den solidariske sfære (herunder anerkendelsen fra kolleger og ledere). Tjek bogen “Kamp om anerkendelse af Axel Honneth her (selv tak, Saxo).

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.