De 4 fejl, du ikke må lave i din lønforhandling
Smag lige først på denne tanke: Hvis du for 10 år siden havde forhandlet en 10 % bedre løn, ville du have været en årsløn rigere i dag. Av, ikke?
Vores underviser på kurset Forhandlingsteknik – sådan når du dine mål har identificeret fire fejl, som du ALDRIG må begå i din lønforhandling. De virker skræmmende velkendte, og jeg er selv kommet til at begå mindst to af dem.
Hvis du gerne vil undgå at lave de samme fejl som mig (og sikkert dine kolleger), så læs videre herunder.
Fejl #1: Du møder op til eksamen uden at have læst pensum
At møde uforberedt op til en lønforhandling er som at gå til eksamen uden at have læst pensum. Måske går den, hvis der bliver stillet de helt rigtige spørgsmål. Men i størstedelen af tilfældene trækker du lineær algebra, når du havde håbet på at skulle snakke om Proust. Kommer du uforberedt vil du – i bedste tilfælde – blive på samme løn. En lønforhandling behøver trods alt ikke kun at betyde en lønstigning!
Tip 1: Find de stærke argumenter
Den bedste måde, du kan forberede dig, er ved at finde de stærkeste argumenter for, hvorfor du skal have det, du kræver. Og mindst lige så vigtigt: Find argumenterne for, hvorfor du ikke skal have det, du kræver – og udtænk gode modsvar.
Tip 2: Find målet og brug loppemarkedsstrategien
Det værste, du kan gøre, er at glemme at forberede dig på dit mål med forhandlingen. Når du har fundet dit mål, kan du tage ved lære af den ældgamle danske loppemarkedsstrategi: Hvis du gerne vil gå fra 35.000 til 38.000, skal du ikke bede om 38.000 – så skal du bede om 41.000.
Fejl #2: Du bruger simpelthen for meget jysk mådehold
Du kommer til at få kamp til stregen. Og du kommer til at møde dårlige undskyldninger. Alt kan blive brugt: Driften, din lønstigning sidste år, samfundsøkonomien, de gode arbejdsforhold … Det er alt sammen sikkert rigtigt nok. Men du skal betales for, hvad du er værd! Når du møder de dårlige undskyldninger, må du ikke lade dit mådehold tage over. Det kan godt være, at du allerede får lige så meget som dine kollegaer. Og måske endda mere end andre i lignende stillinger. Men hvis du ved, at du er mere værd, så sig det – og stå ved det!
Det allerværste, du kan gøre (som overraskende mange gør), er selv at bringe de dårlige undskyldninger i spil. ”Ja, jeg får jo en god løn, og der er jo også stadig krise. Faktisk får jeg jo også lige så meget som Kirsten fra regnskab, som slet ikke har haft en sygedag i et år! Og her er da rart at være. Og fredagskyllingen er jo rigtig lækker. Og den nye kaffemaskine da!”
Lad det jyske mådehold blive hjemme, og stå ved dine krav om at få betaling, der matcher din værdi.
Fejl #3: Du glemmer at udvide lagkagen
Lønforhandling ender ofte i et forsøg på at dele lagkagen, her forstået som penge. Det er en fejl, som praktisk talt alle begår. Og det er skidt for både din arbejdsgiver og for dig. Du bør i stedet bruge forhandlingen til at lægge nogle flere lag på lagkagen – at udvide, i stedet for at fordele. Det gør du ved at få forhandlingen til at handle om mere end bare penge.
En lønforhandling kan nemlig handle om meget mere end bare løn. Flere feriedage eller mere fleksible arbejdstider er fx også på bordet. Der kan være unikke ting for din stilling eller arbejdsplads, som kan være relevante at trække ind. Nyt kontor? Ny arbejdscomputer? Flere hjemmearbejdsdage?
Fejl #4: Du undervurderer, hvor meget din forhandlende modpart ved om forhandlingsteknik
Når du forhandler med en chef, en leverandør eller en kunde, er den største fejl at undervurdere, hvor meget modparten ved om at forhandle. Og det værste er, at hvis du ikke kender til principperne og de mange tricks inden for forhandling, vil du aldrig opdage, at du er blevet udsat for dem!
Derfor: Tag din forhandling seriøst! Bliv klogere. Øv dig. Og bliv endnu klogere. Og ja, det kunne du jo passende gøre ved at deltage på vores tjekkede og topevaluerede kursus i forhandlingsteknik over to dage.
God fornøjelse med forhandlingerne!
Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA) (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)