Den vigtigste ting, du skal vide om din påklædning på jobbet
Skrevet af Anders Rosenlund, uddannelseschef og underviser for Aros Business Academy.
Du kan sikkert godt finde ud af at klæde dig pænt. Men hvis du ikke gør denne ene ting, så går du glip af din mulighed for at score vigtige (og nemme) point på din arbejdsplads. Og de point kan omsættes til større anseelse, større respekt eller endda en forfremmelse.
Beklædning er en yderst undervurderet form for kommunikation. Der findes ikke nogen facitliste for, hvordan du skal klæde dig. Det er helt afhængigt af situationen.
Men der findes én ting, du altid skal huske.
Påfuglisering (hvad fanden betyder det?)
Du har måske hørt om bogen ”The Game” af Neil Strauss.
Den handler bl.a. om det koncept, som du bør tage til dig: Peacocking.
Ja undskyld, jeg benytter mig af det amerikanske begreb, men påfuglisering lyder altså bare klodset.
Det går ud på, at du skal have noget på, som tiltrækker opmærksomhed. Noget som er ud over det forventelige. Noget som bliver husket.
I forførelsesmiljøet bliver det ofte taget til ekstremer. Og det er næppe særligt smart i din professionelle kontekst. Forføreren ”Mystery” er eksempelvis kendt for at gå i byen i spraglede silkeskjorter, kulørte hatte eller fjerboaer. Ikke fordi han synes, det ser smart ud. Kun fordi det gør, at folk lægger mærke til ham.
Og din chef skal da nok lægge mærke til dig, hvis du møder op med en ræv på hovedet og en lyserød fjerboa om halsen. Men det er næppe noget, der siger ”forfremmelse”.
Hvad skal du så gøre i stedet?
Du skal have en “ting”. En unik detalje. Dét der gør, at du skiller dig ud fra mængden. Dét der gør, at man husker dig.
Beklædning er kommunikation.
Hvis du vil styrke din kommunikation, så tag på kursus i præsentationsteknik eller kursus i skriftlig kommunikation
Gør som vores Facebook-underviser
Forestil dig den her udfordring:
Underviseren på vores kursus i Facebook er med på noderne. Ikke sådan en ”smart-i-en-fart” sælger-type. Men han ved, hvad der rører sig.
Samtidig vil han gerne vise, at han er ung nok af sind til at forstå de sociale medier – men gammel nok til at have den nødvendige erfaring. Den udfordring kender alle os over 30 vist.
Så hvad gør vores skarpe underviser, Anders?
Skjorte og slips er for konsulentagtigt og kedeligt. Det gør alle de andre. Og hvis du vil have succes på Facebook, skal du ikke være som alle de andre. Så den går ikke.
Hvad med den afslappede, hippe stil? T-shirt og jeans, eksempelvis. Nej, den går heller ikke. Det ser for useriøst ud. Og så tror alle kommunikationscheferne på forreste række, at han er kommet ind med firetoget.
Hvad vælger Anders så at tage på?
… Seler.
Simpelthen.
Hvid skjorte. Pæne mørke bukser. Og seler. Elegante sorte seler vel at mærke. Klassisk nok til at blive taget seriøst. Hipt nok til at se moderne ud.
Det er en mand, der ved, hvad han taler om, når han taler om det nye og smarte – eller sådan ser det i hvert fald ud (og nu ved jeg så også fra erfaring, at hans udseende ikke lyver her).
Det er en mand, der får en masse opmærksomhed og kommentarer for sin bemærkelsesværdige påklædning – uden at det ser useriøst ud.
Og det er en mand, der bliver husket.
Uden at behøve hverken silkeskjorter, ræve på hovedet eller selvlysende fjerboaer.
PS: Har du et eksempel på bemærkelsesværdig beklædning? Del den i kommentarsporet nederst på siden.
Mine kolleger har allerede delt nogle rigtig gode eksempler.
Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA) (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)
Kommentarer (23)Tilføj kommentar
Emil
Ejeren i et af de lokale gallerier går konsekvent i sort. Altså sådan helt sort. Top til tå.
Han ligner en mand, der har 100 % styr på sin stil. Og det er jo temmelig vigtigt som galleriejer. Jeg stoler i hvert fald på, at han ved, hvad han taler om – selvom jeg ikke kender ham, og kun kan vurdere ham på hans tøj. Og så har det jo også den væsentlige effekt, at man husker ham.
Susan
Jeg har en rigtig god veninde, som nu er mellemleder i en af Danmarks 10 største virksomheder. Men det har hun ikke altid været. Hun gik i lang tid med en mellemleder i maven. Og hun følte egentlig også i lang tid, at hun var tæt på forfremmelsen. Men den kom bare ikke.
Så opdagede hun noget pudsigt, som ændrede hendes karriere. Alle de andre kvindelige mellemledere havde kort tilbagestrøget hår! Selvom hun klædte sig ligesom de andre, stod hun ud fra mængden. Ganske enkelt ved at være den eneste kvinde med langt hår.
Det var ikke peacocking, for der var ikke noget positivt og bemærkelsesværdigt ved det. Det var bare noget, der gjorde hende anderledes.
Og det holdt hende tilbage. For der er en helt automatisk, primal-menneskelig funktion, der har træk helt tilbage til hulemennesket: Vi vil omgås dem, der ligner os selv.
Nu har du måske allerede gættet, hvad der så skete med hende.
Hun fik kort tilbagestrøget hår. Og vupti: Så kom forfremmelsen.
Selvfølgelig har der sikkert været flere ting i spil. Men det er da bemærkelsesværdig timing.
Birthe
Jeg har læst flere steder, at “field studies” skulle have påvist, at kvinder med krøllet hår ikke i kollegers og lederes øjne opfattes som helt så seriøse som glathårede kvinder.
Selv har jeg masser af krøller – har arbejdet på samme arbejdsplads med samme mandlige leder i 7-8 år. Efter at have læst om disse undersøgelser/studier og valgte jeg at sætte mit hår op og glatte mit pandehår, så jeg i princippet fremstår som glathåret. Til næste møde med min leder fik jeg som det første en positiv tilkendegivelse om mit glatte hår – og er siden blevet taget mere seriøst, når jeg er kommet med input til debatter i en gruppe af mellemledere (som eneste kvinde i gruppen). Gad vide om min chef også kommenterer håret hos mandlige kolleger….
Til jer kvinder med krøllede lokker – overvej at gribe fat i glattejernet. I vil (måske) blive opfattet som mere seriøse blandt mandlige kolleger/ledere.
Anders
Hej Birthe. Mange tak for dit input. Meget interessant.
Trine Küchler
Hmm. Måske jeg skal lade være med at style mine naturlige krøller, så de krøller meget, og i stedet invenstere i et godt glattejern, når jeg sidder med indkøb og forhandler om rammeaftaler på koncernens vegne?
I hvert fald tak for tippet, og det skal bestemt afprøves 🙂
Annette
Kvinde med slips!
Anders
Ja, det ser ret cool ud – og signalerer virkelig power.
Anders
Kunne være sjovt med det modsatte fortegn: Mand med røde stiletter eller nederdel. Det er ligesom ikke helt det samme dog …
Henrik Værum Høgh
Hvem kan forestille sig Ulla Terkelsen lave en “live” uden et tørklæde om halsen? eller Felix Schmidt med nyredt hår?
Eller Anders Rosenlund uden “røverskæg”! Ja undskyld Anders, men jeg har det selv, og det er en god ven af mig der har døbt det daggamle skæg.
Anders
Hehe. Fedt begreb. Det er er lidt længere i dag end på billedet. Jeg har nemlig læst, at fuldskæg er godt for karrieren 🙂
John
Er fuldskæg godt for karrieren? Hmmm…..
En kommentar til dagens fuldskægmode:
For mig er det at have fuldskæg et signal om meget maskulin styrke.
Synes bare, når jeg kigger på de mange (unge/yngre) mænd med fuldskæg, at langt de fleste mangler den indre maskulinitet, og dermed udstråling, som skulle matche den ydre hårpragt.
Så egentlig, i følge min smag, et noget sørgeligt resultat i mange tilfælde.
Vores allesammens Thomas Blachman sagde for nyligt noget ret tankevækkende:
Hans amerikanske ven, på besøg i DK, spurgte ham, hvorfor mange danske mænd går rundt og ligner én, der gerne vil have en røvfuld.
Tag en god maskulin dag.
PS
Skal lige huske en kommentar til trådens emne:
Dén, der har personlig integritet/udstråling, behøver vel ikke hverken seler eller fjerboaer for at blive lagt mærke til.
Beklager hvis jeg rammer nogens ømme storetå 🙂
Ida Ulrich Bregnhøj
Jeg går konsekvent i sko med lidt hæl. Det giver en meget effektiv “hoveddrejer-effekt”, fordi hælene larmer. Jeg kommer øjeblikkeligt i snak med folk, og får hurtigt ordet, fordi man allerede har lagt mærke til mig. Indtil videre har jeg ikke oplevet negativ respons eller mangel på respekt af den grund. Tværtimod.
Anders
Ja, der er noget kraftfuldt over larmende hæle. Min musiklærer i folkeskolen havde også larmende hæle, og hun var også en “powerkvinde”.
Christina
“Mine seler” er pt. et par hvide old school vans. Som sælger går jeg som regel ret klassisk klædt i dæmpede farver fx sorte kjoler, blå skjorter og den slags. SÅ for at stå ved min alder (25) tager jeg ofte et par hvide vans på. De bliver ikke kommenteret som Anders’ seler, men jeg er sikker på, at det ikke går ubemærket hen. Mit ønske er at udstråle, at jeg er professionel og samtidig står ved den jeg er.
Anders
Superfedt eksempel, Christina! Du tilpasser dig situationen, men med dit eget lille personlige twist. Det er helt perfekt.
Anders
Er også kommet til at tænke på nogle af Thomas Kluges portrætmalerier. De er mørke, meget seriøse og med meget alvorlige personer – og så står der ofte en lille playmobilmand et eller andet sted på maleriet.
Anette Sand
Jeg viser mig aldrig offentligt uden hat. Det finder mange meget bemærkelsesværdigt.
Emil
Emma Gad havde muligvis korset sig over indendørs hattebæren, men det lyder ikke desto mindre som en meget interessant strategi. Der er i det hele taget meget få, der går med hat i dag, så man behøver ikke en selvlysende sombrero for at træde frem. Se bare Kronprinsesse Mary eller modeikonet Victoria Beckham, med deres små, elegante damehatte. Det er mesterlig peacocking!
Henriette Dahl
En hankie (pynteklud) i jakkelommen i andet mønster/farve end slipset og gerne lidt spraglet er ret hipt og vækker opsigt.
Emil
Ja, det er er udbredt misforståelse, at pyntekluden skal være samme farve/mønster som slipset. Vi mænd har så få muligheder for at sætte kolorit på uniformen, så når chancen byder sig skal den ikke spildes på et ensfarvet sæt, der går i ét med tapetet.
Anders Gladilåget Witzel
Min idé til at bruge selerne som personlig branding kom efter et meget powerfuldt oplæg med marketing-brand-guruen Martin Lindstrom. Han går nemlig altid i sort.
Det fik mig til at tænke over, hvad jeg kunne vælge som ‘påfuglefjer’. Det skulle være noget som passer til alle sammenhænge og kombinationer af tøj.
Derfor faldt det helt naturligt for mig at vælge selerne som jeg havde fået meget fin opmærksomhed på netop i ‘det forførende natteliv’.
Selerne spiller på noget klassisk, Gordon Gecko, George Clooney – samtidig med, at de er usædvanlige (og derfor ‘nyt’) da meget få går med dem.
I dag har jeg 15 forskellige par seler i skuffen i alle mulige farver ogmønstre.
Men jeg ender næsten altid med de sorte på.
Hilsen Anders
P.S. Hvis du kommer med på et af AROS Facebookkurser, garanterer jeg, at du får dem at se 🙂
Hanne Lauesen
Hvor helt vildt trist at læse kommentarene. Vi skal altså forsøge at ligne mænd så meget som muligt. Tænk at nogle af jer synes det er et godt tip at glatte sit hår, gøre det kort, gå med slips. Måske I skulle få en kønsskifte operation. Er der så lidt selvtillid blandt jer, at I ikke mener det muligt at avancere på andre måder? Jeg er ‘stor’, har langt tykt hår, og har aldrig haft problemer med at skinne igennem. Tro lidt mere på jer selv, jeres evner og gennemslagskraft. Det er ledelsen i jeres firmaer, der trænger til et realitetstjek. Nu er jeg selvstændig, men min tidligere arbejdsgiver er i hvertfald ikke sådan, og det er en stor velrenommeret virksomhed. Hilsen Hanne
Thomas
Jeg er desværre tilbøjelig til at give Hanne Lauesen lidt ret. Jeg ved godt, at alle de virkemidler der kan hentes i tøj, sko, smykker, hårstil (m.m!) … virker! Men hvordan og hvorfor? Man kunne godt sende mistanken i retning af, at det virker, fordi stilen vækker associationer til andre eller noget andet, end det der rent faktisk møder én.
Effektiv branding er selvfølgelig at brænde to umiddelbart uforenelige ting sammen. Men i sidste ende, synes jeg at vi hver især bør rette vores opmærksomhed hen på vores adfærd, humør og karisma (og i arbejdsmæssige sammenhænge reelle kompetencer). Det vil jeg helst selv huskes for – og det er nu også dét der sætter sig dybest i mit hukommelsesapperat om mennesker jeg møder på min vej.