calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Sådan siger du undskyld til din kollega

Det kan være rigtig svært at sige undskyld til en kollega. Mange går automatisk i forsvarsposition, når de har begået en fejl. Hvis du gerne vil undskylde, er det dog ikke nogen god idé at gå i gang med at fortælle om, hvorfor det ikke rigtig er din skyld. At undskylde handler nemlig om at tage skylden på sig. Det er umuligt at undskylde godt, hvis du samtidig ikke vil kendes ved, at skylden er din. Det kan derfor være værd at overveje, om du virkelig er klar til at tage skylden på dig, før du går i gang med at undskylde. Hvis du når frem til, at en undskyldning er på sin plads, er her 5 gode råd, du kan benytte dig af:

1. Vær oprigtig og undgå “men”

Mange har prøvet at blive afkrævet en undskyldning. Formelt set har det måske nok resulteret i, at der blev sagt undskyld. Men en undskyldning fra en, der kigger ned i jorden og i øvrigt ikke fortæller, hvad det er, der er deres skyld, virker ikke oprigtig. Se bare på dine børn, når de får at vide, at de skal undskylde. Det er vigtigt, at du rent faktisk tager skylden, når du undskylder. Sig hellere, “Jeg afbrød dig til mødet i morges, det må du undskylde” end, “Undskyld, jeg afbrød dig i morges, men nogle gange taler du simpelthen så langsomt”. Gå i det hele taget en stor bue udenom ordkombinationen “undskyld, men…”. I de fleste tilfælde aflyser “men” nemlig undskyldningen. 

Hvis du ikke har tænkt dig at tage skylden på dig, må du nøjes med at beklage.   

2. Undgå “hvis” og andre betingelser  

“Du må undskylde, hvis jeg fornæmede dig, det var ikke min mening“, er en temmelig dårlig undskyldning. Først og fremmest er den betinget af ordet “hvis”. Det vil sige undskyldningen kun “gælder”, hvis modtageren er blevet fornærmet. Dermed bliver det op til modtageren at vurdere, om afsenderen har fornærmet vedkommende. Når det er tilfældet, tager du ikke rigtig skylden på dig. Samtidig giver du udtryk for, at du ikke helt forstår, om du overhovedet bør undskylde. Det kan få din undskyldning til at virke utroværdig. Spørg hellere din modtager, om der er noget, du har sagt, som gjorde ham eller hende ked af det, hvis du er i tvivl. Så kan du undskylde bagefter, hvis du vurderer, at det er det rigtige. 

3. Bekræft din kollegas oplevelse 

Har du gjort din kollegas arbejde mere besværligt? Eller været skyld i, at vedkommende så dum ud overfor en kunde? Måske er du kommet til at videregive nogle forkerte oplysninger. Det kan også være, at du har glemt at holde din kollega opdateret på noget, du ellers havde lovet. Hvis det er tilfældet, er det vigtigt, at du husker at validere den oplevelse din kollega har. Det kan du fx gøre ved at sige “jeg er virkelig ked af alt det ekstra besvær jeg er skyld i. Nu er du nødt til at lave nye aftaler og skrive det hele ind en gang til, det er jo super besværligt”. På den måde viser du, at du er på din kollegas side, og at du ikke tager let på dine fejltrin. 

Hvis du har begået en praktisk fejl, som du på nogen måde kan hjælpe med at rette op på, er det naturligvis oplagt at gøre. 

4. Forklar, hvordan du vil undgå fejlen i fremtiden 

Hvis din kollega skal stole på, at du ikke går ud og laver den samme fejl igen og igen, bør du give hende en forklaring på, hvad du fremover vil gøre anderledes. Det kan være, at du har tænkt dig at lave en tjekliste, så du ikke glemmer at videregive de rigtige oplysninger. Det kan også være, at du vil foreslå, at i tager en ugentlig gensidig update på et fast tidspunkt. Det vigtigste er, at du viser, at du ikke bare har tænkt dig at fortsætte med samme adfærd.

5. Undgå at overdrive 

Lad være med at overbruge ordet “undskyld”. Du behøver fx ikke at sige “undskyld, undskyld, undskyld” frem for bare “undskyld”. Din undskyldning bliver ikke bedre af, at du bruger ordet undskyld en hel masse, tværtimod. Set fra modtagerens side, kan det virke useriøst, særligt, hvis du undskylder for et mindre fejltrin. Tankeløs overdrivelse og dramatisering fremmer ikke forståelsen og kan i stedet få din undskyldning til virke humoristisk. 

Held og lykke med undskyldningen.

Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!

Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.