Øvelse gør dig ikke (nødvendigvis) til mester!
Skrevet af uddannelseschef Anders Rosenlund.
Hos Aros Business Academy er vi naturligvis tilhængere af tanken om, at øvelse gør mester. Og som uddannelseschef (og uddannet i pædagogisk filosofi) er jeg nok i særdeleshed tilhænger. Man kan ikke bare sætte sig ned og vente på, at man bliver bedre. Man skal træne. Man skal øve sig. Man skal trække successer i land. Man skal træde ved siden af. Og man skal lære af sine fejl og successer. På den måde bliver man mester.
Men sådan forholder det sig ikke altid:
Prøv engang at forestille dig, at din læremester i virkeligheden slet ikke er mester.
Det kunne være din klasselærer i folkeskolen. Det kunne være din fransklærer på gymnasiet. Det kunne være din yndlingsprofessor på universitetet. Det kunne være din chef. Eller det kunne være din far og din mor. Ved nærmere eftertanke, ER det nok din far og din mor. Du har lyttet til dem gennem din barndom, og du har lært uendeligt mange ting af dem. Men i dag kan du se, at de i mange tilfælde tager fejl.
Og det leder mig til den næste lidt skræmmende overvejelse:
Hvad nu hvis du ikke er i stand til at gennemskue, når din læremester slet ikke er mester?
Og hvad hvis du på den måde har øvet dig i 10.000 timer på noget, der i virkeligheden har bragt dig i en forkert retning?
Hvad nu hvis du tror, at du skriver fantastiske tekster, som kolleger og kunder elsker at læse, men at teksterne faktisk er lidt usammenhængende og uinspirerende? Hvad nu hvis du tror, at du laver suveræne præsentationer og oplæg, men at de faktisk er ganske middelmådige og måske endda lidt kedsommelige? Og hvad nu hvis du er overbevist om, at du er en dygtig leder, der har stor værdi for medarbejderne og for arbejdspladsen, men at medarbejderne og topledelsen faktisk taler skidt om dig, når du forlader lokalet?
Caroline Wozniacki er et fremragende eksempel på en kvinde, der har brugt langt over 10.000 øvetimer og faktisk blevet mester. Men forestil dig, at hendes træner ikke var hendes far, men … mig (ja, eller dig).
Og hvad vil jeg så frem til med dette?
Jeg vil frem til det faktum, at det ikke er ligegyldigt, hvilke læremestre du vælger gennem livet.
Nu kan du jo ikke bare sådan lige vælge dig et par nye forældre. Men nu, hvor du er voksen, er det nok også begrænset, hvor meget af din lærdom, der kommer fra dem. Den kommer i stedet fra efteruddannelse. Kurser og uddannelser. Og der kan du vælge! Der kan du sørge for, at du får den rigtige læremester.
Det er ikke nok, at en underviser har et skinnende CV. Eller at vedkommende kan sine buzzwords til fingerspidserne. Eller at underviseren formår at underholde og fange din opmærksomhed.
Han eller hun skal selvfølgelig have alle ovenstående punkter vinget af. Men det er også afgørende, at han eller hun kan sit kram. At han eller hun baserer sin undervisning på solid, up-to-date viden og værktøjer. Og at han eller hun selv har arbejdet med faget som praktiker.
Det er nemt at stille sig op som underviser i den private kursussektor og proklamere, at man er ekspert. Faktisk alt for nemt. Kan man tale med autoritet, og har man et skarpt jakkesæt, kan man vildlede mange mennesker, uden at nogen nogensinde opdager det.
Derfor: Det er ikke ligegyldigt, hvilke læremestre, du vælger. Og det er her, jeg selv kommer ind i billedet. For det er mit arbejde at vælge dine læremestre. Jeg opsøger dem, jeg screener dem, jeg tester dem, jeg fornemmer dem, og jeg ser dem i aktion. Så du kan lære af de bedste – De allerbedste!
Tjek dem her: Mød vores 49 suveræne læremestre (undervisere).
Og kontakt mig, hvis du vil vide mere om din kommende læremesters kompetencer: anders@arosbusinessacademy.dk.
Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA) (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)
Kommentarer (1)Tilføj kommentar
Casper
Gode pointer! Hellere bruge 10.000 timer på én ting en 1 time på 10.00 forskellige ting 😉