Donald Trumps 8 tips til succesfuld forhandling (du kan også lære dem!)
Er Donald Trump en god rollemodel? Selvom det højst sandsynligt vil være et rungende nej i de fleste sammenhænge, så er der unægteligt ét sted, hvor Trump trumfer: forhandling.
Der hersker ingen tvivl om at USAs 45. præsident Donald J. Trump er en erfaren forretningsmand. Ser man på hans nuværende jobposition og hans formue, så er Donald Trump også en succesfuld forhandler – men hvilke taktikker gør han brug af? Virker de? Og bør du kopiere dem blindt, når du selv skal forhandle?
I denne artikel sætter underviseren på vores kursus i forhandlingsteknik , Mikkel Gudsøe (der i øvrigt også er cand. jur., adjungeret lektor i Forhandling ved Aarhus Universitet og en af landets mest erfarne praktikere), fokus på, hvad vi ved om Donald Trumps tilgang til forhandling, og hvad du med fordel selv kan bruge.
1. Du skal tænke stort!
Da Donald Trumps forhandlingsbiografi, The Art of the Deal, udkom i 1987, blev den hurtigt en bestseller. Bogen er faktisk interessant læsning, om end det kræver sin læser rent faktisk at fange de gode pointer. Pointerne er nemlig ofte vævet ind i lange selvrosende historier om diverse succesfulde forretninger, som han har gennemført.
”I like thinking big. I always have. To me it’s very simple: if you’re going to be thinking anyway, you might as well think big.” Skriver Donald Trump blandt andet. Og det er faktisk et af de råd, som er utroligt anvendelige i forhandling. Mange forhandlere har en tendens til at fokusere for meget på worst case scenariet, og hvordan de personligt vil se ud, hvis forhandlingen ikke lander med et positivt resultat. Disse overvejelser skal naturligvis være en del af din forberedelse, men de må ikke forplante sig til en psykologisk hæmsko, der tager energi fra dit primære drive, nemlig at have store og optimistiske forventninger til forhandlingsresultatet– på både dine egne, men reelt også alle involverede parters vegne.
Forhandlere, der er positive, optimistiske og i øvrigt i godt humør, har generelt bedre forudsætninger for at få de bedste aftaler, da deres tilgang til og indflydelse på både forhandlingen og modparterne smitter af. Mit råd til dig er derfor: Vær optimistisk – krydret med en realistisk tilgang. Vær ambitiøs i dit udspil – og arbejd med argumentationer, der fra modpartens optik (ikke din optik alene) synes mere plausible.
2. Det er godt at spille på flere heste
Donald Trump promoverer fordelen i altid at have flere bolde i luften, så man ikke ender med at føle sig så ”investeret” i en forhandling, at man føler sig tvunget til at lande én eller anden aftale med modparten. Det er altid værd at minde sig selv om, at nogle gange er ingen aftale bedre end en dårlig aftale.
Få derfor klarlagt dine alternativer (hvad har du af muligheder, hvis ikke du når en aftale, og hvilke muligheder har modparten?) og arbejd sideløbende på at afdække og forbedre dine alternativer. Det giver overblik, overblik giver ro, ro giver plads til rationelle beslutningsprocesser – et vigtigt værktøj for enhver forhandler.
En sidegevinst er, at nogle gange dukker der alternativer op, der faktisk er mere fordelagtige at forfølge end den forhandling, du troede, var den eneste vej til dit mål.
3. Vis styrke – med omtanke
Her er vi nok ved en af de taktik-grupper, som de fleste umiddelbart forbinder med Donald Trump. Til sammenligning – eller måske snarere en kontrast – var USA’s 44. præsident, Barack Obama, mere kendt for, hvad man kunne kalde en ”fair, firm and friendly” forhandling. Ikke at det var en ubetinget succes – men en klar forskel på de to.
Høje åbningsudspil, ultimatummer, hård retorik, dominerende kropssprog, brud på etablerede dagsordener, slå igen og levér varen er klassiske eksempler på Donald Trumps forhandlingsstrategi og taktikker. Disse kan intimidere dine modparter til at give efter – og i nogle tilfælde give helt op. Denne egocentriske og konkurrenceprægede tilgang til forhandling er anerkendt og bestemt ikke uden virkning i forhandling – men pas på! Den rummer også farer på både kort og lang bane.
Bruger du den rigtigt, kan du skaffe gode resultater og sågar bevare eller etablere fornuftige relationer – men det sidste kræver en helt ekstrem grad af elegance i eksekveringen. Bruger du den forkert, kan det resultere i få gode, som man så taler om – men flest dårlige, som man nedtoner – resultater, tyndslidte relationer og et image, der ”advarer” kommende modparter og dermed bliver en kontinuerlig udfordring i din karriere.
4. Skab et fordelagtigt forhandlingsrum
I forhandling taler vi om, at parternes udspil kan få en ”anker-effekt” – det vil sige, de to udspil ret solidt sætter rammen for forhandlingsrummet. Eksempelvis: et hus sat til salg for 5 mill. kr., og du byder 4 mill. kr., da er forhandlingsrummet nu differencen mellem 4 og 5 mill. kroner, og sælger og du skal finde en løsning derimellem.
Det giver ikke altid mening – og faktisk er det ofte decideret irrationelt, men mange forhandlinger ender med at mødes på midten. Hvorfor? Fordi det psykologisk føles rart for begge parter at slutte en hård tovtrækning med at begge parter giver sig lige meget. Det fjerner på en måde følelsen af ”os mod dem” og føles bedre for relationen i tiden efter forhandlingen.
Men lad os nu antage, at en objektiv fair pris for huset faktisk er 4,8 mill. kr., så er det i eksemplet jo ikke en fornuftig løsning for sælger at lande på eksempelvis 4,5 mill. kr., som en blind lad-os-mødes-på-midten tilgang vil føre til. Og det sker faktisk oftere, end man regner med i forhandlinger. Lektien i at bruge et højt åbningsudspil er, at det ofte kan få den effekt, at hvis én part faktisk spiller relativt fair ud, så kan det til tider fungere fornuftigt, hvis du som forhandler kommer med et udspil, der gør at midtpunktet er til din fordel. Vær dog opmærksom på, at du skal kunne argumentere så tilpas plausibelt, at modparten ikke forlader forhandlingen, men at dit udspil faktisk får lov at plante sig som et ”anker” i forhandlingsrummet.
5. Stil smarte ultimatummer
Her er vi ude i en taktik, der kræver, at du som forhandler kobler bluff-taktikken på – særligt hvis du ikke har forberedt dig på (eller tænkt dig) at håndhæve ultimatummet, hvis ikke modparten retter sig efter ”ordren”. Taktikken kan bestemt være effektfuld, hvis den bliver leveret med troværdighed og udstråling af kompetence og viljestyrke. Den fungerer naturligvis bedst, hvis din analyse af modpartens situation viser, at de har ringere alternativer.
Der er dog en risiko forbundet med taktikken – nemlig at du risikerer at tabe ansigt og troværdighed, hvis ikke modparten accepterer dit ultimatum. Du skal i den situation altså enten stå fast på den iscenesatte konsekvens eller vise, at dit ultimatum var tandløst. Helt så radikalt behøver konsekvensen dog ikke at være. Erfarne forhandlere har forberedt sig på det scenarie, at ultimatummet faktisk ikke virker. Den forberedelse inkluderer, som tidligere nævnt, at forbedre sine alternativer, men der er faktisk et lige så stærkt værktøj: Lad modparten arbejde for dig. Hvis dit ultimatum ikke virker, og modparten eksempelvis tilkendegiver, at ”så er der ikke mere at snakke om” – bed dem da forklare, hvorfor dit udspil ikke fra deres synspunkt giver mening.
På den måde lader du dem arbejde for, at du skal rykke dig. Når du derefter rykker dig, baseret på deres forklaring, så fremstår du både rationel og empatisk – og det kan få forhandlingen tilbage på sporet. Som en bonus får modparten en aktie i resultatet, da de har leveret en indsats i at nå dertil.
6. Bryd de etablerede dagsordener
Hvor der tidligere var etikette for et særligt hierarki og rækkefølge for, hvilke statsledere og allierede den nyindsatte præsident ringer til og besøger efter sin indsættelse, så har Donald Trump rusket op i den dagsorden. Måden hvorpå Donald Trump kommunikerer via Twitter, blander sig i, om NFL-spillere ansat i privatejede klubber står op eller knæler under nationalsangen, giver diktatorer øgenavne som ”Little Rocket Man” eller i øvrigt kommenterer på komikeres imitationer af ham i Saturday Night Live – det er alle brud på klassiske konventioner og dagsordener for præsidentembedet.
I forhandling kan det faktisk være effektfuldt at udvise styrke, når en forhandler ikke blindt accepterer ”sådan har man altid gjort”-procedurer. Det kan sågar give ny energi i forhandlinger og ændre perspektivet og tilgangen hos begge parter til det bedre. Afgørende er det for en langvarig succes med taktikken, om du gør det med positiv eller negativ dominans. Hvis din modpart stresses af din adfærd, så vil nogle forhandlere naturligvis blive influeret og presset til måske at give dig mere, end de havde lyst til – men i mange situationer vil din modpart bare gå i den anden grøft og spejle din adfærd, og så bliver vejen til en god aftale længere – hvis ikke umulig.
Det kræver i hvert fald, at dit arsenal af andre og mere empatiske forhandlingstaktikker er trænet og klar ved hånden.
7. Skal du være kriger eller menneskekender?
”In most cases I´m very easy to get along with. I´m very good to people who are good to me. But when people treat me badly or unfairly or try to take advantage of me, my general attitude, all my life, has been to fight back very hard!” skriver Donald Trump også i sin bestseller. Der er både noget utrolig brugbart i det citat og den adfærd – og samtidig også noget psykologisk rationelt, men bestemt ikke optimalt.
Den første del om at behandle andre med respekt og generelt at spejle andres gode adfærd er utroligt stærk i forhandling. At gengælde indrømmelser fra modparten med en indrømmelse den anden vej er en klassisk samarbejdende taktik. At spejle og tilmed forstærke negativ adfærd er derimod mere psykologisk rationelt, end det er forhandlingsmæssigt optimalt.
En af verdens førende forhandlingseksperter William Ury beskriver i sin klassiske bog ”Getting Past No” – forhandling med besværlige modparter – et generelt mere farbart reaktionsmønster, nemlig: “Reagér ikke, Diskutér ikke, Afvis ikke, Pres ikke og Eskalér ikke.”
Det handler ikke om at fremstå enten aggressiv eller svag. Du kan sagtens udvise styrke med elegance. Brug i stedet empati – evnen til at sætte sig i andre menneskers sted – til at forstå deres reaktioner og arbejd derefter med både din retorik og dit kropssprog med det formål at ændre modpartens adfærd. Ikke via armlægning, men via hånd i hånd.
8. Levér varen
Troværdighed er essentielt i forretninger og forhandlinger. Donald Trump fremhæver derfor vigtigheden af at levere, hvad du siger. Du kan komme langt med store ord, men risikere at falde dybt, hvis folk opdager, at det er varm luft. Og lige netop her er det nok en udfordring for Donald Trump, at forhandlinger i erhvervslivet adskiller sig fundamentalt fra det politiske liv.
Hvor Donald Trump og andre ledere i virksomheder har været vant til at kunne trumfe beslutninger igennem eller blot finde andre samhandelspartnere, så er der andre spilleregler, koalitioner, flertalsbeslutninger m.v., som udfordrer Donald Trumps vanlige forhandlingsstrategi og taktikker. Derfor må Donald Trump også sande – hvad mangt en politiker ofte har – at ét er store løfter, men at realiteten ofte kan være små eller ingen indfrielser heraf.
Tilbage er derfor at være konsistent i at leve op til sit hardcore image. Og så håbe, at de resultater, det genererer, vil overtrumfe de, der måtte udeblive.
To Tump or not to Trump?
Så spørgsmålet: ”Skal jeg kopiere Donald Trump som forhandler?” – kan ikke besvares med et klart NEJ, men bestemt heller ikke klart JA. Der er ingen tvivl om, at Donald Trump har en del både erfaring og effektive forhandlingsværktøjer, og med dem kan han (og man) komme langt i nogle forhandlinger. Men hvis vi ved, at jorden (og forhandlingsverdenen) er rund og dermed 360 grader, så nytter det ikke på den lange bane, hvis værktøjerne kun rækker til 180 grader.
Donald Trump har skabt og vil løbende skabe gode resultater i mange forhandlinger. Særligt i de situationer, der er mere forretningsprægede og (hvilket er en ikke uvæsentlig detalje) magtbaserede forhandlinger, hvor han har ”overhånden”.
Den dygtige forhandler kender spillet, kender taktikkerne, kender psykologien/empatien i mennesket, kender både forhandlingens og egne personlige svagheder og det samme for modparten. Han eller hun arbejder med at blotlægge samtlige underliggende interesser og agendaer bag egne og modpartens udspil – og bruger denne indsigt til at skabe ikke bare normale, men i stedet optimale resultater. Ikke kun engang imellem, ikke altid – men i størsteparten af forhandlingerne.
Vil du lære at blive en dygtig forhandler, så klik her:
Kursus i Forhandlingsteknik – sådan når du dine mål
Du kan også klikke her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA) (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)
Kommentarer (1)Tilføj kommentar
Hess
Skarpt indlæg som man virkelig kan lære noget af!