10 tips til vellykket assertiv kommunikation
Assertiv kommunikation er essentielt for en god og dynamisk arbejdsplads og sikrer gode kunderelationer. At kommunikere assertivt handler om, at kommunikere effektivt, klart og positivt og hjælper dig til, at skære igennem med dine ønsker og behov.
Vi har samlet 10 råd til, hvordan du kan implementere assertiv kommunikation på din arbejdsplads:
1. Skab debat og frygt ikke uenighed!
”Uenigheder skaber diskussioner og leder kun til negativitet” – smid denne tanke langt væk og glem alt om, at uenighed skal ses som noget negativt. Se uenighed som en mulighed for at skabe debat, men HUSK at lytte til hvad andre siger og forsøg at sætte dig i deres sted, så du går åbent ind til en debat.
2. Vær opmærksom på hvem du taler til
Der er stor forskel på, om du taler til en kunde i et stort internationalt selskab eller din slyngveninde på arbejdspladsen. Det dur bare ikke at starte en forretningsmail med ”HEY DARLING”. Dette virker måske åbenlyst, men tænk over hvem du henvender dig til og tilpas din kommunikation efter målgruppen.
3. Vær åben overfor konstruktiv kritik
Vi kender alle til det… Der er ikke noget værre end at få dårlig respons. Men tag ikke afstand fra konstruktivkritik og tag det endeligt ikke personligt. Så længe kritik er konstruktiv, er der en god mening bag den. Så tag imod den med åbne arme, da det giver dig mulighed for, at blive ENDNU bedre til at kommunikere assertivt!
4. Giv masser af feedback
Vi mennesker elsker at få positiv respons. Feedback er med til at skabe en god energi hos jer og er en bredere genre, end de fleste umiddelbart går og tror. Det handler ikke kun om, at give positive tilbagemeldinger på en kollegas oplæg til et møde, men også om de små gerninger på arbejdspladsen, der gør arbejdsdagen endnu bedre.
5. Brug dine styrker og kend dine svagheder
Ved at kende dine styrker kan du booste dine kommunikative evner. Stil dig selv spørgsmålet, ”hvilke egenskaber har jeg, som er med til at styrke min kommunikation?”. Lær dig selv, at udnytte disse egenskaber. Det betyder langt fra, at du skal gemme dine svagheder helt væk. Når du kender dine styrker, er det tid til, at du arbejder på dine svagheder. Men væbn dig med tålmodighed, for det at forbedre sig er en proces der aldrig stopper!
6. Ignorer ikke konflikter – tag dem i opløbet
Der findes ikke noget mere ødelæggende for en god assertiv kommunikation, end konflikter. De er ubehagelige for både dem der er indblandet og for alle omkring. De skaber dårlig stemning og spreder sig på ingen tid som ringe i vandet. Det er vigtigt, at du lærer at reagerer på konflikter allerede i opløbet, så du sikrer en god vibe for både dig og dine kollegaer. På den måde sikrer du de bedste vilkår for, at du kan slå igennem.
7. Angrib aldrig andre
I forlængelse af konflikthåndtering er det vigtigt at huske, ALDRIG at angribe andre. Det løser på ingen måder uenigheder og vil højest sandsynlig, gøre dem endnu værre end de i forvejen er. Gem dit ego væk, og brug i stedet ”jeg” i dine udsagn. Tag udgangspunkt i dig selv, så du undgår at virke anklagende i din konflikthåndtering.
8. Vær selvsikker i din tale
”Øøøh, øh” er ikke ligefrem ord, der er med til at øge din troværdighed. Det får dig nærmere til, at fremstå usikker i dine udtagelser. For at opnå en vellykket assertiv kommunikation, skal du i stedet udvise selvsikkerhed i din tale. For at øge din selvsikkerhed, kan du eksempelvis inden et møde skrive ned, hvad du gerne vil have ført igennem, så du ved præcis hvor du vil hen med din kommunikation.
9. Inddrag dit kropssprog i din kommunikation
Selvom vi ofte ikke tænker over det, så er vores kropssprog en vigtigt del af vores kommunikation. Står du med konstant og roder dig selv i håret, udviser du frustration og rører du ved dit ansigt, udviser du nervøsitet. Holder du i stedet øjenkontakt og virker afslappende, fremstår du pludseligt tillidsvækkende og oprigtigt, og hvem vil ikke gerne det?
10. Vær tydelig i din tale
Stemmeføring er ekstremt vigtigt, for at du opnår en vellykket assertiv kommunikation. Tal først og fremmest tydeligt. Der er intet værre end når man ikke kan høre halvdelen af en sætning, fordi en person mumler. Tydelig tale, gør at netop du bliver hørt og giver dig den opmærksomhed du har brug for, for at komme igennem med dit budskab.
Kursus i assertiv kommunikation:
Tag på vores kursus i assertiv kommunikation og styrk dine kompetencer yderligere. På kurset vil du blive undervist i hvordan du taler assertivt, løser konflikter, kommunikerer med gennemslagskraft og se muligheder frem for begrænsninger.
Læs mere om kurset her
Eller klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA) (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)