Mød skuespiller og kommunikationsekspert Dya!
Hun underviser på kurset præsentationsteknik med gennemslagskraft!
Hun kan hjælpe dig med alt dette i artiklen – og mere til!
De her 7 ting får folk til bedre at kunne lide dig
Vil du gerne blive uimodståelig og have helt styr på din kommunikation?
Så tag på vores populære Kursus: Præsentationsteknik med gennemslagskraft!
Uimodståelige mennesker har ikke fået det hele foræret. De er ikke vellidte på grund af en medfødt personlighed. De har bare lært de 7 simple egenskaber og kvaliteter, som alle kan tilegne sig. Også dig.
#1: De snakker ikke (kun) om vejret
Smalltalk er fint, hvis alternativet er akavet stilhed. Men smalltalk kommer lynhurtigt til at køre på autopilot. Begge parter slår hjernen fra. Det forhindrer samtalen i at blive interessant. Og det forhindrer din samtalepartner i at tænke mere positivt om dig.
Vellidte mennesker forsøger at skabe en forbindelse i hverdagssamtalerne. De finder ind til en fælles interesse og skaber en grad af dybde i de små samtaler. Den slags husker man langt bedre end smalltalk.
#2: De ved bedre end Jesus
Den gyldne regel i interaktion med mennesker har siden ca. år 0 været: ”Som I vil, at mennesker skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem”. Eller i hverdagssprog: “Behandl andre, som du selv vil behandles”. Jesus sagde mange kloge ting – men det her er ikke en af dem. For reglen har en kritisk fejl: Den antager, at alle gerne vil behandles ens. Du har sikkert oplevet nogen, der ikke forstod, at nogle elsker offentlig ros, mens andre hader at være i fokus. Det ser man især i fejlslagne festtaler.
Hvis du vil være vellidt, skal du i stedet følge den forbedrede regel: Behandl andre, som de vil behandles.
Det er en grundkarakteristik for vellidte mennesker, at de læser rummet, de læser menneskene i det, og de tilpasser deres adfærd til det. Den forbedrede regel er dit bedste værktøj i den disciplin.
#3: De finder grunde til at elske livet
En af de vigtigste faktorer i at være uimodståelig er, at du fremstår positiv og passioneret.
Det er ikke sådan, at du ikke må have problemer. Selv store problemer. Det handler om din håndtering af dem. Uimodståelige mennesker ser problemer som en midlertidig forhindring. Et bump på vejen, i stedet for en uoverkommelig mur, der forhindrer dem i at komme frem. Man siger om venlige mennesker, at de bygger broer i stedet for mure. Men hvad gør uimodståelige mennesker, når de alligevel møder en mur? De bygger stiger!
De ved, at en dårlig dag er noget, der går over. Så de ser fremad og ved, at i morgen eller næste uge, måned eller år bliver bedre.
#4: De lytter med hele kroppen
Hold øjenkontakt. Smil. Giv små verbale anerkendelser af, at du lytter med (aah, ok, ja, mmhhmm etc.). Og giv også nonverbale anerkendelser som små nik, armbevægelser etc. I det hele taget: Vær til stede!
Sørg også for at stille spørgsmål. Det giver din samtalepartner mulighed for at snakke mere uden en følelse af at dominere samtalen eller være den eneste, der deltager.
#5: De behandler rengøringsdamen lige så godt som chefen
Det er lige meget, om du taler med tjener Bolt fra Jernbanerestauranten eller overtjener Olsen fra Postgaarden. Ligesom det er lige meget, om du taler med din største kunde eller en (tilsyneladende) ligegyldig døgnflue: Vis dem respekt og høflighed, og gør et ærligt forsøg på at gøre deres dag bedre.
Det stiller dig ikke kun i et bedre lys over for den person, men også for de andre i rummet. For uanset, hvor flink du er over for din samtalepartner, vil du stadig se skidt ud, hvis du behandler andre dårligt.
#6: De dufter af lavendel og sætter håret op (men ikke med lineal)
Der er stor forskel på at være præsentabel og at være forfængelig. Vellidte mennesker forstår, at soignering og passende beklædning ikke kun er for dem selv. Det er et tegn på respekt. Og det viser forståelse for rummet og situationen. Men når de har gjort dem selv præsentable, fokuserer de på andre ting. Overdreven forfængelighed viser, at man er egocentreret. Og det er det modsatte af næsten alle de ting, som det kræver at være vellidt.
#7: De kan diskutere skattetryk og indvandring uden at skændes
At være vellidt kræver forståelse for forskellen mellem fakta og holdninger. Det kræver takt og evne til at håndtere kontroversielle eller ømtålelige samtaleemner. Det betyder ikke, at du ikke må give din mening til kende. Men det betyder, at du skal gøre det klart, at det er din holdning – ikke sagens fakta. Der er altid to sider af sagen, og der er som regel gode argumenter på begge sider. Vellidte mennesker forstår, at andre intelligente mennesker kan have modsatte holdninger, og respekterer dem. Forsøg derfor at bygge bro mellem dine og andres holdninger. Gør et oprigtigt forsøg på at forstå deres synspunkt. Og undgå at hidse dig op, hvis de siger noget, du er uenig i.
Hvilke andre kvaliteter gør folk uimodståelige og vellidte? Del dine tanker med os i kommentarfeltet nederst på siden.
Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA) (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)
Kommentarer (9)Tilføj kommentar
Christian
De lytter med hele kroppen – det er virkelig en, som jeg kan nikke genkendende til. Super spændende indlæg generelt! Det er sjovt, som man bemærker disse ting, nu når man er blevet gjort opmærksom på det.
Denis
Helt rigtigt set! Sådan nogle ting man måske ikke ligger mærke til men det er sådan nogle ting som giver energi til dem omkring en.
Mikkel
God læsning. Gav meget god mening
DN
God artikel og skarpe pointer. Kunne ikke være mere enig. 🙂
Thomas
Jeg kommer til at tænke på ‘umiddelbart vellidte’…
De fleste kender den der ‘prima persona’ type, som forekommer at være vellidt, men hvor man selv (og sikkert alle andre) inderst inde tænker ‘what a dick’.
The dick kan imidlertid kun opfatte sig selv som vellidt, da det er præcis det omgivelserne tilkendegiver.
Min pointe er, at man – grundet menneskets flokdyrsmentalitet og tilpasning til hierarkier – også kan opnå at blive vellidt med mere negative kvaliteter.
Jane
At give små personlige indrømmelser gerne med lidt humor. Det viser menneskelighed.
Michala
Jeg tror, at I har helt ret i mange af punkterne.
Jeg er selvstændig og ejer hos MicMic, hvorfor jeg ofte er ude for at høre oplæg, kurser, til seminarer mv.
Jeg kan mærke, at det tiltaler rigtig mange, når foredragsholdere har “power”, engagement og passion – det er I også lidt inde på.
Derudover har mange af de mest eftertragtede også en god portion humor, og det virker!
Jeg forestille mig også, at de ofte er nede på jorden. Det gør, at flere kan spejle sig i dem og dermed også se op til dem.
Blot nogle tanker herfra.
/Mic
Anders
Jeg har altid beundret de mennesker, der formår at lytte og oprigtig virke interesserede i deres verbale og non-verbale kommunikation. Dem er spørger ind til det du præsenterer for dem, og som er gode til at ytre forståelse.
mykolas
Hej mit navn er Mykolas og mine venner rigtig sure på mig og jeg har det virkelig svært
jeg har prøvet jeres 7 tips men de syntes bare jeg er ireterene