Tjekliste til onboarding af nye medarbejdere
Onboarding er efterhånden blevet en vigtig disciplin på arbejdsmarkedet, i takt med at folk skifter job og rolle oftere. Kravene til at skabe en perfekt indkøring er simpelthen steget. Og de økonomiske konsekvenser ved medarbejdere, der søger væk, fordi de aldrig faldt ordentligt til, er alt for store til ikke at gøre sig umage. Her er din tjekliste til at onboarding af nye medarbejdere, værsgo:
1. Koordinér med HR
Hvis du arbejder i en virksomhed med en HR-afdeling, skal de selvfølgelig involveres. Koordinér med HR i god tid, så I kan sikre at løn, baggrundstjek, papirarbejde, kontrakter og alt det andet spiller FØR den nye medarbejder starter.
2. Få styr på udstyret
Sørg for at have computer, mus, keyboard, telefon, høretelefoner og alt andet jeres nye medarbejder skal bruge klar.
3. Klargør konti og log-ins
Din nye medarbejder får sandsynligvis også brug for at have en mailadresse, adgang til jeres dropboks og login til jeres systemer. Sørg for at have det hele klar før første arbejdsdag for en smooth start.
4. Sørg for en fysisk arbejdsplads
Vid hvor din nye medarbejder skal sidde henne. Brief også gerne sidemanden om, hvem den nye medarbejder er.
5. Informér alle relevante kollegaer om den nye medarbejder
Send en mail rundt eller informér på anden vis om, at der kommer en ny medarbejder. Det giver folk mulighed for at tage godt imod vedkommende.
6. Planlæg arbejdsopgaver til den første tid
Fortæl den nye medarbejder, hvilke arbejdsopgaver vedkommende skal løse den første tid. Planlæg oplæring om nødvendigt.
7. Sæt tid af til orientering
Hav tid afsat i kalenderen, så du ikke skal klemme orientering og svar på spørgsmål ind mellem 2 kundemøder.
8. Forbered den nye medarbejder med en email
Send gerne din nye medarbejder en mail med relevante oplysninger om den første tid på arbejdspladsen. Det kan være svært at huske det hele fra en mundtlig briefing, når man i forvejen er overvældet af nye indtryk.
9. Lav en rundvisning
Sæt tid af til at vise den nye medarbejder rundt på arbejdspladsen, eller bed en relevant kollega om at gøre det.
10. Introducer vedkommende for relevante personer
Det er en vurderingssag hvilke kolleger, der er vigtigst at møde. Hvis i er en lille virksomhed, er det nok alle. Hvis i er en større virksomhed, er det måske de nærmeste samarbejdspartnere og den afdeling, den nye medarbejder skal sidde i. Uanset hvad, er det vigtigt for jeres nye medarbejder at vide, hvad hans kolleger laver, hedder og har ansvar for.
11. Sæt tid af til spørgsmål, feedback og opfølgning
Forvent, at du skal bruge ekstra tid på spørgsmål, feedback og opfølgning de næste par måneder og sæt tid af til det. Marker det i kalenderen om nødvendigt.
God fornøjelse med onboardingprocessen!
Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA) (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)