calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

De 7 værste faldgruber, som (næsten) alle falder i, når de arbejder hjemmefra

  • 9702

Det meste af Danmark er i disse dage dømt til at arbejde hjemmefra, så vi kan passe godt på hinanden. Det er en god beslutning. Hjemmearbejde er dog ingen dans på roser. Faktisk kan det køre af sporet på et hav af måder.

Her giver vi dig de 7 mest udbredte (og samtidig værste) faldgruber, du kan ende i, når du arbejder hjemme de kommende uger:

 

1. Du står aldrig sådan rigtigt op

Det er fristende bare at vælte ud af sengen og finde sin bærbare frem og begynde at svare på mails. Men der er stor værdi i at tage sit arbejdstøj på, sætte håret og få en ordentlig morgenmad, før man kaster sig ud i dagens opgaver. Så føler man, at man er i gang, og at man faktisk er på arbejde. Er du kvinde, kan du ligefrem eksperimentere med rød læbestift i morgen tidlig. Er du mand, så prøv eventuelt noget andet.

2. Du tror, at ingen holder øje med dig

Hvis du har fornemmelsen af, at ingen holder øje med dig, har du fuldstændig ret! Og det er jo sådan set rart nok at have frie tøjler.  Men hånden på hjertet: Kan du administrere de frie tøjler? Eller får du også lige vasket tøj, tjekket nyheder (om corona, ganske vist), købt ind, ryddet op og set det nye afsnit af “Alene i Vildmarken”? Så når ingen holder øje med dig, kræver det lidt selvovervågning at indrette en tilfredsstillende og produktiv arbejdsdag.

3. Du ligner en terrorist på Skype

Denne faldgrube går begge veje. Når du Skyper med kolleger, samearbejdspartnere og kunder skal du huske at tjekke baggrunden: Har du en plante lige over dit hoved? Hænger der en bh over lænestolen? Eller står der en tom ølflaske på skabet bag dig? På den anden side, skal du ikke helt over i den anden grøft med et hvidt lagen bag dig. Så gør du kollegerne bange for, at du vil kræve løsepenge eller sprede malware på serveren.

4. Du arbejder på sofaen, på køkkenbordet og på toilettet

Har du indrettet en arbejdsstation, hvor du kan sidde nogenlunde uforstyrret? Eller er du som en vagabond i dit eget hjem og arbejder lidt på sofaen, i sengen, på køkkenbordet og på toilettet? Hvis du har pladsen til det, så indret et lille kontor, hvor du kan arbejde. Det behøver ikke at være et chefkontor med udsigt til havet, men kan bare være en superoptimeret kvadratmeter ved siden af sengen.

5. Du arbejder lidt hele tiden i stedet for at lave faste rammer

Hvis du ikke sætter skarpe rammer for dine arbejdstider, risikerer du nemt at arbejde lidt hele tiden. Det er naturligvis smag og behag, hvad man foretrækker (og nogle er også nødsaget til at arbejde hele tiden i disse dage). Men hvis du sætter disse skarpe rammer, kan du holde fri med god samvittighed, når du ikke arbejder. Og du kan lægge andre aktiviteter ind i din fritid, som giver dig energi.

6. Du har dårlig kropsholdning

Denne faldgrube er meget lavpraktisk, men tilsvarende vigtig. Hvordan sidder du lige nu? Er bordet i virkeligheden for lavt? Eller er stolen for høj? Er der plads til musen, eller bruger du computerens touchpad? Der er gode grunde til, at Arbejdsmiljøloven stiller krav til hæve-sænke-borde og stole, der kan indstilles på kryds og tværs. Så brug lidt tid på at finde det allerbedste (eller mindst dårlige) setup hjemme hos dig. Og husk løbende at rejse dig, strække dig og at rette ryggen.

7. Du sender (sikkert) alt for mange e-mails

Når man ikke lige kan stikke hovedet op over skærmen og spørge sine kolleger om noget, sender man i stedet en mail. Det betyder, at du kommer til at bruge det meste af din dag i Outlook, hvilket hurtigt kan dræne dig for energi og lysten til at arbejde (og leve). Så spar i stedet sammen, og giv en kollega et ring, når du har nok på listen. Så undgår du også, at dine kolleger drukner i e-mails.

 

Har vi glemt noget?

Skriv en kommentar, hvis vi har glemt noget! Vi har fx ikke berørt hele aspektet med at skulle arbejde, mens børnene også er derhjemme. Det vil kræve et helt andet blogindlæg (måske laver vi det senere).

 

PS: Husk også at bruge noget af disse ugers ‘nedetid’ på at afklare, hvad du gerne vil blive bedre til på dit arbejde. Hvis du er helt på bar bund, har du her 100 skarpe eksempler på, hvad du kan blive bedre til efter corona.

Tag del i diskussionen

Kommentarer (20)Tilføj kommentar

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.