calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

Tips fra Mini MBA: Forstå formålet

  • 5350

Skrevet i samarbejde med Claes Larsen
Direktør for Celerity Consulting, ekspert i transformationsprocesser og underviser på Aros Mini MBA - Lederuddannelse

FOR AT FÅ SUCCES SKAL VIRKSOMHEDEN OG DENS LEDERE FORSTÅ, HVORFOR VIRKSOMHEDEN ER TIL, OG HVORFOR MAN SELV ER LEDER

Den digitale verdens omskiftelighed stiller stadig større krav til ledernes intuition og agilitet. Hvordan og hvor hurtigt virksomheder reagerer er den målestok, som virksomheden og dens ledere vurderes efter i dagens konstant ”connectede” verden. Der er ikke længere tid til at gennemtænke scenarier. Der skal i stedet handles på fornemmelser for, hvad der er rigtig og forkert.

“De to vigtigste dage i dit liv er den dag, du bliver født, og den dag du opdager hvorfor.” – Mark Twain

Det betyder også, at intentionen bag handlinger får stadig større vægt. Eksempelvis ville en retssag mellem to virksomheder omkring varemærker ikke normalt være en nyhed, men når store Jensens Bøfhus ligger sag an mod en lille fiskerestaurant, kan det have massiv indflydelse. Da de lagde sag an mod Jensens Fiskerestaurant i det nordjyske, følte rigtig mange mennesker, at der (grundet et manglende formål) var sket en uretfærdighed. Dette førte til en af de største mediestorme, vi har set i nyere tid. Og bølgerne herfra har ikke lagt sig endnu: 2014-regnskabet viste et underskud på 30 mio. kr. før skat, og i 2015 var underskuddet vokset til 56 mio. kr.

Forståelse af formål er ikke kun vigtigt, når du som leder træffer beslutninger, der påvirker virksomhedens omdømme. Det er i særdeleshed også i dagligdagen i alle de små og store møder med kunder, kolleger, medarbejdere, samarbejdspartnere, leverandører, venner (facebook og fysiske) og familie, at lederen skal træffe de personlige valg, der tegner billedet af, hvilken virksomhed du leder, hvad dens formål er, og hvad dit personlige formål som leder er.

Mark Twain sagde: ”De to vigtigste dage i dit liv er den dag, du bliver født, og den dag du opdager hvorfor”.

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.