calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

8 kompetencer, succesfulde projektledere besidder

E-bogføljeton af Christian Pfeiffer, der er konsulent og underviser i projektledelse og organisationsudvikling.

Din håndtering af issues i projektet

Issues kan opstå når som helst i projektet – og inden for alle områder! Et issue er et vigtigt projektrelateret spørgsmål, som vi ikke kender svaret på endnu eller er uenige om, og som truer projektet. Der vil altid opstå issues i et projekt – og særligt når der er tale om flere interessenter, komplekse projekter og projekter, der er kritiske for virksomheden.

Hvad gør den fantastiske projektleder?

  • Har en fysisk eller elektronisk issue-liste eller log.
  • Viser stor villighed og evne til at forhandle med interessenterne om issues.
  • Tillader ikke, at alt kommer på issue-listen. Bruger en venteperiode for ikke-åbenlyse issues, hvor issues får mulighed for at løse sig selv mellem interessenterne. Ofte er et issue bare udtryk for forskellige holdninger til et emne, hvor folk skal have mulighed for at snakke sammen.
  • Kobler folk sammen for at løse issues – det kan være så banalt som to interessenter, der skal tale ansigt til ansigt eller oprette deciderede task forces til at løse specifikke problemstillinger.
  • Fokuserer ekstra meget på issue-listen. De ser det som en temperaturmåling på, hvordan projektet kører. Jo mindre listen er, desto bedre kører projektet. Og så arbejder de hele tiden aktivt på top 5 issues.
  • Ved, hvornår issues skal eskaleres i organisationen – og har dette som en del af den løbende statusrapportering for projektet. Og som en løbende del af arbejdet med projektteamet.

Hvad kan du gøre?

  • Lav din egen issue-log. Excel er fint, hvis der ikke findes et internt system til det i virksomheden.
  • Lad issue-listen blive en del af det løbende arbejde i projektet – på projektmøder med teamet og til statusrapportering til styregruppen.
  • Indfør en uformel karensperiode for ikke-åbenlyse issues. Bring folk sammen for at få løst dem.
  • Find ud af, hvad dit mandat er i projektet – hvad kan du gøre/løse, og hvad skal eskaleres til ledelsen.
  • Arbejd hele tiden på issues – de går ikke bare væk af sig selv!

Bliv en toptunet og professionel projektleder på Den Intensive Projektlederuddannelse 

Vi har skruet en projektlederuddannelse sammen, hvor du på 6 intensive undervisningsdage får alle de bedste værktøjer til at styre og lede dine projekter sikkert i mål.

Den Intensive Projektlederuddannelse er for dig, der fungerer som projektleder – hvad enten projekterne fylder hele din arbejdstid, eller de er en del af dine arbejdsopgaver. Læs mere om uddannelsen her.

Derfor fejler 8 ud af 10 projekter

Forfatteren bag e-føljetonen

Christian er underviser på Den Intensive Projektlederuddannelse. Og ikke nok med at han er en skarp og kompetent underviser, så ved han selv hvad der skal til for at få projekter i hus. Han har nemlig mange års erfaring som konsulent og underviser inden for projektledelse- og porteføljeledelse samt organisationsudvikling.

Han er uddannet cand.merc. i strategi og ledelse og har en række uddannelser og certificeringer som han inddrager i undervisningen, bl.a. PMP®, PRINCE2®, Belbin®, Scrum Master. Desuden er han uddannet proceskonsulent, er lektor, har en diplomuddannelse i erhvervspædagogik og er ICC-certificeret coach.

 

Kursuskategorier

Loading