Planlægning og målsætning er nøglen
Den bedste måde at sikre et godt og konstruktivt samtaleforløb på, er ved at have forberedt og struktureret forløbet grundigt på forhånd. Gør du dig klart, hvilken type samtale du indkalder til, og hvad du gerne vil opnå med samtalen, har du lettere ved at sikre effektivitet og trivsel gennem konstruktive samtaler. På kurset ser vi på, hvordan du helt generelt kan lede gennem relation og dialog.
En god leder kan kommunikere klart og tydeligt
På kurset træner vi, hvordan du kan blive en leder, der både tør og formår at tage de relevante professionelle samtaler, når behovet opstår. Det kan skabe dårligt klima på arbejdspladsen, hvis du som leder undgår de nødvendige samtaler eller ikke går lige til sagen i samtalesituationen. En klar samtaletradition skaber ro og overskud på arbejdspladsen og omkring din lederrolle.
Vi kommer igennem en lang række samtaler
Kurset er struktureret omkring en gennemgang af de forskellige samtaletyper, du skal kende som leder. Du får indblik i teorien omkring den enkelte samtaleform samtidig med, at der er indlagt praktiske samtaleøvelser i undervisningen. Du skal derfor bidrage med egne konkrete cases til undervisningen, og du skal være indstillet på en god del praktisk træning.
Programmet for kursets første dag
- Få kontrol over samtalen. Vi lærer om basal kommunikation og faldgruber i dialogen.
- Vi træner anerkendende og korrigerende feedback ud fra både teori og øvelser.
- Det er dit ansvar, som leder, at lede samtalen. Få konkrete råd til, hvordan du opnår en ligeværdig samtale med et asymmetrisk ansvar.
- Bliv klædt på til MUS-samtalen! Vi arbejder med dialogens faldgruber og de mulige vinklinger af samtalen.
- Motivation: En indre psykisk proces. Du lærer, hvordan du motiverer dine medarbejdere ud fra Maslows behovshierarki og Herzbergs motivationsfaktorer.
Programmet for kursets anden dag
- Lær at sige nej på den gode måde. At sige nej handler om at finde den gyldne middelvej. Her arbejder vi med hjernens tre funktioner.
- Følelsesmæssige reaktioner på spil. Bliv klogere på de mulige måder, som dine medarbejdere kan reagere på gennem ROK-modellen.
- Den svære besked. Forberedelse er essentielt, når du skal videregive en svær besked. Få konkrete råd til forberedelsen.
- Den løsningsfokuserede samtale. Vi afprøver de nye værktøjer gennem case-træning med feedback fra en observatør.
Kursets underviser tager hånd om din læring!
For os handler alting om, at du får en positiv forandring ud af dette kursus! Derfor spørger vi ind til dine forudsætninger og behov før kursusstart. Og underviseren sørger for, at du efter kurset let kan bruge dine nye redskaber, kompetencer og viden der, hvor du er – så du nemt kan skabe endnu større værdi for dig selv og for din arbejdsplads.
Tilmeld dig kurset, og få en gratis miniguide!
Når du tilmelder dig dette kursus, sender vi dig vores lille miniguide ”Få større udbytte af dine kurser”. Med guiden får du enkle tips til, hvordan du får størst muligt udbytte af dette kursus – og af alle dine fremtidige kurser.
Skal vi skræddersy et kursus til jer?
Christel er kundechef hos Aros Business Academy. Hun tager sig af at designe skræddersyede kurser og forløb til vores mange kunder, så deres ledere og medarbejdere kan blive endnu skarpere. Tag endelig fat i hende, hvis du har en forespørgsel. Så får I et uforpligtende kursusoplæg inkl. priser og praktisk info. christel@arosbusinessacademy.dk Direkte: 3175 2054