15 tips til disruption af din branche!
Disruption er hot news for tiden. Og med god grund, for disruption er kommet for at ruske godt og grundigt op i andedammen. Vil du flyde oven på, skal du stoppe med at betragte disruption som en omgang varm luft. For uanset hvad vi kalder det, står Danmarks (og verdens) arbejdsmarked over for store forandringer. Hvis du vil være med, så læs videre.
Vi har fundet inspiration til dette blogindlæg fra 7 ideas “15 ways to disrupt your industry”, som du bør læse, hvis du vil vide, hvordan du kan disrupte din branche. Og får du blod på tanden har vi designet en uddannelse der lærer dig hvordan du helt konkret disrupter dit produkt, din service eller din virksomhed og måske din branche. Den hedder DisruptionUddannelsen, og med den bliver disruption dit nye bonmot.
1. Sig farvel til mellemmanden
Skab genveje i din forsyningskæde og spring dyre og besværlige mellemled over. Det giver dig både et hurtigere og billigere produkt.
2. Gå i clinch med de etablerede regler
Nogle gange kan der komme noget godt ud af at sætte spørgsmålstegn ved de etablerede normer i din branche. Hvad gør de egentlig godt for? Hvad ville der ske, hvis du gjorde det modsatte? Kan du forestille dig en anden måde at tolke reglen på? Det er altid den frækkeste slagterhund der får den bedste luns kød!
3. Reducér kompleksiteten så det kan mærkes
“Less is more” er ikke en dum sætning at pejle efter i din virksomhed. Skær alt det overflødige fedt fra dit produkt, din service eller din process. Måske kommer der guldkorn frem under de overskydende lag.
4. Fjern et element af jeres produkt eller service
Det lyder måske både skræmmende og kontraintuitivt at skære et helt element af dit produkt. Men det kan være lige det, der skal til for at I kan få et gennembrud. Forestil dig fx hvor stort et skridt det har været satse på støvsugere der virker uden støvsugerposer!
5. Vær den første til at gå digital
Formentligt har din virksomhed allerede en digital platform. Hvis ikke er det om at komme igang! Digitalitet har i høj grad været den faktor, der har skabt succes for disruptive virksomheder. Har I allerede en digital tilstedeværelse, så gentænk den – hvad kan I gøre, som jeres konkurrenter ikke allerede gør?
6. Sænk priserne eller eksperimentér med “freemium”
En af målene med disruption er også, at I kan sænke jeres priser og blive mere konkurrencedygtige. Udforsk jeres mulighed for at prøve “freemium”-modellen, hvor I udbyder to versioner af jeres produkt eller service: en nedbarberet version som er gratis, og den fulde version, som koster penge. Den danske iværksætter Martin Thorborg har haft stor succes med denne løsning i sit regnskabsprogram Dinero, som han har solgt til Visma.
7. Lær af andre innovative brancher
Det handler om at integrere nye koncepter i dit eget produkt eller din service for at skabe noget nyt. Fx er internethandelsgiganten Amazon igang med at udvikle militærets droneteknik til effektiv luftlevering af de pakker, du har købt online!
8. Skab et lukket økosystem
Mange i Silicon Valley bandede og svovlede, da Steve Jobs holdt på at Mac Computeren skulle være et lukket system. Det vil sige et system du ikke selv kan ændre og forbedre, men som kun Apple og deres produkter kan arbejde med. Men Apples lukkede økosystem har betydet enorm succes for Apple. Så tænk over, om dit produkt kan tænkes ind i et økosystem, fx en integreret cloudløsning.
9. Hold øje med nye og ukonventionelle målgrupper
Kan du modificere dit produkt eller din service så det bliver interessant for en ny målgruppe? Foruden at give dig flere markedsandele bliver du også tvunget til at gentænke dit produkt – måske kommer der noget spændende frem i processen?
10. Gør det modsatte
Punkt 10 giver sig selv: eksperimentér med at gøre det modsatte af, hvad I normalt gør.
11. Kombinér forskellige typer af innovation
Igen handler det om at løfte blikket fra skrivebordet og se ud over næsetippen. Hvad kan en humanist fx bidrage med i din virksomhed? Eller hvordan kan en biolog hjælpe dit produkt på vej? Tænk kreativt og kombiner business med kunst, kreativitet og videnskab.
12. Gør umulige ting
Du kan aldrig få succes med disruption, hvis du affejer et forslag fordi det virker umuligt. Hvis man kan opføre et hotel af is i Dubai, er det vist kun fantasien, der sætter grænser – også for din virksomhed.
13. Vær åben overfor nye forretningsmodeller
En konkret og traditionel måde at gå i kødet med disruption på. Der ligger masser af forskellige forslag til alternative forretningsmodeller på internettet (eller få dem på vores kursus). Brug dem til at tænke nyt!
14. “Nedgradér” – start med lav kvalitet
Også kaldet nøjsom innovation (frugal innovation). Vi er tilbage ved “less is more”, og igen handler det om at du skraber ikke-essentielle dele af dit produkt eller din service væk. Dermed kan du også sælge det billigere, fx til en mindre velstående målgruppe.
15. Del i stedet for at købe – det er det nye sort
Måske kan I selv dele noget af jeres produktionsproces med en anden virksomhed. Eller måske kan I inkorporere en mulighed for at dele jeres produkt eller service forbrugere i mellem? Deleøkonomi er kommet for at blive, så tænk kreativt og del genvinsten!
Klik her, og se alle vores (cirka 2 mia.) kurser og korte uddannelser!
Her er et lille udsnit af de allermest populære af dem:
- Mini MBA i Sustainability Management (6 måneder)
- Mødeledelse og facilitering (2 dage)
- Assertiv kommunikation (2 dage)
- Aros Mini MBA – Lederuddannelse (6 måneder)
- At lede andre uden at være chef (3 dage)
- MasterClass i Psykologi (6 måneder)
- Nudging og adfærdsdesign (2 dage)
- Aros Proceslederuddannelse (6 dage)
- Kursus i konflikthåndtering (2 dage)
- Præsentationsteknik med gennemslagskraft (2 dage)
- Aros Projektlederuddanelse (IPMA) (12 dage)
- Den Intensive Projektlederuddannelse (6 dage)