Kursus: Bæredygtighedskommunikation – undgå greenwashing og skab impact!
Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!
Introduktion til grundlæggende begreber om CSR, bæredygtighed, ESG, purpose, samfundsambition, brandaktivisme etc.
Forståelse for, hvordan din organisation kan arbejde med ESG, bæredygtighed og samfundsansvar, så det skaber værdi for hele organisationen
Indblik i væsentlige samfunds- og forbrugertendenser, der påvirker krav og forventninger til virksomhederne
Overblik over lovgivningen, så du lettere kan styre uden om ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’
Værktøjer der hjælper dig til at strukturere arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar, så du kan lægge en plan for, hvordan kommunikation og markedsføring skaber størst gennemslagskraft – både internt og eksternt
Værktøjer til at skabe en engagerende kernefortælling om virksomhedens bæredygtighedsindsatser, som alle i organisationen forstår, og som har en tydelig sammenhæng til og styrker brandet
Märks 7 principper for autentisk impact kommunikation og branding, der skaber relevans, involvering og handling omkring jeres bæredygtighedsstrategi
Relevante og inspirerende argumenter til at overbevise ledelse og kollegaer om betydningen af kommunikation og markedsføring af bæredygtighedsindsatsen
Inspiration fra hvordan andre succesfulde virksomheder lykkedes med deres bæredygtighedskommunikation
97,9 %
af vores kursister mener, at underviseren var meget god/god til at tilpasse indhold og undervisning til dem.
… arbejder med kommunikation, markedsføring, branding, bæredygtighed, samfundsansvar, CSR og ESG. Du arbejder i en virksomhed eller organisation, der allerede har en bæredygtigheds-eller ESG-strategi (eller skitsen til den), og som gerne vil kommunikere den effektivt og virkningsfuldt, både internt og eksternt.
Du kan altså både være bæredygtighedseksperten, der gerne vil blive bedre til at kommunikere bæredygtighed (eller blot har brug for at vide noget mere om det). Og du kan være kommunikationseksperten, der gerne vil trænes i at kommunikere bæredygtighed, der netop er en kommunikationsdisciplin for sig.
Vi har afholdt bæredygtighedskurser for (næsten) hele Danmarks erhvervsliv siden 2021
Siden vi sammen med professor Steen Hildebrandt i 2021 lancerede vores Mini MBA i Sustainability Management har vi haft indflydelse på bæredygtighedsarbejdet på op mod 1.000 danske arbejdspladser. Og vi vil også gerne hjælpe jer.
Byg bro mellem bæredygtighedskommunikation og branding
Bæredygtighed og samfundsansvar er i dag for langt de fleste virksomheder en central del af det at drive forretning. Det har topledelsens fokus, medarbejderne efterspørger det, kunderne vil gerne handle ansvarligt, og virksomhederne skal kunne rapportere og dokumentere, at de opfører sig ansvarligt.
Men du genkender sikkert følelsen af, at det også kan være en stor udfordring at få fortalt om bæredygtighedsindsatserne på en involverende måde og få strategien til at leve, så det skaber den ønskede impact. Internt, så medarbejderne bliver loyale og engagerede ambassadører. Eksternt, så I undgår beskyldninger om greenwashing – eller ryger helt i den anden grøft og holder jeres historier tilbage.
Det centrale spørgsmål er derfor, hvordan I kan kommunikere om bæredygtighedsindsatsen, så I sikre substans, differentiering og kundeloyalitet og i sidste ende et inspirerende og konkurrencedygtigt brand.
Autencitet og handling er nøglen til god kommunikation om bæredygtighed og samfundsansvar
At kommunikere om bæredygtighed og ansvarlighed burde være let, fordi det har vores interesse, og vi ved, at vi alle spiller en rolle i den bæredygtige omstilling. Alligevel er det for rigtig mange en svær kommunikationsdisciplin. Det er nemt at sige, at man er bæredygtig, men langt sværere at bevise det –og samtidig styre uden om den overflod af opblæste termer og tomtklingende hensigtserklæringer, som efterhånden er blevet normen.
Når I kommunikerer om bæredygtighed, handler det først og fremmest om jeres organisations forankring i verden og jeres påvirkning af jordens ressourcer. Det er ikke småting, og derfor kræver bæredygtighedskommunikation, at I har indsatserne forankret i kernen af forretningen, at I ved hvilke tiltag der er mest relevante og interessante for jeres målgrupper at høre om, og selvfølgelig at I har styr på den relevante lovgivning.
Ikke nok med flotte ord og grønne farver
Den gode bæredygtighedskommunikation handler om at gå et spadestik dybere. Men kan ikke nøjes med flotte ord og grønne farver, man må have etik, argumenter og handlinger klar. Vis hellere hvad I gør og hvilke dilemmaer, I støder på, end rosenrøde beskrivelser af jeres 2050 mål. Vis jeres kunder, hvordan de gør en positiv forskel, når de handler hos jer – gør dem til heltene. Lad medarbejderne være de centrale historiefortællere, fordi det er dem, der mest troværdigt kan fortælle om den transformation, de hver dag arbejder på, skal ske. Hjælp os med at skabe visionære fortællinger og sætte positive ord og billede på, hvordan en mere ansvarlig hverdag og verden kan se ud – i stedet for kun at tale om alt det vi skal væk fra og alt det, vi skal give afkald på. Ordet ’bæredygtig’ siger ikke meget i sig selv, og vi er efterhånden blevet skeptiske over for de mange floskler nogle virksomheder bruger om sig selv. Vi har brug for konkrete og positive fortællinger, fordi det er dem, der giver os håb og inspirerer til handling.
Kom ud af busken
Bæredygtighedskommunikation er en ny disciplin. Og en af de helst store farer ved at kommunikere om bæredygtighed er at blive beskyldt for greenwashing. Men det er også en risiko ikke at udnytte det potentiale, der er i at få bæredygtighed og samfundsansvar til at skabe værdi for forretningen og brandet.
Så hvordan skaber du en engagerende fortælling om din organisation? Hvordan får du den iscenesat og formidlet troværdigt til medarbejdere, kunder, leverandører og omverden uden at falde i greenwashing-fælden, men i stedet skabe håb og gøre det lettere at handle?
På dette kursus lærer du at fokusere på værdier, handlinger, dokumentation, do’s and don’ts og ikke mindst historiefortælling, så I kan få alle de gode historier frem i lyset og skabe lyst til handling og forandring.
Sådan foregår undervisningen
Uddannelsesforløbet er praksisnært og foregår i moduler af 1×2 dage og 1×1 dag.
Hvert modul vil være en kombination af oplæg fra underviserne, inspirationscases, refleksionsopgaver og gruppearbejde, hvor du arbejder med nogle af de problemstillinger, du kender fra din hverdag i forhold til at skabe engagement og formidle bæredygtighed, ESG og samfundsansvar.
Gennem forløbet arbejder du med konkrete udfordringer og mål for bæredygtighedskommunikationen i din egen organisation, og du får mulighed for at teste konkrete værktøjer af, der hjælper dig med at kunne udarbejde en plan for, hvilket fokus du kan lægge ned over kommunikationen af bæredygtighed og samfundsansvar.
Mellem modulerne arbejder du på din opgave med fokus på at udvikle en engagerende kernefortælling med fokus på, hvad der er netop din virksomheds ’unikke take’ på bæredygtighed og samfundsansvar. Herunder hvordan du kan bidrage til at skabe en tydelig stemme for din virksomhed.
Det skinner igennem at underviserne brænder for det og for at gøre en forskel på området.
Line Magnussen - Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma A/S
Dit udbytte
Du får indsigt i og viden om de væsentligste kommunikationsmæssige tendenser inden for bæredygtighed, ESG og samfundsansvar. Derudover får du overblik over den seneste relevante lovgivning på området – herunder hvad du skal være opmærksom på for at undgå greenwashing
Du får en grundig indsigt i, hvilke værktøjer du kan bruge i arbejdet med bæredygtig kommunikation og impact branding
Du lærer at bygge bro mellem din organisations bæredygtighedsarbejde og dit arbejde med kommunikation og branding
Du får gode argumenter til at overbevise både din ledelse og dine kollegaer om vigtigheden af kommunikation omkring bæredygtighed og samfundsansvar
Din arbejdsgivers udbytte
Din arbejdsplads får en medarbejder retur, der er klædt på til at udvikle og skabe engagerende og vedkommende bæredygtig kommunikation og impact branding – og dermed styrke virksomhedens position og differentiering
Du bliver i stand til at kommunikere strategisk om bæredygtighed, ESG og samfundsansvar, så virksomhedens medarbejdere, kunder og andre interessenter forstår det og kan se, hvilken forskel de bidrager til, når de vælger jer frem for andre
Du lærer af andres erfaringer med bæredygtighedskommunikation og kan derfor styre din arbejdsplads uden om fejl og faldgruber
Din arbejdsplads får en medarbejder, der har overblik over den nyeste lovgivning og de aktuelle tendenser indenfor bæredygtighedskommunikation og impact branding
Kursets underviser tager hånd om din læring!
For os handler alting om, at du får en positiv forandring ud af dette kursus i bæredygtig kommunikation! Derfor spørger vi ind til dine forudsætninger og behov før kursusstart. Og underviseren sørger for, at du efter kurset let kan bruge dine nye redskaber, kompetencer og viden der, hvor du er – så du nemt kan skabe endnu større værdi for dig selv og for din arbejdsplads.
Tilmeld dig, og få et gratis e-kursus!
Når du tilmelder dig dette kursus i bæredygtighedskommunikation, sender vi dig vores lille e-kursus ”Få større udbytte af dine kurser”. Med kurset får du enkle tips til, hvordan du får størst muligt udbytte af dette kursus – og af alle dine fremtidige kurser.
Skal vi skræddersy et kursus i bæredygtig kommunikation til jer?
Christel er kundechef hos Aros Business Academy. Hun tager sig af at designe skræddersyede kurser og forløb til vores mange kunder, så deres ledere og medarbejdere kan blive endnu skarpere. Tag endelig fat i hende, hvis du har en forespørgsel. Så får I et uforpligtende kursusoplæg inkl. priser og praktisk info. christel@arosbusinessacademy.dk Direkte: 3175 2054
Flemming Møldrup Cohen er partner og co-founder af Märk. Han har +20 års erfaring inden for kommunikation og branding og rådgiver om samfunds- og forbrugertendenser med særligt fokus på, hvordan virksomheder kan konkretisere og kommunikere deres samfundsansvar og bæredygtighed på nye, relevante og inspirerende måder. Hans særlige ekspertise er at identificere virksomheders samfundsambition og omsætte den til en stærk brandposition og brandfortælling. Flemming er desuden uddannet naturcoach og optaget af, hvordan vi mere aktivt bruger naturen i vores arbejdsliv.
Nicoline Olesen er partner og co-founder af Märk. Hun er strategisk rådgiver og har stor erfaring i at hjælpe virksomheder i arbejdet med at forankre ansvarlighed og bæredygtighed som en central del af forretningen. Hendes særlige ekspertise er at identificere virksomheders samfundsambition, udarbejde forretningsnære ansvarligheds- og ESG-strategier og facilitere forandringsprocesser, der sikrer, at strategien kan føres ud i livet og blive værdiskabende for både virksomhed, samfund og planet. Med +15 års erfaring fra kommunikationsbranchen, Head of Communications i B Lab Nordics og underviser i impact branding har hun ligeledes stor erfaring med at rådgive virksomheder i, hvordan de på en troværdig og engagerende måde kan kommunikere deres ansvarlighedsfokus.
Prisen er eksklusive moms. Med i prisen får du bl.a. et e-kursus om god læring, undervisningsmateriale og fuld forplejning under kurset.
Betaling 21 dage før kursusstart.
Få vores e-bog med 99+1 hemmeligheder om kommunikation GRATIS!
Tilmeld dig vores nyhedsbrev (som 28.576 andre videbegærlige), og få dit eksemplar af vores e-bog “99+1 tips, tricks og hemmeligheder, der vil ændre din kommunikation” – samt tips og nyheder, der gør dit arbejdsliv bedre. Ved tilmelding accepterer du vores databetingelser.
Tak for din tilmelding!Vi har sendt en mail med link til download af e-bogen. Du kan også hente den her:DOWNLOAD E-BOGEN