calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Mød skuespiller og kommunikationsekspert Dya!

Hun underviser på kurset præsentationsteknik med gennemslagskraft!

Hun kan hjælpe dig med alt dette i artiklen – og mere til!

Tilmeld dig Aros Blog ligesom 28.576 andre videbegærlige!

De her 7 ting får folk til bedre at kunne lide dig

Vil du gerne blive uimodståelig og have helt styr på din kommunikation?
Så tag på vores populære Kursus: Præsentationsteknik med gennemslagskraft!

Uimodståelige mennesker har ikke fået det hele foræret. De er ikke vellidte på grund af en medfødt personlighed. De har bare lært de 7 simple egenskaber og kvaliteter, som alle kan tilegne sig. Også dig.

 

#1: De snakker ikke (kun) om vejret

Smalltalk er fint, hvis alternativet er akavet stilhed. Men smalltalk kommer lynhurtigt til at køre på autopilot. Begge parter slår hjernen fra. Det forhindrer samtalen i at blive interessant. Og det forhindrer din samtalepartner i at tænke mere positivt om dig.

Vellidte mennesker forsøger at skabe en forbindelse i hverdagssamtalerne. De finder ind til en fælles interesse og skaber en grad af dybde i de små samtaler. Den slags husker man langt bedre end smalltalk.

 

#2: De ved bedre end Jesus

Den gyldne regel i interaktion med mennesker har siden ca. år 0 været: ”Som I vil, at mennesker skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem”. Eller i hverdagssprog: “Behandl andre, som du selv vil behandles”. Jesus sagde mange kloge ting – men det her er ikke en af dem. For reglen har en kritisk fejl: Den antager, at alle gerne vil behandles ens. Du har sikkert oplevet nogen, der ikke forstod, at nogle elsker offentlig ros, mens andre hader at være i fokus. Det ser man især i fejlslagne festtaler.

Hvis du vil være vellidt, skal du i stedet følge den forbedrede regel: Behandl andre, som de vil behandles.
Det er en grundkarakteristik for vellidte mennesker, at de læser rummet, de læser menneskene i det, og de tilpasser deres adfærd til det. Den forbedrede regel er dit bedste værktøj i den disciplin.

 

#3: De finder grunde til at elske livet

En af de vigtigste faktorer i at være uimodståelig er, at du fremstår positiv og passioneret.

Det er ikke sådan, at du ikke må have problemer. Selv store problemer. Det handler om din håndtering af dem. Uimodståelige mennesker ser problemer som en midlertidig forhindring. Et bump på vejen, i stedet for en uoverkommelig mur, der forhindrer dem i at komme frem. Man siger om venlige mennesker, at de bygger broer i stedet for mure. Men hvad gør uimodståelige mennesker, når de alligevel møder en mur? De bygger stiger!

De ved, at en dårlig dag er noget, der går over. Så de ser fremad og ved, at i morgen eller næste uge, måned eller år bliver bedre.

 

#4: De lytter med hele kroppen

Hold øjenkontakt. Smil. Giv små verbale anerkendelser af, at du lytter med (aah, ok, ja, mmhhmm etc.). Og giv også nonverbale anerkendelser som små nik, armbevægelser etc. I det hele taget: Vær til stede!

Sørg også for at stille spørgsmål. Det giver din samtalepartner mulighed for at snakke mere uden en følelse af at dominere samtalen eller være den eneste, der deltager.

 

#5: De behandler rengøringsdamen lige så godt som chefen

Det er lige meget, om du taler med tjener Bolt fra Jernbanerestauranten eller overtjener Olsen fra Postgaarden. Ligesom det er lige meget, om du taler med din største kunde eller en (tilsyneladende) ligegyldig døgnflue: Vis dem respekt og høflighed, og gør et ærligt forsøg på at gøre deres dag bedre.

Det stiller dig ikke kun i et bedre lys over for den person, men også for de andre i rummet. For uanset, hvor flink du er over for din samtalepartner, vil du stadig se skidt ud, hvis du behandler andre dårligt.

 

#6: De dufter af lavendel og sætter håret op (men ikke med lineal)

Der er stor forskel på at være præsentabel og at være forfængelig. Vellidte mennesker forstår, at soignering og passende beklædning ikke kun er for dem selv. Det er et tegn på respekt. Og det viser forståelse for rummet og situationen. Men når de har gjort dem selv præsentable, fokuserer de på andre ting. Overdreven forfængelighed viser, at man er egocentreret. Og det er det modsatte af næsten alle de ting, som det kræver at være vellidt.

 

#7: De kan diskutere skattetryk og indvandring uden at skændes

At være vellidt kræver forståelse for forskellen mellem fakta og holdninger. Det kræver takt og evne til at håndtere kontroversielle eller ømtålelige samtaleemner. Det betyder ikke, at du ikke må give din mening til kende. Men det betyder, at du skal gøre det klart, at det er din holdning – ikke sagens fakta. Der er altid to sider af sagen, og der er som regel gode argumenter på begge sider. Vellidte mennesker forstår, at andre intelligente mennesker kan have modsatte holdninger, og respekterer dem. Forsøg derfor at bygge bro mellem dine og andres holdninger. Gør et oprigtigt forsøg på at forstå deres synspunkt. Og undgå at hidse dig op, hvis de siger noget, du er uenig i.

 

Hvilke andre kvaliteter gør folk uimodståelige og vellidte? Del dine tanker med os i kommentarfeltet nederst på siden.

 

Vil du have helt styr på din kommunikation og indflydelse?
Så tag på vores kursus i præsentationsteknik med gennemslagskraft.

Tag del i diskussionen

Loading
Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Hent GRATIS e-bog om kommunikation!

Gør som 15.347 andre: Tilmeld dig vores blog, og få gratis vores e-bog "99+1 hemmeligheder om kommunikation"!

Din tilmelding er modtaget. Vi sender e-bogen til dig inden for få minutter.