Kommunikation foregår mellem mennesker
Uanset hvordan man vender og drejer det, skal der to til tango – og kommunikation. Derfor kræver det indsigt i både jer selv og den anden part, hvis I for alvor skal opnå en konstruktiv dialog. På kurset får I indblik i, hvilke parametre I skal være opmærksom på, når I kommunikerer, og hvordan I bedst agerer og navigerer i tovejskommunikationen. I får værktøjer, så I kan arbejde med jeres egen kommunikation, og så I kan håndtere udfordrende attituder.
Den velfungerende samtale
Det kan være svært at svare på, hvornår en samtale er velfungerende. Der findes ikke en færdig formular, men vi har alligevel alle oplevet fænomenet. På kurset ser vi på, hvilke ting der typisk danner rammen om en velfungerende samtale. Så kan I selv genkende dem, tilpasse dem og bruge dem til at skabe konstruktiv kommunikation og opbygge en kommunikationsstil, der passer til det, I vil sige.
Et praksisorienteret kursus
Kurset i mundtlig kommunikation er en blanding mellem teori og praktiske øvelser. Hovedvægten ligger dog på kursets praktiske aspekt, og al kommunikationsteori bliver koblet til praktiske øvelser. Øvelserne tager udgangspunkt i deltagernes egne cases, som kursusdeltagerne medbringer fra deres hverdag. Underviseren vil åbne jeres øjne for, hvordan I kan tackle svære situationer på en måde, der er konstruktiv, og som indbyder til dialog og anerkendelse.
Programmet for kursets første dag
- Den professionelle dialog: Hvilke kræfter påvirker jeres kommunikation?
- Bliv klogere på de fire overordnede opmærksomhedspunkter i dialogen: fortælle, lytte, spørge og metakommunikere.
- Vi arbejder med kommunikationens tre faser: procesniveau, indholdsniveau og relationsniveau.
- Sådan handler I professionelt. I lærer om de tre handlingsmuligheder i professionelle sammenhænge og positionsskifte.
Programmet for kursets anden dag
- Skab overensstemmelse mellem jeres intentioner, jeres ord, tonefald og kropssprog. Vi zoomer ud og fokuserer på det samlede udtryk.
- Få indsigt i jeres personlige kommunikationsstil. Vi indkredser jeres individuelle ressourcer og udviklingspunkter.
- Skub samtalen i den ønskede retning med jeres spørgsmål. Vi træner spørgeteknik med udgangspunkt i teori og øvelser.
- Frem den gode kommunikation. Vi stiller skarpt på coachende kommunikation.
Kursets underviser tager hånd om din læring!
For os handler alting om, at I får en positiv forandring ud af dette kursus! Derfor spørger vi ind til jeres forudsætninger og behov før kursusstart. Og underviseren sørger for, at I efter kurset let kan bruge jeres nye redskaber, kompetencer og viden der, hvor I er – så I nemt kan skabe endnu større værdi for jer selv og for arbejdspladsen.
Skal vi skræddersy et kursus til jer?
Christel er kundechef hos Aros Business Academy. Hun tager sig af at designe skræddersyede kurser og forløb til vores mange kunder, så deres ledere og medarbejdere kan blive endnu skarpere. Tag endelig fat i hende, hvis du har en forespørgsel. Så får I et uforpligtende kursusoplæg inkl. priser og praktisk info. christel@arosbusinessacademy.dk Direkte: 3175 2054