Amesto TechHouses bæredygtige tiltag (i udvalg)
AMESTO ACES – Forenet mod udelukkelse.
Udelukkelse er en kæmpe social udfordring. Derfor startede vi Amesto Aces. Målet er at skabe muligheder, hvor andre ser udfordringer og at give unge, der er faldet uden for arbejdsmarkedet, en karriere.
I samarbejde med Salesforce tilbyder Amesto Aces unge mellem 18 og 30 år muligheden for at blive certificerede Salesforce-konsulenter. Der er meget at hente ved innovativ tænkning, og når det kommer til bemanding, er dine bedste medarbejdere måske ikke nødvendigvis dem, du troede.
Amesto Aces opstod som et resultat af et joint venture indgået mellem Amesto og Ahmed Hassan, Liban Khader Salad og Abukar Hassan. De har flere års erfaring fra den sociale iværksætter “Ideal Security AS”, som er involveret i forebyggelse af udstødelse. De blev for nyligt kåret til ”Social Entrepreneur of the Year 2022” ved NHO’s Årskonference.
BERGEN HAVN – Europas mest bæredygtige og innovative havn?
Bergen Havn har sat et ambitiøse mål. Ikke alene ønsker de at fremstå som attraktive for kunder, besøgende og lokalsamfundet, de ønsker også at være en nul-emissionshavn. I dag foregår 80 % af den globale transport af varer ad søvejen. Skibsfartssektoren står for 2,5-3 % af de globale drivhusgasemissioner, men dette tal vil stige til 10 % i 2050, hvis vi fortsætter på vores nuværende kurs.
I Norge er drivhusgasemissionerne for skibsfart og fiskeri 7 %, men Norges Rederiforening vil være klimaneutral i 2050.
Amestos opgave er at hjælpe Bergen Havn med at nå sine mål. Amesto Solutions vil levere en løsning, så Bergen Havn kan følge udviklingen af vigtige KPI’er, såsom “Environmental Port Index” og “miljødifferentierede havneafgifter”.
Vi vil forenkle, digitalisere og automatisere disse processer i vores drift, og vi vil indsamle indsigt fra en række forskellige kilder i et skalerbart datavarehus i skyen. Til sidst vil alt blive samlet i en Power BI-rapporteringsløsning.
RØDE KORS BRUGER AI TIL – Reagerer hurtigere på kriser.
Røde Kors og Amesto har påtaget sig et vigtigt projekt sammen. Målet var at sikre, at Røde Kors kunne reagere hurtigere og mere effektivt på COVID-19-krisen på global basis.
International Federation of Red Cross er aktiv i 192 lande med 160.000 lokale afdelinger. Udfordringen indebar, at alle disse regelmæssigt indsendte fritekstrapporter om status for COVID-19-udfordringer.
Omkring 70 % af disse rapporter var på engelsk, mens resten var på forskellige lokale sprog. At læse og forstå dem tog tid, og det var således stort set umuligt at prioritere bidrag og ressourceanvendelse.
Amesto NextBridge brugte de allernyeste fremskridt inden for naturlig sprogbehandling (NLP) for at sikre, at tekstanalyserne var op til menneskelige standarder. Algoritmen læste hurtigt alle de tusindvis af rapporter, kategoriserede dem og forstod dem. Som et resultat kunne hjælpen nå frem hurtigt og effektivt.
Vital for Røde Kors – en verden af muligheder for alle andre.