calendar-grid calendar-list course-callendar-hover course-callendarcourse-overview-hover course-overview credit-carde-book-hover e-book facebook-hover facebook iconslightbulb linked-in-hover linked-in online-help-hover online-help pp-thumb-up-02 right-arrow search-hover search select-arrow thumbs-up twitter-hover twitter user

Øvelsestyper

Vi har sammensat et fedt katalog med øvelser du kan inspireres af i din undervisning!

Øvelserne er inddelt i 7 kategorier.

  1. Spilbaserede øvelser: skaber energi, engagement og kan tydeliggøre teknisk viden gennem.
  2. Quizzer: Hurtige, sjove og effektive til at teste viden eller visualisere noget
  3. Refleksionsøvelser: Kan skabe dybere læring og udvikling af sikkerhedsbevidsthed.
  4. Dialogøvelser: Fremmer relationer, forståelse, deling af erfaringer og skaber en kultur
  5. Analytiske øvelser: kan give hands on træning i det, de skal ud at lave i praksis
  6. Scenarieøvelser: udvikler handlekraft, udvider mindset og forbereder på virkelige trusler.
  7. Skaleringsøvelser: Visuelle og fysiske øvelser hjælper med synliggørelse

Vi anbefaler at variere øvelsestyperne for at sikre motivation, engagement, refleksion i undervisningen.

Der findes selvfølgelig mange flere….
Der er mange slags øvelser – mange flere end vi har ridset op her – og kun fantasien sætter grænser.

Nedenfor er eksempler på opgaver under de 7 kategorier (du kan sikkert selv finde på endnu flere) med fordele og ulemper.

 

Vi håber I kan lade jer inspirere og I er altid velkomne til at række ud til vores Learning Manager, Tina Dybdahl for flere tips og tricks til jeres undervisning.

01

 

Spilbaserede øvelser:

Skaber energi og engagement og kan tydeliggøre teknisk viden gennem AHA oplevelser. Huskes nemmere.

  • Brætspilsøvelser: ledelsesskak,  cluedo problemjagt (find årsagen til et problem ved at indsamle ledetråde gennem opgaver eller cases).
  • Konkurrencespil: Fx en teambaseret quiz med point, en stafet om at svare hurtigst, eller bygge en løsning hurtigst.
  • Kortspil: Fx dilemma-kort med spørgsmål som: “En medarbejder deler adgangskoder – hvad gør du?”
  • Jeopardy: Kan genereres online til et hvilket som helst emne😊

Fordele: Kan visualisere teknisk viden og skabe større forståelse og forankring
Ulempe: Tager tid at udvikle og tid at gennemføre

02

 

Quizzer:

Hurtige, sjove og effektive til at teste viden eller visualisere noget

  • Mentimeter/Slido/Kahoot-quiz: Interaktiv test med spørgsmål om fx GDPR, AI, personlighedsprofiler eller hvilket som helst andet emne.
  • Bingo med begreber: Deltagerne finder andre, der kan forklare begreber som “to-faktor-autentificering”, “greenwashing” eller “psykologisk tryghed”.
  • Sandt/falsk-quiz: Bruges fx til at aflive myter som: “VPN’er er altid sikre.”
  • Måling: visualiser noget i rummet – fx hvor mange har oplevet …

Fordele: Nemme at udvikle og godt afbræk
Ulemper: Bliver hurtigt ensformigt og outcome er lille.
TIP: Brug det som en brainbreak eller sjov gimmick snarere end en reel øvelse

03

 

Refleksionsøvelser:

Kan skabe dybere læring og udvikling af deltagernes selvbevidsthed.

  • Stilhed og refleksionsskrivning: Fx “Hvilke mønstre eller vaner i min ledelse ønsker jeg at forstå bedre – og hvorfor”?
  • Logbog eller læringsdagbog: Hvad er det vigtigste for mig i min rolle fra dagen i dag?
  • Think–pair–share: Overvej først selv, del så med en makker: “Hvad gør vi i dag, som kunne udgøre en risiko?”

Fordel: Det beder kursisterne om at pege pilen indad og de får tid til refleksion som er en mangelvare
Ulemper: Giver ikke meget til rummet uden en opsamling i plenum, som tager tid.

04

 

Dialogøvelser:

Fremmer relationer, forståelse, deling af erfaringer og forbedrer læringskultur.

  • Walk and talk: Fx “Hvilken vigtig udfordring eller mulighed står jeg overfor lige nu – og hvordan kan jeg gribe den an?”
  • Mini-Interviews: Interview hinanden: fx: Hvilken personlighedstype udfordrer dig mest at arbejde sammen med?”
  • Dobbeltcirkler: Stå i en indercirkel og en ydercirkel med ansigt mod hinanden. Der stilles et spørgsmål – når tiden er gået, rykker ydercirklen en tak videre og der stilles et nyt spørgsmål.
  • Quiz og Byt: Stil et spørgsmål fra dit skema, få svaret og byt med din makker og spørg den næste.
  • Find en der: Skema/kort, der udfyldes med spørgsmål, som fx: find en der har designet sit eget AI værktøj.

Fordele: Skaber dialog som styrker faglighed, refleksion og nysgerrighed og er kultur- og netværksopbyggende.
Ulemper: Virker bedst i større grupper og tager meget tid i forhold til outcome

05

 

Analytiske øvelser:

Kan give hands on træning i det, de skal ud at lave i praksis

  • Apply any given model: Brug model X til at analysere Y
  • Datafortolkning: Arbejd med faktiske cases, hændelser eller statistikker.
  • Analyser en case: Fx brug undervisningens X antal modeller til at udarbejde dit eget roadmap for … eller til at identificere … fx hvorfor brud på datasikkerheden ikke blev opdaget.

Fordele: Kan skabe transfer, fordi de får træning samt et konkret produkt at tage med sig tilbage i virksomheden.
Ulemper: Tager tid og det er altid et dilemma om de skal nå i mål og om det skal præsenteres.

06

 

Scenarieøvelser:

Udvikler handlekraft, udvider mindset og forbereder på virkelige situationer.

  • Hvad-nu-hvis-scenarier: Fx “Hvad gør vi, hvis en medarbejder …?”
  • Byg et scenarie: Hvordan ville det se ud hvis…?

Fordele: Skaber refleksioner, AHA-oplevelser og en følelse af at mærke det realtid.
Ulempe: Tager tid og ikke alle er lige meget med om bord – nogle vil snarere søge de rigtige svar.

07

 

Skaleringsøvelser:

Visuelle og fysiske øvelser hjælper med synliggørelse

  • Linjeøvelse: Giv et udsagn og bed kursisterne stille sig på en linje gennem rummet hvor hver ende repræsenterer en yderlighed – det kan handle om hvad som helst!
  • De 4 hjørner: lav 4 hjørner som hver repræsenterer en holdning eller en type/en slags af noget og bed deltagerne stille sig der hvor de er mest enige – interview evt. et par stykker uformelt ved blot at spørge hvorfor og om de havde overvejet andre holdninger

Fordele: Kan hurtigt skabe forbindelse mellem underviser og rummet og synliggøre deltagernes udgangspunkter.
Ulemper: Kan tage tid og være grænseoverskridende for nogle (det kan være en god idé at man som underviser er menneskekender når man åbner denne øvelse)

Kursuskategorier

Loading